اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیفرزانه شاهرخی 1 , حق رضا عیوضی 2 , اشرف باباخانلو 3 , بهزاد شوقی 4
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی واحد امارات متحده عربی، دبی، امارات متحده عربی (مدیر مسئول)
(f.shahrokhi@iau.ae)
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی واحد امارات متحده عربی، دبی، امارات متحده عربی.
(mr_haghreza@yahoo.com)
3 - گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران.
(somayeh_2020m@yahoo.com)
4 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات، تهران، ایران.
(bsh417@ymail.com)
کلید واژه: کلید واژه ها: یادگیری تلفیقی, شبکه های اجتماعی, خودتنظیمی تحصیلی,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج در سال 1395 انجام گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج بود نمونه مورد مطالعه با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 هفته در کنار استفاده از شبکه های اجتماعی و همچنین محتوای درسی به روش سنتی برای کلاس های گروه آزمایش ارائه گردید. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی زیمرمن و مارتینز-پونز (1986) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر) انجام پذیرفت. نتایج تحلیل نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودتنظیمی تحصیلی با گروه کنترل ایجاد شد. گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. نتایج پژوهش، بیانگر تاثیر مثبت استفاده از یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی بود.
Abstract The present study was aimed to examine the Effectiveness of Blended learning based on Social Networks on Academic self-regulation Secondary school Female students Karaj City in the years of 2015. The study was semi-experimental with a pre-test post-test design along with a control group. The statistical population consisted of all Secondary school Female students Karaj City, Sample for study with the method Multi stage cluster sampling in two groups experiment group (20 individuals) and control group (20 individuals) were Select. Experiment group During the 8 weeks beside the use of social networks and also Course Content The traditional way For the experimental group were offered classes. Data collection tool in this study was self-regulation Zimmerman and Martinez-Pons (1986) Standard questionnaire. Analysis of collected data was done through SPSS20 software in two sections: descriptive and inferential (Analysis of variance with repeated measures). The results showed that after training significant differences on Academic self-regulation with control group Created. Experiment group after two months of training Its superiority Maintained. Results Research, Represents positive effect was Blended learning Based on Social Networks on Academic self-regulation
_||_