نقش ابراز وجود بر درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین بامیانجی گری ریسک درک شده وخودسازگاری در دانش آموزان ورزشکار المپیاد های ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشمحمد دلیری 1 , کاظم چراغ بیرجندی 2 *
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - استادیار مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، گروه تربیت بدنی
کلید واژه: ", ابراز وجود", , ", بازی های آنلاین", , ", ریسک درک شده", , ", خود سازگاری", ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ابراز وجود بر درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین بامیانجی گری ریسک درک شده وخودسازگاری در ورزشکاران المپیاد های ورزشی دانش آموزان کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکاران دانش آموز المپیاد های استعداد های برتر ورزشی کشور بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد 384 نفر انتخاب شدند که شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ابزار وجود بتمان ( 2005)، پرسشنامه قصد انجام بازی های آنلاین دیویسو همکاران (2013)، پرسشنامه ریسک درک شده پرز و همکاران (2013)و پرسشنامه خودسازگاری دیویس، لانگ و گوتام (2013) مورد استفاده قرار گرفتند. برای پایایی ضریب آلفای کرونباخ برای ابزار وجود (79/0=α)، قصد انجام بازی های آنلاین (81/0=α) ، ریسک درک شده (80/0=α) و خودسازگاری (82/0=α) بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد ابراز وجود بر درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین تاثیر معناداری دارد و ریسک درک شده وخودسازگاری در ارتباط بین ابراز وجود با درک مستمرقصد انجام بازی های آنلاین نقش میانجی دارند. لذا توصیه می شود مربیان و خانواده ها از بازی های آنلاین در جهت رشد فردی نوجوانان و جوانان استفاده کنند و با دیگاه مثبت به این نوع بازی ها زمینه رشد ابزار وجود و خودسازگاری را در ورزشکاران فراهم آورند.
The purpose of this research was to investigate the role of self-expression on the continuous perception of the intention to play online games by mediating the perceived risk and self-adjustment in sports olympiad athletes of the country's students. The research method is descriptive and was conducted in the field. The statistical population of the research included the student athletes of the Olympiads of the country's top sports talents. Due to the unlimited statistical population, 384 people were selected according to Morgan's table, and a multi-stage cluster sampling method was used. The research tools included Batman Existence Tool Questionnaire (2005), Daviso et al.'s Intention to Play Online Games Questionnaire (2013), Perez et al.'s Perceived Risk Questionnaire (2013) and Davis, Long and Gautam's Self-Conformity Questionnaire (2013) were used. For reliability, Cronbach's alpha coefficient was obtained for existence tool (α=0.79), intention to play online games (α=0.81), perceived risk (α=0.80) and self-consistency (α=0.82). . The results of the research showed that self-expression has a significant effect on the continuous perception of the intention to play online games, and perceived risk and self-consistency play a mediating role in the relationship between self-expression and the continuous perception of the intention to play online games. Therefore, it is recommended that coaches and families use online games for the personal development of teenagers and young people, and with a positive attitude towards these types of games, they provide the basis for the growth of the tools of existence and self-adjustment in athletes.