تبیین مدل ساختاری-تفسیری توسعه گردشگری ورزشی در ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشزهرا کیوانی هفشجانی 1 , علی محمد صفانیا 2 * , محمد پورکیانی 3 , محسن باقریان فرح آبادی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ایران, واژه های کلیدی: توسعه گردشگری, گردشگری ورزشی, مدل سازی ساختاری _تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناخت در مورد مدل ساختاری -تفسیری توسعهی گردشگری ورزشی ایران بوده است. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ هدف، ﮐﺎرﺑﺮدی و با رویکرد آمیخته، که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق در دو سطح کمّی و کیفی بود، جامعه کیفی 15 نفر شامل خبرگان گردشگری و گردشگری ورزشی و مدیریت ورزشی و جامعه کمّی 30000نفر شامل مدیران دفاتر مسافرتی، مربیان و داوران و دست اندرکاران برگزاری مسابقات، تماشاچیان رویداد ورزشی، بازیکنان تیم ها و مدیران ارشد و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد که افراد به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مطالعه، با مرور اسناد و مدارک و مصاحبه از خبرگان، عوامل گردشگری ورزشی ایران شناسایی و سپس روابط بین این عوامل با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه که به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد. با توجه به نتایج، 7 عامل به عنوان مهم ترین عوامل شناسایی گردید. عامل تقویت زیرساختی و مطلوبیت از اساسی ترین عوامل می باشد و در مدل ساختاری- تفسیری ابتدا روابط بین عوامل تعیین شد و با استفاده از تحلیل میک-مک میزان اثرپذیری و اثرگذاری عوامل تعیین شد، که عوامل دولتی و قانونی با قدرت نفوذ6 بالاترین تأثیر را بر دیگر عوامل دارند. نتایج این پژوهش برنامه ریزان را کمک می کند، بتوانند، تصمیمات هوشمندانه تری اتخاذ و مسیر مناسب تری را جهت توسعه این صنعت، انتخاب نمایند
The purpose of the present study was to understand the interpretive-structural model of the development of Iranian sport tourism. this is an application In terms of purpose With a mixed approach, that was done as a survey.The statistical population of this research was consist of both quantitative and qualitative levels. The qualitative population (N = 15) consisted of experts in tourism and sport tourism and sport management and the quantitative population (N = 30,000). The coaches and referees, the senior players and managers of the tournament, players and spectators were determined Using the Morgan table, that subjects were randomly selected as statistical sample. In this study, with Browse Documents and interviews with experts, the factors of Iranian sport tourism are identified. Then, the relationships between factors were determined of Interpretive Structural Modeling. The instrument for data collection was two questionnaires. According to the results, 7 factors were identified as the most important factors. The factors of Infrastructure and utility are the one of the most important factors. In the interpretive structural model, the relationships between factors were determined first, and the effect of factors and effectiveness on factors were determined using Mic-Mac analysis.That government and legal factors with the power of influence have 6 highest effects on other factors.The results of this study help planners , To be able to make smarter decisions and choose the right path for the development of this industry.
_||_