بررسی متغیرهای اثرگذار R&D (تحقیق و توسعه) و ارائه راهکارهای اجرایی برای بهبود عملکرد یادگیری و نوآوری شرکت ملی گاز ایران
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیتوکل محرمی 1 , علیرضا ایرج پور 2 , مرتضی موسی خانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کارکنان, تحقیق و توسعه, یادگیری و نوآوری, پژوهش و فناوری, پاسخگویی, مشتریان داخلی,
چکیده مقاله :
بطور کلی نظام های اجتماعی و اقتصادی را می توان در قالب های مجموعه های متداول از انتظارات مشترک برای هر رفتاری تعریف کرد. از این رو، می توان پاسخگویی را به منزله عاملی که نظام تحقیق و توسعه را به صنعت پیوند می دهد در نظر گرفت. در این راستا پس از بررسی مدل های مختلف در زمینه یادگیری و نوآوری ها در جامعه و تحقیق و توسعه و پاسخگویی، یک مدل جامع جدید که معرف رویکردهای مهم در پژوهش و فناوری و پاسخگویی سازمان شامل: پاسخگویی مدیریتی، پاسخگویی دیوان سالارانه، پاسخگویی سیاسی و اجتماعی، پاسخگویی بازار و پاسخگویی حرفه ای می باشد، استخراج گردیده است. سپس برای هر رویکرد(بعد) ده مؤلفه با سنجه های متفاوت (مجموعاً پنجاه سنجه) در نظر گرفته شده است. در این تحقیق، پذیرش پژوهش و فناوری بعنوان یک پارادایم جدید برای پاسخگویی بیشتر سازمان ها به مشتریان داخلی یا همان کارکنان بکار گرفته شده است. در این خصوص پس از تأیید تناسب و کارایی مدل توسط خبرگان دانشگاهی و صنعت گاز(مدیران و کارشناسان خبره)، فرضیه های اصلی و فرعی در یک مطالعه میدانی با استفاده از داده های صنعت گاز مورد بررسی و آزمون قرار گرفت که نتایج حاکی از آن است که بررسی معیارهای دیوان سالارانه، اقتصادی، مدیریتی، شاخص بازار، رویکرد مشتری مداری و سیاسی، اجتماعی و پس از بررسی از طریق آزمونt ضریب میزان اثرگذاری هریک از شاخص ها مورد سنجش و رتبه بندی قرار گرفت که بر اساس رتبه بندی، شاخص مدیریتی با ضریب 0/412 و دیوان سالاری با ضریب 0/571 در وضعیت پذیرش حاکی از آن است که مدل پاسخگویی تحقیق و توسعه موفق بوده و می تواند در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها مدنظر قرار گیرد.
In general, social and economic systems can be defined in terms of common sets of common expectations for each behavior. Therefore, accountability can be considered as a factor that connects the research and development system to industry. In this regard, after examining different models in the field of learning and innovation in society and research and development and accountability, a comprehensive new model that introduces important approaches in research and technology and organizational accountability including: managerial accountability, bureaucratic accountability Political and social accountability, market accountability and professional accountability have been extracted. Then, for each approach (dimension), ten components with different metrics (fifty metrics in total) are considered. In this research, acceptance of research and technology has been used as a new paradigm to make organizations more responsive to internal customers or employees. In this regard, after confirming the appropriateness and efficiency of the model by academic and gas industry experts (managers and experts), the main and secondary hypotheses in a field study using the gas industry data were tested and the results show that It is that the review of bureaucratic, economic, managerial criteria, market index, customer orientation and political, social approach and after reviewing through t-test, the coefficient of effectiveness of each of the indicators was measured and ranked. The basis of ranking, management index with a coefficient of 0.412 and bureaucracy with a coefficient of 0.571 in the acceptance status indicate that the research and development accountability model is successful and can be considered in policy and planning.
_||_