بررسی جایگاه و میزان اثربخشی آموزشهای ترافیکی (با نگاهی به الگوی جهانی شهر سالم)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریاردشیر سیاح مفضلی 1 , امیر قندچی 2
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: شهر سالم, ترافیک, توسعه انسانی پایدار, جامعهپذیری, هنجارهای ترافیکی, آموزش و فرهنگ رانندگی,
چکیده مقاله :
امروزه پایبندی عموم شهروندان به هنجارهای ترافیکی، نشانگر انضباط اجتماعی و فرهنگ غالب در هر جامعه است. رفتارهای ترافیکی شهروندان اعم از پیاده، راننده و مأمور اجرایی انتظامی میتواند باعث ایجاد تراکم ترافیکی شده و خسارتها و معضلاتی را با بهایی گزاف، به دنبال داشته باشد که این امر خود میتواند با آموزشهای صحیح و بهنگام به حداقل برسد. اما متأسفانه به دلیل آنکه آموزشهای مذکور، دارای ویژگیهای پایدار یعنی پایایی و پویایی و نیز مؤثر بودن یعنی استاندارد و بهنگام بودن نیستند، افراد در جامعه از خوی اصلی خود عدول کرده، به سوی راحتطلبی و ارتکاب تخلف روی میآورند. در این پژوهش سعی شده است با توجه به الگوی توسعه انسانی پایدار و نیز نظم و انضباط ـ که مطلوب و منظور اصلی این پژوهش است ـ پس از بررسی ترافیک و مشکلات ساختاری آن به عنوان معضل اساسی، آشنایی با شهر سالم و الگویی مناسب برای رفتارهای شهری به دلایل ارتکاب تخلفات مربوطه پرداخته شود. در ادامه با بررسی جامعهشناختی یادگیری اعم از فرهنگ، آموزش، تربیت، فرایند جامعهپذیری و مکانیسم آن با توجه به نظریهها و اصول علمی، و نیز بررسی نقش جایگاه آموزشی خانواده (به عنوان رکن اصلی)، پیشدبستانی، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، سازمانهای غیردولتی غیرانتفاعی و همچنین رسانهها سعی در شکافتن اصول یادگیری و آموزش صحیح و بهنگام شده است. در انتها نیز با بررسی راهکار گذربان مدارس، با عنوان نمونه موردی به ارائه بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها پرداخته شده است.
This study, considering the sustainable human development model and the good discipline and order which is the main purpose of the study, reviews the traffic and its structural problems as a major problem, familiarity with a healthy city and an appropriate model for urban behavior , and examines the reasons of the relevant irregularities. Afterwards, studying the sociology of learning - including culture, education, training, process and mechanism of sociability, according to the scientific theories and principles, studying the role and status of the family educational (as a main component), preschool, school, guidance school, secondary school and University, non-profit NGOs and media-it searches the principles of learning and correct and timely teaching. Finally, assessing the schools pathway strategy as a sample case, it provides discussion, conclusions and suggestions.
_||_