آسیب شناسی نیازسنجی آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه شاخگی(مورد مطالعه: شهرداری مشهد)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریسلمان آل حسن 1 , زهره شاه محمدی 2 , مرتضی کرمی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت امور شهری، رییس گروه آموزش و توانمندسازی شهرداری مشهد، مشهد،
2 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی شهری، کارشناس گروه آموزش کارکنان شهرداری مشهد، مشهد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: نیازسنجی آموزشی, آسیب شناسی, الگوی سه شاخگی, شهرداری مشهد, تحلیل محتوا,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش بهبود فرآیند نیازسنجی آموزشی کارکنان شهرداری مشهد با استفاده از الگوی سه شاخگی میباشد، در الگوی مذکور، سازمانها از سه منظر ساختاری، رفتاری و زمینهای مورد بررسی قرار میگیرند. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ روش شناسی، رویکردی کیفی دارد که به کمک ابزار مصاحبه صورت گرفته است. روایی و پایایی ابزار از طریق معیار گوبا و لینکلن مورد تائید قرار گرفته است. از روش تحلیل محتوا در تحلیل یافتهها استفاده شده است. جامعه آماری : جامعه آماری این تحقیق روسای ادارات برنامه ریزی و کارشناسان تحول و نوسازی شهرداری مشهد بوده اند که تعداد آنها 115 نفر بوده است و نمونه پژوهش را نیز با استفاده از فرمول کوکران 88 نفر تعیین شده است که در این تحقیق دادهها از 90 نفر جمع آموری شده است. یافته ها: در این تحقیق با تجزیه و تحلیل مصاحبهها آسیبها در پنج دسته آسیبهای فرآیندی، روشی، آسیبهای مرتبط با مشارکت کنندگان و مربوط به اولویت بندی و زمانبندی آموزش کارکنان در شهرداری مشهد شناسایی شد. نتیجه گیری: تحلیل یافتهها نشان داد که عمده آسیبها در هر پنج دسته براساس الگوی سه شاخگی بیشتر مربوط به مسائل ساختاری بود که نیازمند هماهنگی بیشتر نیازسنجی آموزشی با ساختار، راهبردها و قوانین سازمان است.
Introduction & Objective: The purpose of this study is to improve the educational needs assessment process of Mashhad municipal employees using a three-pronged model. In this model, organizations are examined from three structural, behavioral and contextual perspectives. Method: In terms of methodology, this research has a qualitative approach that has been done with the help of interview tools. The validity and reliability of the instrument have been confirmed by Goba and Lincoln criteria. Content analysis method has been used in the analysis of findings. Statistical population: The statistical population of this research was the heads of planning departments and experts of transformation and modernization of Mashhad Municipality and the sample of the research is all these people. Results: In this study, by analyzing the interviews, injuries were identified in five categories of process injuries, methodological injuries, injuries related to participants and related to prioritization and scheduling of staff training in Mashhad Municipality. Conclusion: The analysis of findings showed that the major injuries in all five categories based on the three-pronged model were more related to structural issues that require more coordination of educational needs assessment with the structure, strategies and rules of the organization.
ایزدی، صمد؛ ثفقیان، زهرا؛ عزیزی شمامی، مصطفی. (1398). نیازسنجی آموزشی معلمان تربیت بدنی-استان مازندران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره 15 , شماره 29 ،صص195-212.
توکلی دارستانی، شقایق؛ شهباز مرادی، سعید. (1387). آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی با هدف بهبود و توسعه. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم، شماره 4، 94-110.
دانایی فرد، حسن؛ کاظمی، حسین. (1389). پژوهشهای تفسیری در سازمان (استراتژیهای پدیدارشناسی و پدیدارنگاری). چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
محمودی کوچک سرایی، علی اصغر؛ فراهانی، مهدی؛ رسته مقدم، آرش. (1394). آسیب شناسی نظام آموزش با استفاده از الگوی سه شاخگی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره5، تابستان 1395، 27-51.
مختارزاده، آزاده، آقاجانی، فهیمه. (1393). شناسایی و اولویتبندی نارساییهای نظام آموزش کارکنان سازمان مالیاتی شهر تهران. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، دوره 5، شماره 2، پیاپی 15 و 16 ،صص 37-50.
معین الدینی، محمود. (1398). نیازسنجی آموزشی مسائل راهبردی اجتماعی. فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک, دوره 17 , شماره 77 ، صص203- 224.
مقیمی، سیدمحمد. (1383). کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
میرزایی اهرنجانی، حسن. (1377). تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر وجدان کار و انضباط اجتماعی در سازمان. تهران: دانشگاه آزاد سالامی واحد قزوین.
_||_
Bin Saeed, B. , Wang, W. , & Peng, R. (2014). Diagnosing organisational health: a case study of Pakistani banks. International Journal of Information Systems and Change Management, 7(1), 43-69.
Dierdorff, E. C. , & Surface, E. A. (2007). Assessing training needs: do work experience and capability matter?. Human performance, 21(1), 28-48.
Elena, R. (2014). Effectiveness evaluation of training programmes for disadvantaged targets. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1239-1243.
Forman, J., & Damschroder, L. (2007). Qualitative content analysis. In Empirical methods for bioethics: A primer. Emerald Group Publishing Limited.
Goralski, M. A., & Tan, T. K. (2020). Artificial intelligence and sustainable development. The International Journal of Management Education, 18(1), 100330.
Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112.
Harrison, M. I. (2004). Diagnosing organizations: Methods, models, and processes (Vol. 8). Sage Publications.
Harrison, M. I. , Paez, K. , Carman, K. L. , Stephens, J. , Smeeding, L. , Devers, K. J. , & Garfinkel, S. (2016). Effects of organizational context on Lean implementation in five hospital systems. Health care management review, 41(2), 127-144.
Janićijević, N. (2010). Business processes in organizational diagnosis. Management: journal of contemporary management issues, 15(2), 85-106.
Khan, M. (2012). The impact of training and motivation on performance of employees. Business review, 7(2), 84-95.
Kraiger, K. , Passmore, J. , dos Santos, N. R. , & Malvezzi, S. (2014). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development, and performance improvement. John Wiley & Sons.
Romelaer, P. (2002). Organization: a diagnosis method. Universite Paris IX Dauphine: Working Paper, (78).
Pirkkalainen, H., Salo, M., & Makkonen, M. (2020). IT engagement as a blessing and a curse? Examining its antecedents and outcomes in organizations. International Journal of Information Management, 53, 102130.
Schreier, M., Janssen, M., Stamann, C., Whittal, A., & Dahl, T. (2020, January). Qualitative Content Analysis: Disciplinary Perspectives and Relationships between Methods—Introduction to the FQS Special Issue" Qualitative Content Analysis II". In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (Vol. 21, No. 1).
Taylor, B. , & Devine, T. (2020). Assessing needs and planning care in social work. Routledge.
Yadav, D. S. , Sood, P. , Thakur, S. K. , & Choudhary, A. K. (2013). Assessing the training needs of agricultural extension workers about organic farming in the North-Western Himalayas. Journal of Organic Systems, 8(1), 17-27.
Zulaiha, S., & Mulyono, H. (2020). Exploring junior high school EFL teachers’ training needs of assessment literacy. Cogent Education, 7(1), 1-13.