ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر (مورد : شهر دره شهر
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیغلام عباس توسلی 1 , سیاوش خدایاری 2 , لیلا یوسفوند 3
1 - عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم وتحقیقات تهران
2 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی
3 - کارشناسی
کلید واژه: کلید واژه ها: منزلت اجتماعی, معلم, اعتبار شغلی, حقوق و مزایای شغلی,
چکیده مقاله :
چکیده انجام گرفته است. بررسی منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه خود آنان در شهر درهشهر تحقیق حاضر به منظور به این منظور نگرش معلمان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نسبت به منزلت اجتماعی آنان در این شهر مورد سنجش قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و ارائه راهکارهایی در این زمینه باشد. که حجم آنها ، روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی (زمینه یابی) است، جامعهّ آماری معلمان مرد و زن شاغل سپس از طریق نمونه ، نفر برآرود شده است 622 نفر بوده است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 9801 گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدهاند. متغیرهای مستقل در این تحقیق اعتبار شغلی، خدمات شغلی، حقوق و مزایای شغلی، و متغیر وابسته نیز منزلت اجتماعی معلمان میباشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استبناطی ، استفاده شده است .و به منظور تنظیم، طبقهبندی (مدل سازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. AMOS وایموس SPSS به وسیله مجموعه های نرمافزاری نتایج استخراج شده نشان میدهد که منزلت اجتماعی معلمان در جامعه پایین ارزیابی می شود. آن هم ناشی از سه عامل: پایین بودن حقوق و مزایای شغلی، پایین بودن اعتبار شغلی و کم اهمیت تلقی شدن خدمات شغلی معلم است. داده ها و مقادیر به دست آمده در مدل تجربی و شاخص برازش کای اسکوئر نشان می دهد که مدل رگرسیونی تحلیل شده از نوع اشباع شده است. تفسیر فوق بیانگر آن است که متغیر حقوق و مزایای شغلی در میان ابعاد دیگر کل واریانس سازه منزلت اجتماعی معلمان را تبیین نماید. و بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته 8/62توانسته است منزلت اجتماعی معلمان داشته است .
Abstract: This study was to "examine the social status of teachers from their own perspective in Darehshahr city have been conducted. For this purpose, teachers' attitudes Three stages, primary, secondary and high school Towards their social status has been measured. The aim of this study was to examine effective factors in enhancing the social status of teachers and the provision of guidelines in this area. A descriptive survey research method (survey), a sample of male and female teachers, who in 1089 had been their size and sample size to using of cochran 266 is estimated. Then were selected through stratified random sampling. Independent variables in this study Occupational prestige, professional services, occupational salaries and benefits, and the dependent variable is the social status of teachers and questionnaires were used to collect of data. And order to Regulation, classification and analysis of data, statistical methods of descriptive and analysis by Collection Software SPSS and AMOS (structural equation) is used. The results obtained show that the low social status of teachers in society is determined It was caused by three factors: Lack of salary and benefits, low occupational prestige of being considered less important job Services of the teacher is. And obtained data in experimental models showing that Chi-square goodness of fit index indicates that analysis of the regression model is of type saturated. The above interpretation suggests that This indicates that the variable salary and benefits, among other aspects of the structure of the social status of teachers could explanation the total variance 46/0 and has The greatest effective on the dependent variable is the social status of teachers.