تاثیر خوشحالی از دیدن مسابقات ورزشی بر سلامت ذهنی با نقش تعدیل کننده هواداری ورزشی: مسابقات تیم ملی فوتبال در مسابقات جام ملت های آسیا 2019
محورهای موضوعی : علوم ورزشاعظم خلیل پور 1 , علی زارعی 2 , زینت نیک آئین 3 , حمید سجادی هزاوه 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران مرکزی(مدیرگروه مدیریت ورزشی
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: واژه های کلیدی: خوشحالی, سلامت ذهنی, هواداری ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر تاثیر خوشحالی از دیدن مسابقات ورزشی بر سلامت ذهنی با نقش تعدیل کننده هواداری ورزشی است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش، کمی و به حیث مسیر اجرا همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر افرادی هستند که مسابقات جام ملت های آسیا (2019) در کشور امارات، را از طریق رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو و اینترنت پیگیری کردند، که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرم افزار [1]SPSS Sample Power استفاده گردید، با مدنظر قرار دادن حداکثر متغیرهای مستقل اثرگذار بر متغیر وابسته درگیر در مدل های رگرسیونی پژوهش و درصد خطای 05/0، توان بالاتر از 80/0 و حجم اثر 05/0، حجم نمونه تعداد 370 نفر برآورد گردید.به منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامه کیم و همکاران (2018)، استفاده شد. این پرسشنامه 12 سوالی شامل خوشحالی ناشی از تماشای مسابقات (5 سوال)، سلامت ذهنی (4 سوال)، هوادار ورزشی (3 سوال) را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد. اثر خوشحالی بر سلامت ذهنی و نقش تعدیلگر هواداری در سطح خطا05/0 با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار Smart PLS نسخه 2.3.6 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد متغیر خوشحالی بر سلامت ذهنی اثرگذار است. همچنین نتایج نشان داد که هواداری ورزشی نقش تعدیلگری بین خوشحالی از دیدن مسابقات ورزشی و سلامت ذهنی ایفا می کند. دیدن مسابقات ورزشی برای هوادار یکی از عواملی می تواند باشد که بر ذهن و سلامتی آن تاثیر مثبت می گذارد، پیشنهاد می شود بستری فراهم شود که مسابقات تیم های پرطرفداری به شکل بهتری و بصورت زنده پخش گردد.
AbstractThe purpose of this study was to investigate the effect of happiness in watching sports matches on mental health with the moderating role of sports fans. The present research in terms of applied purpose and research method and implementation path was quantitative. The statistical population of the present study is the people who followed the Asian Cup (2019) matches in the UAE through mass media such as television, radio and the Internet, which were selected by random sampling. In order to estimate the sample size, SPSS Sample Power software was used, considering the maximum independent variables affecting the dependent variable involved in the research regression models and the significant level of 0.05, power above 0.80 and effect volume of 0.05, the sample size was estimated to be 370 people. In order to collect data, the questionnaire of Kim et al. (2018) was used. This questionnaire measures 12 questions, including happiness caused by watching matches (5 questions), mental health (4 questions), and sports fans (3 questions). The effect of happiness on mental health and the role of fan moderator at the level of 5% error was analyzed using confirmatory factor analysis and Smart PLS software version 2.3.6. The results showed that the variable of happiness affects mental health. The results also showed that sports advocacy plays a moderating role between happiness due to watching sports and mental health. Watching sports matches for the fan can be one of the factors that have a positive effect on its mind and health, which is suggested to provide a platform for the matches of popular teams to be broadcast in a better way and live.
_||_