بررسی رابطه بین سلامت اجتماعی بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیفریدون کامران 1 , سیما ناظری 2
1 - گروه علوم اجتماعی، دانشکده روانشناسی – علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(مسئول مکاتبات)iffice @ostadyar.com
2 - گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران. nazery_sima@yahoo.com
کلید واژه: دانشجویان, کیفیت زندگی, واژگان کلیدی: سلامت اجتماعی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این پژوهش یافتن ارتباط بین سلامت اجتماعی بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیتهران مرکزی است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی است. روش نمونهگیری بصورت تصادفی و تعداد (240 نفر) به طور تصادفی انتخاب و پرسشنامههای مورد نظر بر روی آزمودنیها اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج این پژوهش بر وجود ارتباط مثبت بین مولفههای سلامت اجتماعی بر کیفیت زندگی دانشجویان اشاره دارد. از سویی دیگر بین مولفههای (انسجام، پذیرش، شکوفایی، مشارکت، انطباق اجتماعی) و نیز پرسشنامۀ کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی با ابعاد چهارگانۀ کیفیت زندگی، یعنی (سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت روابط اجتماعی و سلامت محیط) ارتباط از نوع مثبت وجود دارد. به طور خلاصه میتوان گفت که مولفه سرمایههای اجتماعی (انسجام، پذیرش، شکوفایی، مشارکت، انطباق اجتماعی) میتوانند نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی دانشجویان داشته باشند.
Investigating the Relationship between Social health and Quality of Life among Islamic Azad University Central Tehran Branch Students Fereidoon Kamram[1], Sima Nazari[2] Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between social health and quality of life among Islamic Azad University Central Tehran Branch Students. This study employed a descriptive correlational research method and data was collected using the Keynesian social health questionnaire as well as the World Health Organization's Quality of Life Questionnaire. A random sampling technique was used to select the sample consisting of 240 students. The questionnaires were administered to this sample. The data was analyzed applying descriptive and inferential statistics. The results showed a positive relationship between social health components and the quality of life of the students. Furthermore, a positive relationship was seen between the components of the Keynesian social health questionnaire (cohesion, acceptance, prosperity, participation, and adaptation) and those of the World Health Organization's Quality of Life Questionnaire (physical health, psychological health, social relationships and environment). In short, we can say that social health components which are social cohesion, social acceptance, social prosperity, social participation and social adaptation can play an important role in enhancing the quality of life of students. [1]Department of Social Sciences, Faculty of Psychology and Social Sciences, Roudehen Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author) Office @ostadyar.com [2]Department of Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran. nazery_sima@yahoo.com
_||_