تاثیر سبک رهبری تحولگرا بر خلاقیت معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی خودکارامدی خلاق و دلبستگی شغلی
محورهای موضوعی : علوم ورزشمهرانگیز داداش پور 1 , زینت نیک آیین 2 , زهرا حاجی انزهایی 3 , علی زارعی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی،دانشکده تربیت بدنی ،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
3 - استدیارمدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانز
4 - دانشیار دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سبک رهبری تحولگرا, دلبستگی شغلی, خودکارآمدی خلاق, خلاقیت, معلمان تربیتبدنی,
چکیده مقاله :
دستیابی به اهداف تربیتبدنی در مدارس نیازمند معلمانی خلاق است، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری تحولگرای مدیران بر خلاقیت معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق و دلبستگی شغلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بودوبا استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری معلمان ورزش استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 1413 نفر بود حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 303 نفر در نظر گرفته شد.پس از توزیع و جمعآوری دادهها تعداد 291 پرسشنامه برای تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش متغیرها پرسشنامه ی سبک رهبری تحولگرای باس و اولیو (1994)، دلبستگی شغلی لوداهل و کجنر (2001)، خودکارآمدی خلاق بیگیتو (2006) و خلاقیت تورنس (1974) استفاده گردید. روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تائیدی و معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتهها نشان داد سبک رهبری تحولگرا بر دلبستگی شغلی، خودکارآمدی خلاق و خلاقیت معلمان تربیتبدنی تأثیر دارد. دلبستگی شغلی و خودکارآمدی خلاق بر خلاقیت معلمان تربیتبدنی تاثیر دارد. نتایج نشان دادسبک رهبری تحولگرا از طریق دلبستگی شغلی و خودکارآمدی خلاق بر خلاقیت معلمان تربیتبدنی تأثیر داشت. با توجه به یافتهها ،سبک رهبری تحولگرای مدیران مدارس از طریق فراهم کردن محیطی قابل اعتماد و حمایتگر در مدارس و افزایش احساس شایستگی و افزایش دلبستگی شغلی و افزایش اعتماد به نفس معلمان و خودکارآمدی خلاق آنان بر خلاقیت معلمان ورزش تاثیر میگذارد. ومدیران مدارس جهت افزایش خلاقیت معلمان تربیتبدنی باید از سبک رهبری تحولگرا استفاده کنند.
Achieving physical education goals in schools requires creative teachers, Hence the aim of this study was to examine The impact of Transformational leadership style of school principals on the creativity of physical education teachers with the role of mediator’s Job involvement and creative self-efficacy. The research method was descriptive-correlational, which was done using structural equation method. The statistical population of the study consisted of all physical education teachers of East Azarbaijan province in the academic year of 2019-2020, which included 1413 people that the sample size was determined by Krejcie and Morgan table equal to 303. Finally, after the distribution and collection of data, 291 questionnaires were used for analysis. To measure the variables, the Bass & Avolio (1994) Multifactor Leadership, Lodhal & Kejner (2001) Job involvement, the Beghtto (2006) Creative Self-efficacy, and Torrance (1974) creative questionnaire were used. That validity and reliability were confirmed. The findings indicated that transformational leadership style has an effect on creativity and creative self-efficacy of physical education teachers. Job involvement and creative self-efficacy affect the creativity of physical education teachers. The results also showed that transformational leadership style through job involvement and creative self-efficacy indirectly affected the creativity of physical education teachers. According to the findings concluded the transformational leadership style of school principals influences the creativity of sports teachers by providing a reliable and supportive environment in schools and increasing the sense of competence and value and increasing job involvement and increasing teachers' self-confidence and creative self-efficacy.