طراحی مدل عوامل موفقیت و شکست خدمات ناب در سازمانهای ورزشی غرب کشور
محورهای موضوعی : علوم ورزشزاهد محمدی 1 , مژگان خدامرادپور 2 , مظفر یکتایار 3 , سمیرا علی آبادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
کلید واژه: طراحی الگو, سازمانهای ورزشی, پیشرانهای خدمات ناب,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی مدل عوامل موفقیت و شکست خدمات ناب در سازمانهای ورزشی غرب کشور بود. روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که با رویکرد داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری را اساتید و متخصصین حوزه مدیریت، بازاریابی ورزشی، مدیران ارشد ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیئتهای ورزشی و مدیران سالن های ورزشی غرب کشور بود که با روش هدفمند انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری، 12 مصاحبه عمیق همزمان تحلیل و کدگذاری شدند. بخش کیفی توسط نرمافزار ماکسکیودا نسخه 18 و در بخش کمی از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 25 و آموس استفاده شد. یافته ها نشان داد که پیشران های موفقیت خدمات ناب در سازمان های ورزشی متشکل از شش عامل ایجاد زنجیره ارزش، تعیین ارزش، شناسایی جریان ارزش، تعیین کمال، فرآیند جریان ارزش و ارزش اجتماعی بوده و پیشران های شکست خدمات ناب نیز متشکل از هفت عامل نداشتن مدل کسب وکار، بی توجهی به بازخورد مشتری، زمان راه اندازی زیاد، بازاریابی ضعیف، مشکلات ساختاری، مشکلات مدیریتی و عدم مشارکت کارکنان است و بر اساس آنها، مدل پارادایمی طراحی شد. سازمان های ورزشی در ارائه خدمات ناب به مشتریان خود با عوامل خاصی مواجه اند که با ارتقای کیفیت آنها می توان زمینه ارائه خدمات ناب را فراهم نمود.
The purpose of this study was to design a model of success and failure factors of lean services in sports organizations in the west of the country. The research method was mixed (qualitative-quantitative) which was done with data foundation approach. The statistical population consisted of professors and specialists in the field of management, sports marketing, senior managers of the General Departments of Sports and Youth, heads of sports delegations and managers of sports halls in the west of the country who were selected by purposeful method. After studying the theoretical foundations, 12 in-depth interviews were analyzed and coded simultaneously. The qualitative part was used by Maxkiyoda software version 18 and in the quantitative part by SPSS software version 25 and Amos. Findings showed that the drivers of lean service success in sports organizations consist of six factors: value chain creation, value determination, value flow identification, perfection determination, value flow process and social value and lean service drive drivers. It consists of seven factors: lack of business model, inattention to customer feedback, long start-up time, poor marketing, structural problems, management problems and lack of employee participation, and based on them, a paradigm model was designed. Sports organizations in providing lean services to their customers are faced with special factors that by improving their quality can provide the basis for lean services.
_||_