نقش مصرف رسانهای در مهارتهای زندگی(مورد مطالعه: میزان و نوع استفاده از اینترنت و فضای مجازی)
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندبدیع قربانی 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2 , سروناز تربتی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه نقش مصرف رسانهای طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 8,693,706 نفر است. یافتهها نشان داد افرادی که معمولا به منظور جستجوهای علمی و دریافت محتوای آموزشی در اینترنت و فضای مجازی وقت میگذرانند از: مهارت خود آگاهی، روابط بینفردی، تصمیمگیری، بهداشت و سلامت روانی، مهارتهای حرفهای، نحوه گردآوری اطلاعات، مهارتهای مربوط به رعایت و بکارگیری نکات ایمنی، و درکل از مهارت های زندگی بیشتری برخوردارند. افرادی که به منظور جستجوی اخبار و اطلاعات در اینترنت وقت میگذرانند از: مهارتهای مربوط به ارتباطهای انسانی، روابط بین فردی، تصمیمگیری، مهارت در حل مسئله، تفکر انتقادی، نحوه گردآوری اطلاعات، نشان دادن رفتارهای اجتماعی، مهارت های حرفه ای، شرکت در فعالیت هایی که منافع را بهبود می بخشد، درکل از مهارتهای زندگی بیشتری برخوردارند. افرادی که به منظور چت و گفت و گو با دوستان، اقوام و خویشاوندان و همکاران در اینترنت وقت میگذرانند از: روابط بین فردی، نشان دادن رفتار های اجتماعی، بیشتری برخوردارند. افرادی که به منظور دانلود و آپلود تصاویر، فیلمها و ویدئوهای گوناگون در اینترنت وقت میگذرانند از: مهارت مشارکت همگانی، نشان دادن رفتار های اجتماعی، بیشتری برخوردارند. افرادی که معمولا به منظور وب گردی در شبکههای اجتماعی گوناگون و رصد کردن محتوای تولید شده توسط دیگران در اینترنت وقت میگذرانند از: روابط بین فردی کمتری برخوردارند.
The present study was designed and conducted to investigate the role of media consumption (amount and type of Internet and cyberspace use) in the life skills of Tehran citizens The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and measurement tool is a questionnaire The statistical population includes all citizens living in Tehran, which according to the last census in 2016 and according to the statistics available on the website of the Statistics Center of Iran is 8,693,706 people The research questionnaires were distributed through a google form among a sample of 396 people, distributed, collected, and after the necessary controls, data were analyzed using SPSS Findings showed that spending time in cyberspace with positive thinking skills, understanding the principles of freedom, justice and equality, has a positive relationship with the skills of public participation, decision making, mental health, problem solving skills, self-awareness skills, negative relationship and It is meaningful People who usually spend time researching and receiving educational content on the Internet and cyberspace include: self-awareness skills, interpersonal relationships, decision making, mental health, professional skills, how to gather information, skills related to and applying safety tips. And they generally have more life skills People who spend time searching for news and information on the Internet: human communication skills, interpersonal relationships, decision-making, problem-solving skills, critical thinking, how to gather information, demonstrate social behaviors, professional skills, participation in Beneficial activities generally have more life skills. People who spend time chatting with friends, relatives, and colleagues on the Internet are more likely to: Interpersonal relationships, showing social behaviors. People who spend time on the Internet downloading and uploading various images, movies, and videos have more skills: public participation, showing social behaviors People who usually spend time browsing various social networks and monitoring the content produced by others on the Internet have less: Interpersonal relationships.
_||_