شناسایی و رتبه بندی پیشران های موثر بر موفقیت توسعه محصول جدید در کسب و کار های کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان
محورهای موضوعی :
1 - مدیریت، دانشکده مدیریت، استادیار،واحد زاهدان،دانشگاه آزاد اسلامی،زاهدان،ایران
کلید واژه: مدیریت, دانشکده مدیریت, استادیار, واحد زاهدان, دانشگاه آزاد اسلامی, زاهدان, ایران ,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی پیشران های موثر بر توسعه محصولات جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان است. این پژوهش از حیث هدف جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود و در انجام آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده و نظر به اینکه این تحقیق در یک مقطع زمانی خاص انجام می شود جزء تحقیقات پیمایش مقطعی به حساب می آید. جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است که در روش میدانی از پرسشنامه ارجحیت بندی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران ارشد و متخصصان حوزه بازاریابی و تحقیق و توسعه در شرکت های کوچک ومتوسط استان سیستان و بلوچستان هستند که تعداد 35 نفر به عنوان نمونه آماری بصورت هدفمند انتخاب شدند. به جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی از قبیل درصد فراوانی و نمودار استفاده میشود و از آزمون تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به جهت اولویت بندی شاخصه ها بهره گرفته شده است. جهت انجام آزمون فوق از نرم افزار Expert Choice استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل فناورانه، تجاری، بازاریابی و مدیریتی بر توسعه محصولات جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان سیستان و بلوچستان تاثیر دارند که عامل فناورانه دارای بیشترین اهمیت و مدیریتی کمترین اهمیت را دارد.
The purpose of this research is to identify and rank the factors affecting the development of new products in small and medium businesses in Sistan and Baluchistan province. In terms of its purpose, this research is considered part of applied research, and a descriptive survey method was used in conducting it, and considering that this research is conducted at a specific point in time, it is considered part of cross-sectional survey research. In order to collect information, library and field studies have been used, and a preference questionnaire has been used in the field method. The statistical population of this research is the senior managers and experts in the field of marketing and research and development in small and medium companies of Sistan and Baluchistan province, 35 people were selected as a statistical sample. In order to analyze the data, descriptive statistics such as frequency percentages and graphs are used, and Analytical Hierarchy Test (AHP) has been used to prioritize the indicators. Expert Choice software was used to perform the above test. The findings of the research showed that technological, commercial, marketing and managerial factors have an impact on the development of new products in small and medium businesses of Sistan and Baluchistan province, that the technological factor is the most important and the managerial factor is the least important.
( .گنهرف ،یدمحم .اضر ،رف یعلاط .نسحدیس ،بسن یمتاح .دیعس ،یناکدرا 1398 هفلوم و لماوع یدنب هبتر و یسررب/ .)
ناریدم هاگدید هعلاطم( دیدج لوصحم هعسوت دنیآرف رب رثوم ی اه SME )سراف ناتسا یندیماشآ و ییاذغ عیانص رد عقاو
هرود/ نیون یبای رازاب و تاقیقحت هلجم 1 هرامش / 1 هحفص/ 101-126
( میرم ،یرابج و اضر ،روپ لیعامسا 1390 تلااقم ، هضرع هب ات یبای هدیا زا دیدج لوصحم هعسون دنیآرف یسررب .)
ناریا یژولونکت تیریدم یلم سنارفنک نیمراهچ ،" .رازاب
( .دمحم، یرقاب 1398 تلاوصحم شریذپ دصق و تاکاردا رب لوصحم یاه یگژیو و دنم هطبار یبایرازاب ریثأت یسررب .)
هرود /ییارجا تیریدم همانشهوژپ / کینورتکلا تلاوصحم تعنص رد :دیدج 3 هرامش/ 5 هحفص 29-52
( م، ناینروفغ ، ط ، داژن سابع ،ر ، هداز یفش 1397 یاسانش .) اب دیدج لوصحم هعسوت تیقفوم رب رثؤم لماوع لیلحت و ی
هرامش . یتعنص تیریدم تاعلاطم .متسیس یسانش ییایوپ درکیور زا هدافتسا 52 زا. 39-57 .
( نابعـش ،یهلا ؛رهپسدیس ،یرون یضاق ؛ اراس ،یچغابص 1390 مرن دـیدج لوـصحم هعـسوت رد شـناد تیریدـم .)
هرامش ،تیریدم دوبهب/یرازفا 2 یپایپ ، 31 صص ، 100-80 .
( وونرپ ردناسکلا 1392 .یناگرزاب رشنپاچ/نارهت/ یعاجش امین و هدازردی ح زیبماک همجرت/یبایرازاب کیژتارتسا تیریدم/ .)
( .راگن ، یزورون ، م ، موصعم 1399 یناوتوسود و یروآون زا تیامح گنهرف هعسوت قیرط زا دیدج لوصحم هعسوت .)
علاطم دروم( ینامزاس هرامش ، راک و بسک تیریدم .)یشزرو تازیهجت و مزاول ناگدننک دیلوت :ه 46 .
Barclay, I. and Dann, Z.(2020). "New-Product-Development Performance Evaluation: A
Product-Complexity-Based Methodology”, IEE Proc. –Sci. Meas. Technol., Vol. 147,
No. 2, pp. 41 – 55.
Cooper, R. G., & Kleinschmidt, E. J. (2007). Winning businesses in product development: The
critical success factors. Research-Technology Management.
Liping Yua, Yunlong Duanb, , Tianting Fanb. (2020). Innovation performance of new
products in China's high-technology industry . International Journal of Production Economics
219 204–215.
Suwannaporn, P., & Speece, M. W, (2010). Assessing new product development success
factors in the Thai food industry, British Food Journal, 112(4), 364-386.