تاثیر فضای مجازی بر مشارکت سیاسی شهروندان جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی شهر تهران)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمدحسن الهی منش 1 , طاهره قدیری 2 , هادی فرجامی کیا 3
1 - استادیار وعضو هیات علمی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - دانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی سیاسی واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: انتخابات, مشارکت سیاسی, فضای مجازی, شهروند, مشارکت,
چکیده مقاله :
انقلاب ارتباطات و محصول آن، رسانه های مجازی در حال ایجاد تغییرات وسیعی در ماهیت، اشکال و ساختارهای قدرت در جوامع مختلف هستند. افزایش دسترسی به رسانه های تعاملی و اینترنت، موجب بروز آسیب های اجتماعی جدیدو در عین حال، شکوفایی فرصت های بسیاری شده است. موضوعی که پژوهشگران را وادار به پرسش درباره میزان و چگونگی تغییرات و تاثیرات این فضا بر زندگی سیاسی جوامع و رابطه بین دولت ها و شهروندان کرده است. آنچه پرواضح است اینکه توجه به این فضا و بررسی زوایای مختلف آن می تواند به روشن شدن نحوه تعاملات این شبکه های اجتماعی با مردم کمک کند و به جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی و استفاده از فرصت های بوجود آمده با برنامه ریزی صحیح، یاری رساند. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش فضای مجازی بر مشارکت سیاسی شهروندان جمهوری اسلامی ایران( مطالعه موردی شهر تهران) و در بازه زمانی یک ساله 1395 می باشد. جامعه آماری این تحقیق شهروندان تهرانی هستند که بنابر سرشماری سال 1395 جمعیتی بالغ بر ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ را شامل می شوند. (نتایج سرشماری ۱۳۹۵ وبگاه مرکز آمار ایران). برای دست یابی به حجم نمونه این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده. حجم نمونه 386 نفر با سطح خطای 0.5 درصد مشخص شده است. روش نمونه گیری در این تحقیق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد وآماراستنباطی؛ بانرم افزار SPSS استفاده شده. آزمون فرضیه این تحقیق نشان داد که میزان استفاده از فضای مجازی با شرکت در انتخابات رابطه معنادار منفی دارد و همچنین نوع استفاده از فضای مجازی با متغییر شرکت در انتخابات رابطه مثبتی داشته است.
With increasing access to interactive media and the Internet, new social damage has emerged in the community, and there are many opportunities for this to be seen if different angles of how networks interact with people and audiences. It is possible to prevent possible damage and to take the opportunity to take advantage of the opportunities provided by the cyberspace with the correct planning. The purpose of this research is to investigate the role of cyberspace on political participation of citizens of the Islamic Republic of Iran (Case Study of Tehran). The statistical population of this research is Tehran citizens. According to the census of the year (1395), the population of Tehran is 8, 693, 706 people (results of the census of 1395 at the Center of Statistics of Iran). To find the sample size, this study was performed using Cochran's formula.
_||_