رقابت کلانشهرها در عرصههای فراملی با استفاده از ابزار استراتژییابی
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهری
کلید واژه: جهانی شدن, کلانشهرها, هوشمندی رقابتی, استراتژییابی شهرها,
چکیده مقاله :
مدیران شهری در سال های اخیر تلاش گسترده ای داشته اند تا شهر خود را در شبکه کلانشهرهای جهانی ارتقای داده و منافع اقتصادی هنگفتی را برای شهروندان خود فراهم سازند. این هدف امروزه با شناخت و اتخاذ رویکرد هوشمندی رقابتی که همان نظارت هدفمند بر محیطی است که سازمان در آن به فعالیت و رقابت می پردازد امکان پذیر شده و با هدف اخذ تصمیمات استراتژیک توسعه یافته است. مدیران شهری با بهره بردن از این رویکرد و بخصوص ابزار استراتژی یابی آن برای رقابت با سایر شهرها، کسب آمادگی نموده و استراتژی خود را در عرصه های فرا ملی جهت رقابت با سایر کلانشهرها تدوین می کنند. اساساً استراتژییابی تکنیکی است که در طول قرن بیستم شرکت های چند ملیتی برای رقابت با سایر شرکت ها و بازاریابی خود استفاده می کردند و حداکثر تلاش آنها نیز این بود تا با تکیه بر این ابزار بتوانند رفتار های رقیب را مورد تحلیل قرار داده و برای رقابت با این نوع رفتارها، استراتژی های جدیدی را برای شرکت خود فراهم سازند. این مقاله در صدد است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی فضای رقابتی کلانشهرها را در عرصه های فراملی به بحث گذاشته و چگونگی رویکرد هوشمندی رقابتی و کاربرد ابزار استراتژی یابی را در حوزه مدیریت شهری به تحلیل در آورد.
In recent years urban managers have made an increasing effort to enhance their place in global metropolitan's network and provide substantial economic advantages for their citizens. Today, this goal has been achieved through understanding and adopting competition intelligence approach that is purposeful monitoring of the environment in which the organization is working, and has been developed through aiming strategic decisions. Using this approach particularly strategy finding tools for having competition with other cities, urban managers are prepared and provide their strategy in transnational arenas to have competition with other cities. Strategy finding is a technique which multi-national companies use to complete with other companies and marketing in 20th century. They tried to analyze their competitors' behaviors and provide their new strategies to compete with these behaviors In this article metropolitan's competition setting is discussed through descriptive- analytic, metropolitan's competition environment in transnational arenas and competition intelligence approach conditions and applicability of strategic tools in urban management are also analyze.