ارزیابی نقش واسطه ای قضاوت اخلاقی در تاثیر رهبری تحولی-تبادلی مدیران و اثر بخشی مدرسه بر پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران مقاطع متوسطه شهرستان ارومیه
پریوش محمدی قشلاق
1
(
مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی ، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
)
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, قضاوت اخلاقی, رهبری تحولی-تبادلی مدیران, اثر بخشی مدرسه,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر در راستای ارزیابی نقش واسطه ای قضاوت اخلاقی در تاثیر رهبری تحولی-تبادلی مدیران و اثر بخشی مدرسه بر پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران مقاطع متوسطه شهرستان ارومیه انجام گردیده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تحقیقی توصیفی است و از حیث ماهیت، تحقیق همبستگی است، جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه دبیران مقاطع متوسطه شهرستان ارومیه است که در سال تحصیلی 1394 – 1395 مشغول به فعالیت بودند. حجم کل جامعه 2200 نفر بوده است که از این تعداد 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند، برای تحقق اهداف تحقیق حاضر سه فرضیه اصلی تدوین گردید که جهت تایید یا رد فرضیهها ازآزمون رگرسیون و معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد، نتایج بررسی حاکی ازآن است که رهبری تحولی-تبادلی مدیران تأثیر مثبت و معنیداری بر قضاوت اخلاقی دارد. همچنین اثر بخشی مدرسه بر قضاوت اخلاقی موثر می باشد و قضاوت اخلاقی تأثیر مثبت و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دارد. و در نهایت با وجود نقش واسطه ای قضاوت اخلاقی، اثر رهبری تحولی-تبادلی مدیران و اثر بخشی مدرسه بر قضاوت اخلاقی را افزایش می دهد
چکیده انگلیسی :
The present study was conducted to evaluate the intermediate role of moral judgment in the effect of managers' transformational leadership and school effectiveness on academic achievement from the viewpoints of high school teachers in Urmia. The purpose of this research is applied and in terms of method, research is descriptive and in terms of nature, research is a correlation. The statistical population of the present study is all high school principals of Urmia, who were active in the academic year of 1394-1385. The total population of the community was 2,200, of which 370 were selected as sample. To fulfill the research objectives, three main hypotheses were developed. Regression analysis and structural equations (path analysis) were used to confirm or reject the hypotheses, The results of the study indicate that the transformational leadership of the managers has a positive and significant effect on moral judgment. Effectiveness of the school is also effective on moral judgment and ethical judgment has a positive and significant effect on academic achievement. Finally, despite the intermediary role of moral judgment, the effect of leadership change on the ethical judgment of directors increases the effectiveness of the school.