مسئولیت اجتماعی صنعت خودرو و ابعاد اجتماعی توسعه ی پایدار منطقه ابهر
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیگودرز بهرنگ 1 , محمدرضا مردانی 2 , ناصر حمیدی 3 , علیرضا ایرج پور 4
1 - مدیریت صنعتی، مدیریت و حسابداری، آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار مدیریت، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران
3 - استاد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, مسئولیت اجتماعی, صنعت خودرو, شاخص مسئولیت اجتماعی, نفوذ,
چکیده مقاله :
عصر تکنولوژی و فناوری که با رشد و توسعه ی صنایع همراه بوده، الزاماتی چون عدالت اجتماعی در دل خود نهفته دارد تا رشد و توسعه ی و پیشرفت متوازن کشور اتفاق بیافتد؛ بخصوص در حوزه جامعه و تأثیرات صنایع از جنبه های مختلف قابل تأمل و بررسی است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها و صنایع از مقولاتی است که هم انتظارات جامعه را پاسخ می دهد و هم می تواند تأثیر شگرفی در رفع شکاف های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. هدف مسئولیت اجتماعی، توسعه ی اقتصادی پایدار از طریق بهبود زندگی ذی نفعان صنعت و کل جامعه هدف است.در تحقیق حاضر در منطقه ابهر، مؤلفه ها و شاخص های مسئولیت اجتماعی صنعت خودروسازی با رویکرد توسعه ی پایدار منطقه با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، پرسشنامه و مطالعه میدانی و تحلیل مدل مسیر در یک چارچوب جامع صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مسیر، بیانگر معناداری شاخص های مطرح شده در حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت خودرو است. مهم ترین مؤلفه های بُعد اجتماعی از نظر ذی نفعان عبارتند از: توسعه ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه، اخلاق کسب و کار، کاهش فقر و نابرابری اجتماعی، ایجاد انگیزه های همانند تخفیف مالیاتی، تأمین اعتبار برای صنعت، حفظ منافع برای نسل آینده، پرهیز از تبعیض قومیتی و جنسیتی، حمایت از منافع کل جامعه، اجرای قوانین و حمایت از مهارت ها و تجربه های افراد در جامعه و اشتغال زایی بومی. همچنین آلودگی محیط زیست، افزایش هزینه های تولید در اثر ایجاد گلوگاه ها و افزایش انبارداری (تخصیص انبار و فضاهای فیزیکی) و استهلاک وسایل انبارشده از مهم ترین موارد منفی از دیدگاه ذی نفعان بوده است.
_||_