اعتبارسنجی پرسشنامه سبک تصمیمگیری خریداران محصولات ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشاحمد محمودی 1 , ولی علیزاده 2 , علی جمشیدی 3
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشگاه علامه طباطبائی تهران
3 - دانشگاه علامه طباطبائی تهران
کلید واژه: خرید, رفتار مصرف کننده, اعتبارسنجی, سبک تصمیمگیری مصرفکننده, محصولات ورزشی,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه سبک تصمیمگیری مصرف کننده در خرید نقش مهمی در رفتار فرد مصرف کننده دارد. لذا هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی پرسشنامة سبک تصمیمگیری خریداران محصولات ورزشی میباشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش؛ شامل تمامی مشتریان زن و مرد مراجعه کننده به فروشگاههای ورزشی واقع در منیریه شهر تهران بودند. با توجه به نامعین بودن حجم جامعه، حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعیین گردید (185n=). ابزار گردآوری داده ها پرسشنامة سبک تصمیم گیری خرید محصولات ورزشی ادی و جان (2014) بود که روایی صوری و محتوایی آن بعد از ترجمه و بومیسازی با فرهنگ کشور توسط 11 تن از متخصصین حوزه بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی کل ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (α=0/73) به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه نیز ازطریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که پرسشنامه دارای خواص روان سنجی صحیح می باشد و می تواند برای ارزیابی سبک خرید خریداران در بین نمونه های مختلف استفاده شود. لذا شناسایی عوامل موثر و مهم در سبکهای تصمیمگیری خریداران محصولات ورزشی برای مدیران شرکتها و فروشگاههای ورزشی از جمله ضروریات است که بتوانند برنامهریزی و سرمایهگذاری مناسبی بر این عوامل برای جذب بیشتر مشتری جهت فروش بیشتر محصول داشته باشند.