استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و تعهد و صمیمیت زوجین
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعینازنین ملکیان 1 , مریم بهادری 2
1 - عضو هیات علمی و استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (نویسنده و مسئول مکاتبات)
2 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
کلید واژه: صمیمیت, زوجین, تعهد, شبکههای اجتماعی مجازی,
چکیده مقاله :
هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تعهد و صمیمیت همسران منطقه 8 شهر تهران می باشد. در این پژوهش چارچوب نظری مبتنی بر نظریات باومن و گیدنز است. پژوهش حاضر از نوع تبیینی- علی و با روش پیمایشی است. جامعه آماری تمامی زنان و مردان متأهل ساکن در منطقه 8 تهران که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و بر اساس فرمول کوکران 300 نفر انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تعهد و صمیمیت بروک و برتمن (1995) است. در این تحقیق تجزیه و تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفته است. نتایج تحقیق نشان داده است که، 96 درصد از زوجین از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند. نتایج بیانگر آن است که بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و تعهد زوجین رابطه معناداری وجود ندارد. در حالی که بین استفاده از شبکه های اجتماعی و صمیمیت زوجین رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داده است که بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پایبندی به تعهدات، علاقه و محبت زوجین رابطه منفی و معناداری وجود دارد. در حالی که بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و توافق زوجین و صادق بودن زوجین رابطه معناداری مشاهده نشده است.
The main objective of this study was Investigating the use of virtual social networks and couples' commitment and intimacy. In this study, theoretical framework is based on the theories of Bauman and Giddens.This study is kind of causual explanation and survey method. The population of all married men and women living in the 8th Tehran that with District random (potential) cluster sampling method and according to Cochran formula is selected 300 spouses. The questionnaire commitment is intimacy Brooke and Bertman (1995). In this study, data analysis was performed by Pearson correlation coefficient and Regression. Research results show that 96% of couples use virtual social networks. The results indicate that there is not a meaningful relationship between the using virtual social networks and couples' commitment. While there is a negative and significant relationship between the using virtual social networks and couples' intimacy. Also the results show that there is a negative and significant relationship between the using virtual social networks and adherence to the commitments, love and affection of couples. While, there is not significant relationship between the using virtual social networks and Couple agreement and couples honesty.
_||_