بررسی نقش مدیریت دانش در تبیین استراتژی های منابع انسانی
محمد جلال کمالی
1
(
استادیار مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
)
شهرام زهدی
2
(
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
)
رسول سالار نژاد
3
(
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
)
کلید واژه: استراتژی, مدیریت دانش, مدیریت منابع انسانی,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز سازمانها باید تمام توجه خود را به مهمترین سرمایه خودشان، یعنی همان دانش جلب کنند. مدیریت منابع انسانی سازمانها نزدیکترین گروه به انسانها درون سازمان است. بخش بزرگی از دانش در درون افکار انسانهای سازمان قرار دارد که مدیریت دانش وظیفه تسخیر و ذخیرهسازی این دانش را در پایگاههای دانش بر عهده دارد. در این میان واحد منابع انسانی به دلیل نزدیکی به افراد سازمان عاملی مهم و کمک کننده به مدیران دانش سازمان محسوب میشوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در تعییت و تبیین استراتژیهای لازم در مدیریت منابع انسانی است. از اینرو این مطالعه در سال 1397 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی و جستجو در بانکهای اطلاعاتی انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سالهای 2015 تا 2018 بود. بررسی مفاهیم و رده بندیهای موجود در زمینه مدیریت دانش نشان میدهد که طیف متنوعی از نظرات ودیدگاهها در این حوزه وجود دارد اما نکته کلیدی این است که در هر جامعه و سازمانی، فاکتورهای پیاده-سازی سیستم مدیریت دانش، میتواند متفاوت باشد.
چکیده انگلیسی :
In today world, organizations must pay all their attention to their most important capital, knowledge. Human resources management of organizations is the nearest group to human inside the organization. A great part of knowledge is inside the human thoughts of the organization that knowledge management is responsible to capture and store this knowledge in knowledge bases. Meanwhile, the human resources unit is considered as an important and useful factor of managers of organization knowledge for the adjacency to organization members. This research aims at studying the role of knowledge management in determination of the essential strategies in human resources management. Thus, this research was conducted in 2018 by reviewing the domestic and foreign published references and articles about knowledge management and human resources management in data banks. The period to select the articles was 2015-2018. Studying the concepts and existed classifications about knowledge management show the extensive spectrum of ideas and views. However, the key point is that implementation factors of a knowledge management system can be different.
_||_