رتبهبندی عوامل موثر در کسب و کارهای خانگی با استفاده از روش MCDM از منظر گروه نخبگان(مورد مطالعه: صنایع ریسندگی و بافندگی استان اصفهان)
رتبهبندی عوامل موثر در کسب و کارهای خانگی از منظر گروه نخبگان
محورهای موضوعی :
سید رسول آقاداود
1
,
ارغوان آقاداود
2
1 - گروه مدیریت،واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان،ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع (گرایش لجستیک و زنجیره تامین)، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران،
کلید واژه: کسب و کار خانوادگی, مدیر مالک, افول برای کسب و کار خانوادگی, پایداری کسب و کار خانوادگی.,
چکیده مقاله :
زمینه: کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات ، موجب دگرگونی زیادی در اقتصاد هر کشور شده است. هدف این تحقیق رتبهبندی عوامل پایداری و افول کسب و کارهای خانوادگی از منظر گروه نخبگان میباشد. روش : تحقیق حاضر از نظر ماهیت توصیفی ، از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه اطلاعات و براساس روش دلفی بود. جامعه آماری خبرگان و مدیران کسب و کارهای خانوادگی شاغل در صنایع ریسندگی و بافندگی استان اصفهان میباشند. پرسشنامه اولیه شامل 24عامل پایداری و افول در کسب و کار خانوادگی است که از ادبیات تحقیق استخراج و پرسشنامه دوم به نظرات خبرگان و مصاحبههای صورت گرفته به صورت 10 عامل علاوه بر عوامل اولیه ادغام و به خبرگان ارجاع داده شده است. در کل پرسشنامه نهایی34عامل به صورت 16 عامل پایداری و 18 عامل افول در کسب و کارهای خانوادگی میباشد. برای تحلیل دادهها از روش TOPSIS استفاده شده است. یافته ها: نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس بیشترین تا کمترین امتیاز رتبهبندی شدند، که مهمترین عوامل به ترتیب: انتقال اعتماد و و فاداری اعضا خانواده به کسب و کار، کار یک مبارزه خستگی ناپذیر، جلسات منظم با حضور تمام اعضای خانواده برای شنیدن نظرات و مشکلات، داشتن چشم انداز، تعیین اهداف بلندمدت و آینده تجاری روشن، تعیین جانشین بعدی و ایجاد آمادگی در او میباشند.
Home business has caused a lot of diversity in the economy of every country in terms of job creation, innovation in the supply of products or services. The purpose of this research is to rank the factors of family businesses from the perspective of the elite group. The present research was descriptive in nature, and data collection method using semi-structured interview and information questionnaire and based on Delphi method. The statistical community of experts and managers of family businesses working in the spinning and weaving industries of Isfahan province are producers and economic entrepreneurs. The initial questionnaire includes 24 factors of stability and decline in family business, which are extracted from the research literature, and the second questionnaire is based on the opinions of experts and the conducted interviews in the form of 10 factors in addition to the initial factors of integration and referred to the experts. In total, the final questionnaire has 34 factors in the form of 16 factors of stability and 18 factors of decline in family businesses. TOPSIS method was used for data analysis. The results were ranked based on the highest to the lowest points, which are the most important factors in order: transferring the trust and loyalty of family members to the business, the work of a tireless struggle, regular meetings with the presence of all family members to listen Opinions and problems are having a vision, setting long-term goals and a clear business future, determining the next successor and preparing him.
احمدي، نهال ، باغبان ، ايران ، فاتحي زاده ، مريم السادات (1388)، كسب وكارهاي خانگي: راهي به سوي خوداشتغالي زنان و كارآفريني درخانه، همايش نقش زن در توسعه علوم، فرهنگ و تمدن اسلامي.
حجازي، سيدرضا (1389)، ارزيابي تكنولوژي در شركتهاي كوچك و متوسط، چاپ اول، انتشارات سازمان مديريت صنعتي.
سپهری، محمدرضا و کیا، محمد و حسین نژاد، مهدی(1392)، کسب و کار خانگی، از ایده تا عمل، نشر موسسه کار و تامین اجتماعی
سمیع زاده، مهدی واحمدپورداریانی محمود (1390). کسب و کار خانوادگی. تهران:انتشارات پویندگان پارس.
محبی، ملک مهرداد(1390)، انواع فعالیتهای کسب و کار: خانگی، روستایی، اینترنتی، خانوادگی، کارگاه های کوچک، نشر: ارمگان
ملكي نژاد، امير (1385)، تحليلي بر نقش صنايع كوچك و متوسط در توسعه اقتصادي، فصلنامه راهبرد ياس، شماره هشتم، ص 26
مقیمی، سید محمد و سید امیری، نادر ( 1389).عوامل موثر بر رشد و توسعه شرکتهای خانوادگی استان تهران: پژوهشی در دو صنعت نساجی و نفت. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره 18، صص 77-95.
-Amore, Marrio. Mlinchilo, Alessandro & Corbetta, Guadio (2011). How do managerial successions shape corporate financial policies in family firm?. Journal of corporate finance. (17), pp: 1016-10207
-Andrea Santiago , (2015) "Inertia as inhibiting competitiveness in Philippine family businesses", Journal of Family Business Management, Vol. 5 Iss: 2, pp.257 - 276
-Chantal Remery , Ilse Matser , Roberto Hans Flören , (2014) "Successors in Dutch family businesses: gender differences", Journal of Family Business Management, Vol. 4 Iss: 1, pp.79 - 91
-Claire Seaman , (2015) "Creating space for the business family: networks, social capital & family businesses in rural development", Journal of Family Business Management, Vol. 5 Iss: 2,
Das, Anju(2006). Sustaining Entrepreneurship in Family Business. Faculty-Consultant International School of Business & Media, Bangalore, India anjudas.isbm@gmail.com
-Dominique Otten‐Pappas, (2013) "The female perspective on family business successor commitment",Journal of Family Business Management, Vol. 3 Iss: 1, pp.8 – 23
-Gerald F. Burch , John H. Batchelor , Jana J. Burch , Nathan A. Heller , (2015) "Rethinking family business education", Journal of Family Business Management, Vol. 5 Iss: 2, pp.277 – 293
-Gonzalo Gómez Betancourt , Isabel C. Botero , Jose Bernardo Betancourt Ramirez , Maria Piedad López Vergara , (2014) "Emotional intelligence in family firms: Its impact on interpersonal dynamics in the family, business and ownership systems", Journal of Family Business Management, Vol. 4 Iss: 1, pp.4 - 23
-Haya Al-Dajani , Zografia Bika , Lorna Collins , Janine Swail , (2014) "Gender and family business: new theoretical directions", International Journal of Gender and Entrepreneurship, Vol. 6 Iss: 3, pp.218 - 230
-Jane L. Glover , (2014) "Gender, power and succession in family farm business", International Journal of Gender and Entrepreneurship, Vol. 6 Iss: 3, pp.276 – 295
Johnben Teik‐Cheok Loy, (2012) "Overseas Chinese family business research: a comparative analysis",Journal of Family Business Management, Vol. 2 Iss: 1, pp.31 - 39
-Lorna Collins, Claire Seaman, Stuart Graham, Martin Stepek, (2013) "The future of family business education in UK business schools", Education + Training, Vol. 55 Iss: 4/5, pp.445 - 460
-Manuel F. Suárez‐Barraza, Juan Ramis‐Pujol, Fernando Sándoval‐Arzaga, (2011) "Finding kaizen approach in small Mexican family businesses: an exploratory study", Journal of Family Business Management, Vol. 1 Iss: 2, pp.107 - 129
-Manoj Joshi, Apoorva Srivastava, Varun Ashwini Aggarwal, (2013) "Sporting family business generations" ,Journal of Chinese Entrepreneurship, Vol. 5 Iss: 2, pp.173 – 192
-Martin R. W. Hiebl , (2015) "Family involvement and organizational ambidexterity in later-generation family businesses: A framework for further investigation", Management Decision, Vol. 53 Iss: 5, pp.1061 - 1082
-Mohamed Zain, Norizan M. Kassim, (2012) "Strategies of family businesses in a newly globalized developing economy", Journal of Family Business Management, Vol. 2 Iss: 2, pp.147 – 165
-Mohar Yusof , Leilanie Mohd Nor , James Edward Hoopes , (2014) "Virtuous CSR: an Islamic family business in Malaysia", Journal of Family Business Management, Vol. 4 Iss: 2, pp.133 - 148
-Robert Smith , (2014) "Authoring second-generation entrepreneur and family business stories", Journal of Family Business Management, Vol. 4 Iss: 2, pp.149 – 170
-Robert N. Lussier, Matthew C. Sonfield, (2012) "Family businesses' succession planning: a seven‐country comparison", Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 19 Iss: 1, pp.7 - 19
-Simeon N. S. and L. Goldmark (2009). Small Firm Growth in Developing Countries. World Development. Vol. 37, Issue 9
-Steffen Großmann , Arist Von Schlippe , (2015) "Family businesses: fertile environments for conflict", Journal of Family Business Management, Vol. 5 Iss: 2, pp.294 - 314
-Summer Brines , Deborah Shepherd , Christine Woods , (2013) "SME family business innovation: exploring new combinations", Journal of Family Business Management, Vol. 3 Iss: 2, pp.117 - 135
-Tipple Graham(2006) “Employment and work conditions in home based enterprises in four developing countries: do they constitute‘decent work’?” Work, employment and society. Volume 20(1): 167–179