شناسایی ابعاد و مؤلفه های ماندگاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمریم زارع 1 , کامران محمدخانی 2 , حمیدرضا آراسته 3 , امیر حسین محمد داودی 4
1 - مدیریت آموزش عالی، مدیریت، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی،تهران ، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساوه، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش عالی, ماندگاری دانشجو, ابعاد و مؤلفه های ماندگاری,
چکیده مقاله :
طی چند دهه گذشته بویژه از نیمه دوم سده بیستم میلادی موضوع ماندگاری دانشجو در مراکز دانشگاهی به یکی از مهمترین موضوعات پژوهشی تبدیل شده است . لذا مطالعه حاضر ، ابعاد و مؤلفه های ماندگاری دانشجویان دانشگاههای ایران را شناسایی نموده است. در مرحله اصلی پژوهش، ابتدا ابعاد و مؤلفه های فوق از طریق مطالعه گسترده مبانی نظری و پیشینه تحقیق شناسایی شده و سپس با بهره گیری از مصاحبه نیمه ساختارمند، به تأیید خبرگان این حوزه رسیده است . پس از آن، به منظور تأیید نهایی ابعاد و مؤلفه های تأیید شده در مرحله اول ، توسط500 نفر از دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران که با روش خوشه ای طبقه ای تصادفی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی انتخاب شدند، با بهرهگیری از پرسشنامه محققساخته، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق دو بعد شامل ابعاد زمینه ای و فردی را شناسایی نمود. بعد زمینه ای عبارت اند از مؤلفه خانوادگی، مؤلفه فرهنگی و مؤلفه اقتصادی و بعد فردی عبارت اند از: ارزش تلاش، تعهد به اخذ مدرک تحصیلی، احتمال رسیدن به هدف، کسب موفقیت، انگیزش، خودکارآمدی و ویژگی های شخصیتی می باشد. نتایج حاکی از آن است که ارتقای سطح ماندگاری دانشجویان دانشگاه آزاد در گرو تقویت این ابعاد و مؤلفه ها می باشد.
Over the past few decades, especially since the second half of the twentieth century, students' persistence longevity in university centers has become one of the most important research topics. Therefore, this study was conducted to identify the dimensions and components of the Islamic Azad universities students' persistence. On the main stage of the research, first, the under investigated aspects and components were identified through a comprehensive study of theoretical foundations and research background, and then, the results were approved by experts in this field employing a semi-structured interview. Subsequently, in order to confirm the identified dimensions and components approved in the first phase, 500 students from Islamic Azad universities of Tehran province were selected using stratified random cluster sampling method in three undergraduate, postgraduate and postgraduate degrees and completed a researcher-made questionnaire. The results of the study showed that 71 items in the format of 10 dimensions and 39 items for effective factors in the format of 8 dimensions were identified. The findings revealed that university students' persistence was formed out of two dimensions, contextual and individual factors, and there was a significant positive relationship between the financial, supportive, educational and consulting factors with Azad university students' persistence.
_||_