ارتباط بین اخلاق کاری و منابع قدرت مدیران با رضایت شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز
محورهای موضوعی : علوم ورزشنجمه عباسی 1 , بهزاد سهیلی 2 , غلامرضا فرجی 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، تهران، ایران.
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت شغلی, ورزش, منابع قدرت, اخلاق کاری,
چکیده مقاله :
رضایت در همه موقعیتها یک مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین اخلاق کاری و منابع قدرت مدیران با رضایت شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز انجام شد. بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان 127 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز پرسشنامههای استاندارد اخلاق کاری (پتی)، منابع قدرت مدیران (ون و همکاران) و رضایت شغلی (لینز) را به صورت طبقهای–تصادفی و داوطلبانه تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آمارتوصیفی و استنباطی مناسب از جمله همبستگی پیرسون برای تعیین روابط ساده و رگرسیون چند متغیره جهت پیشبینی روابط متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها نشان داد بین متغیرهای اخلاق کاری و رضایت شغلی، قدرت و رضایت شغلی، قدرت و اخلاق کاری، ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که اخلاق کاری پیشگوی مناسبی برای رضایت شغلی کارکنان بوده و منابع قدرت نمیتواند پیشگوی مناسبی برای رضایت شغلی باشند. در مجموع میتوان چنین بیان نمود که از آنجایی که سرمایه اصلی هر سازمانی، منابع انسانی آن سازمان میباشد و در کسب نتایج مطلوب دو رکن مدیر و کارکنان تعیین کننده میباشد، لذا انتخاب شیوههای مناسب اعمال قدرت و اخلاق کاری از سوی مدیران که میتواند منجر به رضایت شغلی کارکنان شود، احتمال موفقیت سازمانها و تحقق اهداف آنها بیشتر خواهد کرد.
AbstractSatisfaction in all situations is a competitive advantage for organizations. This study aimed to investigate the relationship between work ethics and power resources of manager with job satisfaction of the staff of the general administration of sports and youth of Alborz province. According to Krejcie and Morgan's sample size table, 127 employees of the general administration of sports and youth of Alborz province completed standard questionnaires of work ethics (Petty, 1990), Managers power resources (Wann et al., 2000) and job satisfaction (Linz, 2003) on a classified random and voluntary basis. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics such as Pearson correlation for determining simple relationships and multivariate regression to predict the relationships of variables using SPSS software. The results showed that there is a positive and significant relationship between the variables of work ethics and job satisfaction, power and job satisfaction, power and work ethics. The results also showed that work ethics was a good predictor for job satisfaction and power resources could not be a good predictor for job satisfaction. Overall, it can be stated that since human resources are the core capital of any organization and for achieving the desired results, both the manager and staff are crucial, therefore the selection of appropriate ways of exercising power and work ethics by managers that can lead to job satisfaction will increases the likelihood of organizations’ succeed and achieving their goals.
_||_