تدوین مدل هوشمندسازی سازمانی با استفاده از تحلیل داده بنیاد (مورد مطالعه: شعب بانک ملت شهر تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریسیدعلی میرعسگری 1 , صدیقه طوطیان اصفهانی 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3 , غلام رضا هاشم زاده خوراسگانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. mirasgari@gmail.com
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. tootian_ir@yahoo.com (نویسنده مسیول)
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. hashemzadeh_gh@yahoo.com
کلید واژه: هوشمندسازی, تحول دیجیتال, بانک ملت,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: این مطالعه که جهت ارائه مدل هوشمندسازی سازمانی در راستای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه در بانک ملت انجام شد، از منظر فلسفه پژوهش، تفسیری بوده و رویکرد آن، استقرایی میباشد و از منظر هدف، از نوع مطالعات کاربردی است که به روش آمیخته(کیفی وکمی) صورت میگیردروش پژوهش: روش تحقیق توصیفی پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بوده وجامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و حوزه بانکداری هوشمند در بانک ملت بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 13 مصاحبه شونده انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از نظرات 335 نفر از کارکنان بانک ملت استان تهران بهره گرفته شد. جهت جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی محتوایی آن توسط اساتید مدیریت دانشگاه و روایی پایایی آن باآزمون آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه و روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آزمونهای آماری و مدل اندازه گیری استفاده شد. نرم افزارهای مورد استفاده در آمار توصیفی و استنباطی SPSS و SmartPLS بودندیافتهها: یافتهها نشان دادند هوشمندسازی سازمانی شامل چهار مولفه اصلاحات استراتژیک، توانمندی علمی، خدمت رسانی هوشمند و تحولات دیجیتالی میباشد. همچنین در اولویت بندی مولفه ها، تحولات دیجیتال در رتبه اول قرار گرفت.نتیجه گیری: نتایج نشان دادندموفقیت بانک ملت با هوشمندسازی و همچنین تحولات دیجیتال ارتباط مستقیم دارد.
Introduction and purpose: This study, which was conducted to present the organizational intelligence model in line with the general policies of the 6th Development Plan in Bank Mellat, from the perspective of the research philosophy, is interpretive and its approach is inductive, and from the perspective of the purpose, it is of the type of applied studies. which is done in a mixed method (qualitative and quantitative).Method: the descriptive-survey research method is practical in terms of purpose, and the statistical community in the qualitative department were university experts and smart banking experts in Bank Mellat, who were selected using the purposeful sampling method and the principle of saturation. 13 interviewees were selected. In the quantitative part, the opinions of 335 employees of Mellat Bank of Tehran province were used. Semi-structured interviews and researcher-made questionnaires were used to collect data. Its content validity was confirmed by university management professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. For data analysis, interview technique and thematic analysis method were used in the qualitative part, and statistical tests and measurement model were used in the quantitative part. The software used in descriptive and inferential statistics were SPSS and SmartPLSFindings: The findings showed that organizational intelligence includes four components of strategic reforms, scientific capability, intelligent service delivery and digital transformations. Also, in the prioritization of components, digital transformations were ranked first.Conclusion: The results showed that Bank Mellat's success is directly related to smartness as well as digital developments.
انصاری سامانی، حبیب؛ سهیلی، رضا؛ امامی میبدی، محمدرضا و فاریابی، صادق (1397). نقش تجارت الکترونیک در دست یابی به توسعه پایداردر ایران2005-2016، همایش تولید ملی و اشتغال پایدار، چالشها و راهکارها، بروجرد.
حقیقت شعار اصل، فرزام و هاشمی دیزج، عبدالرحیم (1399). بررسی رابطه سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT با رشد اقتصادی: مقایسه کشورهای در حال توسعه، نوظهور و توسعه یافته، چهارمین کنفرانس علمی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران، ایلام.
سلطانی نژاد، مهدی؛ فتحی هفشجانی، کیامرث؛ هاشم زاده خوراسگانی، غلامرضا و علیرضائی، ابوتراب (1400). ارائه مدل فرآیند طراحی و توسعه محصول بر اساس پارادایم اقتصاد هوشمند در صنعت بانکداری، مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 12(47).
شاه ویسی، فرهاد؛ طارمی، شهرام؛ خیراللهی، فرشید و طاهر ابادی، علی اصغر. (1399). ارائه مدل بهبود عملکرد مالی بانکها بر مبنای فناوریهای نوین مالی، دانش حسابداری مالی، 7(4)، 57-96.
رضائی، امین؛ فاتحی راد، نوید ؛ شکوه، زهرا و مهدی زاده، سمانه (1399). بانکداری پایدار در چهارچوب گفتمان توسعه پایدار، دهمین کنگره سراسری فناوریهای نوین در حوزه توسعه پایدار ایران، تهران.
رضایی، صلاح؛ میرعابدینی، سیدجواد و ابطحی، عطااله (1397). عوامل مؤثر بر پیاده سازی هوشمندی کسب وکار در صنعت بانکداری ایران، مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 6(23)، 33-81.
مردانی, محمدرضا, & منصوری, الهه. (1395). شناسایی شاخصهای کلیدی هوشمندسازی نهادهای حاکمیتی دولت (مطالعه موردی: وزارت کشور). توسعه اجتماعی, 10(4), 171-196. doi: 10.22055/qjsd.2016.12383
قربانی، محبوبه، باب الحوائجی، فهیمه، نوشین فرد، فاطمه (1396). شاخصهای پایداری برای کتابخانههای سبز، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(1).
کریمی، مهری (1399). تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد بنگاههای اقتصادی، هشتمین کنفرانس بین المللی نقد و واکاوی مدیریت در هزاره سوم، تبریز.
کریمی، مهناز، فقیهی، ابوالحسن و عالم تبریز، اکبر (1398). هوش سازمانی: شناسایی مولفهها با رویکرد رفتاری و عاطفی و رتبه بندی به روش مدل سازی ساختاری تفسیری، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 11(1).
تقوا، محمد، تقوی فرد مریم، زین الدینی، محمود (1396). مدلی برای دولت هوشمند: تبیین ابعاد دولت هوشمند با استفاده از روش فرا ترکیب. فصلنامه مدیریت کسب و کار هوشمند.دوره 6، شماره 21،
یعقوبی، م. و ولی زاده، ن، 1394 . رفتار مشارکتی کشاورزان در حفاظت منابع آب سطحی: تحلیل بومشناختی انسانی در بخش جنوبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه. پایاننامه- کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس: 10
_||_Adamik, A., & Sikora-Fernandez, D. (2021). Smart Organizations as a Source of Competitiveness and Sustainable Development in the Age of Industry 4.0: Integration of Micro and Macro Perspective. Energies, 14(6), 1572. MDPI AG.
AIbrecht, Karl. (2003), The Power of Minds at work: Organizational Intelligence in Action. New York. Amazon.
Alshrafi, S. Al Shobaki, M (2020). The Role of Organizational Leadership in Achieving the Characteristics of Smart Organization, International Journal of Academic Multidisciplinary Research, 4(8), 121-128.
Bucko, J. (2020). Security of smart banking applications in Slovakia. Journal of theoretical and applied electronic commerce research,12(1), 42-52.
Chen, H., Chiang, R. H., & Storey, V. C. (2012). Business Intelligence and Analytics: From Big Data to Big Impact. MIS quarterly, 36(4), 1165-1188.
Gope, S., Elia, G. & Passiante, G. (2018). The effect of HRM practices on knowledge management capacity: a comparative study in Indian IT industry. Journal of Knowledge Management, 22(3): 649-677
Ismail, H. & Al-Assa'ad, N. (2020). The Impact of Organizational Intelligence on Organizational Agility: An Empirical study in Syrian Private Banks. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(2): 465-483
Lazarevic S., Lukic J. (2015). Building smart organization through learning and development of employees, Faculty of Business economics and Entrepreneurship, Chicago, United States of America
Matsuda, T. (1992). Organizational Intelligence: It’s Significance as a Process and as a Product. Proceedings of the International Conference on Economics/Management and Information.
Nayanajith, G., Damunupola, K. A., & Pastor, C. K. L. (2020). E-Service Quality, Technology Self-Efficacy and Smart Banking Adoption in Sri Lanka. ASEAN Multidisciplinary Research Journal,4(1), 25-32.
Nisar T.M., Prabhakar, G.; Strakova, L. (2019). Social media information benefits, knowledge management and smart organizations, Journal of Business Research, 94, 264-272.
Pazireh, T., Rahimi, G., Irani, F. N., & Bohloul, N. (2019). Model Developement for Establishment of Smart Organizations: Case Study of the Social Security Organization. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, 10(4), 559-565.
Planko, J.; Cramer, J.; Hekkert, M.P.; Chappin, M.M. (2017). Combining the technological innovation systems framework with the entrepreneurs’ perspective on innovation. Technology Analysis and Strategic Management 2017, 29, 614–625.
Potas, N, Erçetin S.S, Koçak, S (2010) Multi-dimensional organizational intelligence measurements for determining the institutional and managerial capacity of girls’ technical education institution (Diyarbakir, anliurfa and Konya/Turkey). African Journal of Business Management, 2(8), 3222-3253, www.academicjournals.org/AJBM
Qun, Z., Pei-Hsuan, T., and Jin-Long, W. (2019). Improving Financial Service Innovation Strategies for Enhancing China’s Banking Industry Competitive Advantage during the Fintech Revolution: A Hybrid MCDM Model. Sustainability 2019, 11, 1419; doi:10.3390/su11051419.
Sangar, A.B. & Iahad, N.B.A. (2013). Critical Factors That Affect the Success of Business Intelligence Systems (BIS) Implementation in an Organization. International Journal of Scientific & Technology Research, 2(2), 176-180.
Skill, K. Wihlborg, E. Kaharevic, A (2020). Digital diversity and an inclusive smart society: a novel methodological search for digital participation and sustainable development in a Swedish suburb, International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, 843-846.
Yeoh, W. & Koronios, A. (2010). Critical success factors for Business Intelligence systems. Journal of Computer Information Systems, 50(3), 23-32.