تبیین و اولویت بندی قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی با روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
محورهای موضوعی : علوم ورزشفاطمه روشنی 1 , سید احسان امیرحسینی 2 , مهرزاد حمیدی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت ورزش ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: تربیت بدنی, اشتغالپذیری, دانشآموختگان,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، تبیین و اولویت بندی قابلیتهای اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی با رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری و کارافرینان ورزشی که در این زمینه صاحب نظر بودند. روش نمونه گیری، هدفمند و به صورت گلوله برفی بود. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد و ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود جهت اولویت بندی یافته های حاصل از نظریه داده ینباد از تکنیک AHP استفاده شد. یافته نشان داد که 34 مقوله در قابلیت اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی وجود دارد. از بین مقوله های شرایط علی، نبود زمینه خدمات و حمایتهای دولتی از بین مقوله های شرایط مداخله گر، شرایط محیطی کلان، از بین عوامل زمینه ای، توسعه مهارتهای عمومی و از بین راهبردها، راهبرد بازبینی در محتوای کتب درسی بالاترین اولویت را داشتند. تغییر محتوای کتب به سمت و سوی عملیاتی و کاربردی کردن دروس و توسعه مهارت ها و همچنین همسویی تحصیل دانشجویان، همسو متناسب با بازار کار قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی را توسعه خواهد داد.
The purpose of this study was to explain and prioritize the employability capabilities of physical education graduates with the Hierarchical Analysis Process (AHP) approach. The study population was faculty members, students and graduate students and sports entrepreneurs who were experts in this field. The sampling method was purposeful and in the form of snowballs. The research method was based on the data theory of the foundation and the tool of data collection was through semi-organized interviews. AHP technique was used to prioritize the findings of the data theory of Yanbad. The findings showed that there are 34 categories in the employability of physical education graduates. Among the categories of causal conditions, the lack of government services and support among the categories of intervening conditions, macro environmental conditions, among the underlying factors, the development of general skills and among the strategies, the strategy of reviewing the content of textbooks had the highest priority. Changing the content of books to operational and applying courses and developing skills, as well as aligning students' education, in line with the labor market, will develop the employability capabilities of physical education graduates.
_||_