مدل فرهنگ اخلاق مدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشاسلام اسلامی آزاد 1 , مسعود ایمان زاده 2 , مهرداد محرم زاده 3 , نسرین عزیزیان 4
1 - گروه تربیت بدنی ، واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی ، اردبیل ، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی ، گروه تربیت بدنی ، واحد اردبیل ، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - استاد گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
4 - دانشیار مدیریت ورزشی ،گروه تربیت بدنی ،واحداردبیل،دانشگاه آزاداسلامی،اردبیل،ایران
کلید واژه: فرهنگ اخلاق مدار, فوتبال, تماشاگران لیگ برتر, دلفی,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت اخلاق در تماشاگری فوتبال، هدف از این تحقیق ارائه "مدل فرهنگ اخلاقمدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران" است. این پژوهش کیفی به روش دلفی انجام شده است. محقق با مطالعه متون، مصاحبه با 43 نفر از خبرگان ورزش فوتبال به جمعآوری اطلاعات پرداخته است. تحلیل مصاحبههای حضوری و الکترونیکی، پژوهشگر را قادر به درک مفاهیمی ساخته است که یکپارچگیشان با یکدیگر امکان فهم عمیقتر چرایی و چگونگی مدل فرهنگ اخلاقمدار در بین تماشاگران فوتبال لیگ برتر ایران را مهیا کرده است. با استفاده از روش تحلیل دلفی، و ابزارهای مصاحبه های نیمه ساختار مند و سپس پرسشنامه در نهایت پس از اشباع نظری، با استخراج، طبقه بندی، و ابتکار محقق به کمک اساتید راهنما و مشاور، در بخش تحقیقات دلفی و پیمایش، نهایتا 124 مولفه در 10 بعد اجتماعی، اقتصادی، علل فردی و روانی، رسانهها و تلویزیون، عوامل قانونی و سیاستگذاری فرهنگی، تسهیلات و امکانات، عوامل مدیریتی، آموزشی، جمعیت شناختی و چهره های ورزشی، در راستای بهبود فرهنگ اخلاق مدار در بین تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران شناسایی شدند. بیشترین توجه به مولفهها در ابعاد مدیریتی، قانونگذاری و سیاستگذاری فرهنگی، آموزش و تسهیلات و امکانات بوده است. لازم است که خبرگان و تصمیمگیران ورزش به ویژه رشته ورزشی فوتبال، مدیران سازمانهای ورزشی، صاحبان باشگاه ها و نیز مربیان و داوران و بازیکنان فوتبال ، به این ابعاد توجه بیشتری داشته باشند.
Due to the importance of ethics in football spectators, the purpose of this study is to present a "model of ethical culture among Iranian Football Premier League spectators. This qualitative research has been done by Delphi method. The researcher has collected information by studying the texts and interviewing 43 football sports experts. Analysis of face-to-face and electronic interviews has enabled the researcher to understand concepts whose integration with each other has enabled a deeper understanding of why and how the ethical culture-oriented culture model among Iranian Premier League football spectators. Using Delphi analysis method, semi-structured interviews and questionnaires, finally after theoretical saturation, with extraction, classification, and researcher initiative with the help of supervisors and consultants, in the Delphi research and survey section, finally 124 component in 10 dimension social, economic, personal and psychological causes, media and television, legal factors and cultural policy, facilities, management factors, education, demographics and well -known sports people in order to improve the ethics-oriented culture were identified among the spectators of the Iranian football pro league. The most attention has been paid to the components in the dimensions of management, legislation and cultural policy making, education and facilities .it is necessary that sports experts and decision-makers, especially in the field of football, managers of sports organizations, club owners, as well as coaches, referees and football players, pay more attention to these dimensions.