بررسی عملکرد سبکهای تفکر متخصصان علوم تربیتی و معلمان عضو گروه درسپژوهی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمعصومه فرهوش 1 , مریم سیف نراقی 2 * , عزت اله نادری 3 , قدسی احقر 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات و دانشیار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران
کلید واژه: معلمان دوره ابتدایی, سبکهای تفکر, درسپژوهی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد سبکهای تفکر متخصصان علوم تربیتی و معلمان عضو گروه درسپژوهی، همچنین ارائه پیشنهادهایی در مورد بهسازی آموزش از طریق استفاده از سبکهای گوناگون تفکر در فرایند درسپژوهی است. این پژوهش از نوع کاربردی است و پژوهشگر در جریان انجام آن از روش تحقیق زمینهای بهرهگرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان دوره ابتدایی(1100 نفر) و متخصصان علومتربیتی(250 نفر) شهر تهران است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و گزینش آن به روش تصادفی طبقهای به ترتیب، 285 نفر و 148 نفر انتخاب شده است. گردآوری دادهها از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه سبک تفکر (TSI، استرنبرگ و واگنر، 1991) ،که برای تعیین سبک تفکر گروههای هدف در مورد عملکرد سبکهای تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتگر استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با بهرهگیری از نظر متخصصان ذیربط، انجام شد.ضرایب پایایی در مطالعات استرنبرگ و واگنر، برای سبک قانونگذار 78/0، سبک اجرایی 75/0 و سبک قضاوتگر 72/0گزارش شده است. در این پژوهش میزان پایایی پرسشنامه 93/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی از طریق محاسبه فراوانی، درصدها، بهره گرفته شد.نتایج این پژوهش نشان میدهد، گروههای مورد مطالعه، از هرسه وجه سبک تفکر در فرایند درسپژوهی بهره میبرند. این در حالی است که میزان غلبه سبک تفکر اجرایی در هر دو گروه معلمان درسپژوه و متخصصان علوم تربیتی آشکار است.
The present study was designed to investigate the performance of the thinking styles of the educational sciences experts and the members of the research group's teachers, as well as offer suggestions on improving education through the use of different thinking styles in the study process.This is an applied research and the researcher has used field research method. The statistical population of this study, includes elementary school teachers (1100 students) and specialists in environmental sciences (250 students) in Tehran.The statistical sample size was 285 people and 148 people were selected by stratified random sampling method using Morgan table.Data collection was used through study libraries and thinking style questionnaire (TSI, Sternberg and Wagner, 1991) to determine the thinking style of target groups about the performance of legislative, executive, and judge thinking styles. The superficial and content validity of the questionnaire was carried out by the experts.Reliability coefficients in Sternberg and Wagner studies have been reported for legislator style 0.78, executive style 0.75 and judge's rank 0.72.In this study, the reliability of the questionnaire was 93/0.In analyzing data, descriptive statistics methods were used to calculate the frequency, percentages. The results of this study show that the studied groups use all three aspects of the thinking style in the study process.Whils, the degree of overcoming the style of executive thinking is evident in both thelesson study teachers and educational specialists.
_||_