شناسایی ابعاد و مؤلفههای تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان
محورهای موضوعی : علوم ورزشآرمیتا عابدی 1 , ابراهیم علیدوست قهفرخی 2 , حمید قاسمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
2 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشگاه پیام نور استان البرز
کلید واژه: کارکنان, تصویر, تصویر سازمانی, تصویر مثبت, سازمان ورزش و جوانان,
چکیده مقاله :
تصویر سازمانی موضوعی است که توجه بسیاری از سازمان ها را به خود جلب کرده است. سازمان ها می توانند با ایجاد تصویر سازمانی مثبت به بالاترین درجات پیشرفت دست پیدا کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های تصویرسازمانی سازمان ورزش و جوانان اصفهان انجام گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل مضمون مبتنی بر مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان، خبرگان و افراد مطلع در موضوع تحقیق بوده و نمونه گیری به صورت در دسترس بود. برای استخراج مؤلفه های اصلی تصویر سازمانی از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و با 10 نفر از متخصصان، خبرگان و افراد مطلع در موضوع تحقیق مصاحبه شد. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبهها از فرایند کدگذاری، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون 12 مؤلفه ( ادراک از عملکرد آموزش، ادراک از عملکرد روابط عمومی، ادراک از فناوری سازمان، ادراک از محیط فیزیکی و نمادهای سازمان، ادراک از شاخص روابط انسانی، ادراک از فعالیتهای فرهنگی، ادراک از مدیریت، ادراک از شهرت و پیشینه سازمان، ادراک از عملکرد بخش پژوهشی، ادراک از نوآوری، ادراک از آینده و چشمانداز مالی و ادراک از محیط کار) شناسایی و ارائه شد.
Organizational image is an issue that has attracted the attention of many organizations. Organizations can achieve the highest levels of progress by creating a positive organizational image. The aim of this study was to identify the dimensions and components of the organizational picture of Isfahan Sports and Youth Organization. This research was qualitative research and the type of thematic analysis. The statistical population of this study included specialists, experts and people familiar with the subject of research and sampling was available. To extract the main components of the organizational picture, a semi-structured interview was used and 10 specialists and knowledgeable people were interviewed on the research topic. Coding process was used in three stages of open, central and selective coding to analyze the data obtained from the interviews.Then, using Strauss and Corbin method, 12 components (perception of educational performance, perception of public relations performance, perception of organizational technology, perception of physical environment and organizational symbols, perception of human relations index, perception of cultural activities, perception of management, Perceptions of the organization's reputation and background, perceptions of research performance, perceptions of innovation, perceptions of the future, and financial prospects and perceptions of the work environment were identified and presented.
_||_