شناسائی عوامل عدم توسعه ورزش همگانی افراد کم توان ذهنی
محورهای موضوعی : علوم ورزش
فاطمه رحمتی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
محمد علی صفانیا
2
(استاد مدیریت ورزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
حسین پورسلطانی زرندی
3
(دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور)
محسن باقریان فرح آبادی
4
(استادیار مدیریت ورزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
سید صلاح الدین نقشبندی
5
(استادیار مدیریت ورزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
کلید واژه: ورزش همگانی, افراد کم توان ذهنی, عدم توسعه ورزش,
چکیده مقاله :
ورزش و فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی مردم جامعه از جمله افراد کم توان ذهنی دارد.عوامل بازدارنده ای هستند که مانع مشارکت ورزشی این افراد می گردد. از آنجا که مهمترین رسالت متخصصین و مدیران تربیت بدنی برطرف کردن موانع حضور افراد جامعه در ورزش است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل عدم توسعه ورزش همگانی در افراد با هوش میانه(اوتیسم،سندروم داون،کم توان ذهنی) انجام شد. که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش، مسولین فدراسیون معلولین و جانبازان، مدیران ورزشی ،کاردرمانگرها و متخصصان و اساتید تربیتبدنی که 30 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند و سهمیهای برای مصاحبه عمیق و اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. بر اساس نتایج 170 کدباز با 15 مقوله اصلی و 40 مقوله فرعی در قالب ابعاد ششگانه مدل پارادایمی شامل عوامل علّی (5 مقوله)، پدیده اصلی (هوش میانه و توسعه ورزش همگانی)، راهبرد (5 مقوله) عوامل زمینهای (2 مقوله)، شرایط مداخلهای (3 مقوله محدودکننده و 2 مقوله تسهیل کننده) و پیامد (3 مقوله) شناسایی شدند.نتایج نشان داد راهبردهای روحی-روانی، اجتماعی، فردی، مدیریتی، اقتصادی می تواند شرایط را برای توسعه ورزش همگانی افراد کم توان ذهنی تسهیل نماید.لذا پیشنهاد می گردد منابع مالی کافی و همچنین آموزش نیروی انسانی مجرب جهت هدایت و ترغیب افراد کم توان ذهنی برای شرکت در فعالیتهای ورزشی در نطر گرفته شود.
Exercise and physical activity play a very important role in the general health of the people of society, including the mentally retarded. They are a deterrent that prevents their sports participation. Because the most important mission of physical education specialists and managers is to remove the barriers to the presence of people in society in sports. The aim of this study was to identify the causes of underdevelopment of public sports in people with moderate intelligence (autism, Down syndrome, mental retardation). Which was done using the foundation data theory. Participants in the study were officials from the Federation of the Disabled and Veterans, Sports Managers, Occupational Therapists, and Physical Education Specialists and Professors. Axial and selective were used. Based on the results of 170 codecs with 15 main categories and 40 sub-categories in the form of six dimensions of paradigm model including causal factors (5 categories), main phenomenon (intermediate intelligence and development of public sports), strategy (5 categories), background factors (2 categories), Intervention conditions (3 restrictive categories and 2 facilitator categories) and outcome (3 categories) were identified. Therefore, it is recommended to take sufficient financial resources as well as training experienced human resources to guide and encourage mentally retarded people to participate in sports activities.
_||_