بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمند سازی روانشناختی منابع انسانی در شهرداری تهران
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریمحمد جواد اسفندیاری 1 , حمیدرضا آدابی 2
1 - دانشجو
2 - استاد
کلید واژه: واژگان کلیدی: مدیریت دانش, توانمندسازی روانشناختی, منابع انسانی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: توانمندسازی روانشناختی از مهمترین مباحث توسعه منابع انسانی و متأثر از عوامل عدیدهای است که از آن میان میتوان به مدیریت دانش اشاره نمود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی در شهرداری تهران میباشد. روش پژوهش: نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان ستادی این سازمان به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 359 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدهاند. یافتهها: از میان مؤلفههای مدیریت دانش، مؤلفههای ایجاد دانش، ثبت دانش و انتشار دانش با شدت تأثیر نتیجهگیری: 95/0 بیشترین تأثیر را بر متغیر توانمندسازی روانشناختی دارا میباشند. بررسی نتایج نشان داد که مدیریت دانش و مؤلفههای آن بر توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی اثرگذار است.
Introduction and purpose of the research: Psychological empowerment is one of the most important issues in the development of human resources and it's influenced by numerous factors of which can be point in knowledge management. The present research investigates the Relation between of knowledge management and the psychological empowerment of human resources in municipality of Tehran. Research type: Research type is applied and on the other hand descriptive- Correlation. Results: Between KM's Components, Creation Knowledge, capture knowledge and Dissemination Knowledgehave the most impressible effect (0.95) on psychological empowerment. Conclusion: The results of research showed that knowledge management has significant effect on psychological empowerment.
تقی زاده، هوشنگ، سلطانی فسقندیس، غلام رضا، مهدیلوی، روح اله. (1389). بررسی میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش در یک سازمان خدماتی (مطالعه موردی). فراسوی مدیریت، دوره 3، شماره 48.
دامغانیان، حسین، زارعی، عظیم، روزبان، فرناز. (1392). بررسی تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر مدیریت دانش با میانجی گری توانمندسازی در شرکت ملی حفاری ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 5، شماره102.
رضائی نور، جلال و ممشی، یاسر. (1392). بررسی تأثیر فرایندهای مدیریت دانش بر توانمندسازی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، چهاردهم شهریور 1392، استان گلستان، گرگان.
سلاجقه، سنجر، پوررشیدی، رستم و موسایی، محمود. (1392). تحلیل توانمندسازی روانشناختی کارکنان و رابطه آن با مدیریت دانش. فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیستم و سوم، شماره 72.
شاکری، فاطمه. ، میر غفوری، حبیب االه. ، شاکری، منصور (1389). فرایند مدیریت دانش تخصصی– کاربردی در حلقه تحقیقات، تریج و بهره برداران (مطالعه موردی: بخش کشاورزی استان یزد). نشریه اقتصاد وتوسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، دوره 24، شماره 4.
عسگری، ناصر، خیر اندیش، مهدی، غلامی، مهدی و خلعتبری معظم، مریم. (1392). تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعهی ظرفیت خلق دانش در سازمان. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 5، شماره 14.
قربانی زاده، وجه اله، خالقی نیا، شیرین. (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، دوره 1، شماره 2.
کریمی مونقی، حسین، حسنیان، مرضیه، آهنچیان، محمدرضا. (1393). بررسی وضعیت مدیریت دانش در علوم پزشکی. مجله توسعه ی آموزش در علوم پزشکی، دوره 7، شماره 16.
مدهوشی، مهرداد و نورنژاد ونوش، وحید. (1392). تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش روی توانمندی کارکنان شرکتهای کوچک و متوسط: با نقش میانجی فرایند مدیریت دانش. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 3، شماره 2.
نیاآذری، کیومرث. ، بریمانی، ابوالقاسم. ، حاجی قلیخانی، بی بی سعیده. (1390). بررسی نقش مدیریت دانش بر خلاقیت دبیران در مدارس متوسطه. فصلنامه مدیریت، دوره 8، شماره 21.
Ahmadi, A. A. , Daraei, M. R. , Khodaie, B. , and Salmanzadeh, Y. (2012). Structural Equation Modeling of Relationship Between Psychological Empowerment and Knowledge Management Practices (A case study: Social Security Organization Staff of Ardabil Province, Iran). International Business Management, 6 (1).
Alavi, M. , and Leidner, D. (2001). Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25 (1).
Amichai,Y. H. , Katelyn, Y. A. M. , Samuel,A. (2008). Assessment of organisational involvement in implementing empowerment. Journal of Computers In Human Behavior.
Amirkhani, A. H. and etal. (2012). Assessing the effectiveness of knowledge management in empowering and development of human resources: A case study on Ati luleh Sepahan Company. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3 (12).
Appelbaum,S. ,Hongger,K. (1998). Empowerment:A Contrasting Overview of Organizations in General and Nursing in Particular: An Examination of Organizational Factors, Managerial Behaviors Job Design and Structural. Journal of Empowrment in Organization, 6 (2).
Badah,A. (2012). Relationship Between The Knowledge Management Process and The Administrative Empowerment with The Employees of The Ministry of Higher Education and Scientific Research-Jordan. European Scientific Journal, 8 (28).
Bhatt,G. D. (2001). Knowledge Management in Organizations: Examining The Interaction Between Technologies, Techniques, and People. Journal of Knowledge Management , 5 (1).
Bose,R. (2004). Knowledge management metrics. Industrial Management & Data Systems , 104 (6).
Chidambaranathan,K. , Swarooprani,B. S. (2015). Knowledge Management as a Predictor of Organizational Effectiveness:The Role of Demographic and Employment Factors, The Journal of Academic Librarianship, 41.
Conger J. A. , Kanungo R. N. (1998). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13 (3).
Dubitzky, W. (2011). Toward a System-Centric Global Knowledge Management Approach to Discovering (organizing and sharing). Journal of Integrative Biology, 15 (4).
Dunham, A. H. , and Burt, C. D. B. (2011). Organizational memory and empowerment. Journal of Knowledge Management, Vol. 15 No. 5.
Ghaffari, H. ,Saki,S. ,Savari, M. (2014). Investigating relationship between Psychological Empowerment and Organizational Learning Among The staff of Education Organization Karaj province. European Journal of Zoological Research, 3 (1).
Gold A. H. , Malhotra A. ,Segars A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems,Vol. 18, No. 1.
Hasani, K. , and Sheikhesmaeili ,S. (2016). Knowledge management and employee empowerment: A study of higher education institutions. Kybernetes, Vol. 45, Iss: 2.
Hsia,T. L. ,Lin,L. M. ,Wu,J. H. ,Tsai,H. T. (2006). A Framework for Designing Nursing Knowledge Management Systems. Interdisciplinary Journal of Information Knowledge Management, Vol. 1.
Kalajahi, M. , and Janani, H. (2015). Effect of the Knowledge Management on Empowering Physical Education Teachers in Universities of Northwestern of Iran. International Journal of Sport Studies, 5 (8).
Khansharifan, A. , Soleimanpour Omran, M. , and Askarzadeh, H. (2015). Investigating the Relationship between Knowledge Management and Employee Empowerment (Case study: Education Organization of Bojnourd City). MAGNT Research Report, 3 (2).
Lin,H. F. ,Lee,G. G. (2005). Impact of organizational learning and knowledge management factors on e-business adoption. Management Decision,Vol. 43, Iss: 2.
Melhem,Y. (2004). The Antecedents of Costomer Contact Employee’s Empowerment. Employee Relation, 26 (1).
Mogharah,M. ,Madarshahian,F. ,Aliabadi,N. ,Rezayi, N. , Mohammadi, A. (2005). Job Satisfaction of Nurses in The Hospital of Birjand. Journal of Birjand university of Medical Sciences,12 (24).
Nonaka, I. ,Ryoko, T. ,Noboru,K. (2001). SECI and Leadership: A Unified Model of Dynamic Knowledge Creation. Long Range planning, 33 (1).
Ooi,K. B. (2014). TQM: A Facilitator to Enhance Knowledge Management? A Structural Analysis. Expert Systems with Applications, 41 (11).
Ozbebek,A. ,Kilicarslan Toplu,E. (2011). Empowered Employees 'Knowledge Sharing Behavior. International Journal of Business and Management Studies, 3 (2).
Pour Asadi1, M. , and Fough, S. E. (2015). Discussion Relation between Knowledge Management and Personnel Empowerment of Iranian Dam Construction Enterprise. Uropean Online Journal of Natural and Social Sciences, Vol. 4, No. 1.
Sadeghi Boroujerdi, S. , and Hasani, K. (2013). Relationship between Knowledge Management and Employee Empowerment in The Sport and Youth Organization of Iran. International Journal of Research in Organizational Behavior and Human Resource Management, 1 (4).
Salajeghe, S. , PourRashid, R. , and Mousaei, M. (2013). Analysis of Psychological Empowerment and its Relationship with Knowledge Management (The Case of Jam Petrochemical Company Located in South Pars Area, Iran). International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 3 (4).
Shahhosseini, S. , and Piri, M. (2015). Investigation the Role of Knowledge Management in Staff Empowerment (Case Study: General Department of Education, Western Azerbaijan Province). Int. J. Rev. Life. Sci. , 5 (4).
Siachou, E. ,Gkorezis,P. (2014). Do Empowered Employees Absorb knowledge? An empirical Investigation of The effects of Psychological Empowerment Dimensions on Absorptive Capacity. Management Research Review, 37 (2).
Spreitzer,G. M. ,Doneson,P. (2005). Musing on The Past and Future of Employee Empowerment. In T. Cummings (Ed. ), Handbook of organizational development, Thousand Oaks ,CA:Sage.
Tohidi,H. ,Jabbari,M. M. (2012). The Aspects of Empowerment of Human Resources. Procedia - Social and Behavioral Sciences,Vol. 31.
Tseng,S. M. (2014). The Impact of Knowledge Management Capabilities and Supplier Relationship Management on Corporate Performance. Int. J. Production Economics, Vol. 154.
Thomas,K. W. ,Velthouse,B. A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: an Interpretive Model of intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review, 15 (4).
Whetten,D. A. ,Cameron,K. S. (2011). Developing management skills. New York: (8 Edition), Prentice Hall.
Whetten,D. A. ,Cameron,K. S. (1998). Developing Management Skills. New York, Addison –Wesley, Wheelan