رابطه بین عملکرد خانواده و کیفیت زندگی در مدرسه با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندعلیرضا مظفری 1 , ابوالقاسم بریمانی 2
1 - دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی ، مازندران ، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی ، مازندران ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و کیفیت زندگی در مدرسه با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 4300 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر نکا بوده است. نمونه آماری به تعداد 353 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه عملکرد خانواده اپستاین و همکاران (1983)، کیفیت زندگی در مدرسه ویلیامز و باتن (1981) و خودکارآمدی تحصیلی مورگان- جینکز (1999) استفاده شده است. پایایی آنها با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 88/0، 88/0 و 87/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد خانواده و خودکارآمدی تحصیلی با کیفیت زندگی در مدرسه در دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 5/85 درصد از کیفیت زندگی در مدرسه و 2/63 درصد از خودکارآمدی تحصیلی توسط عملکرد خانواده تبیین میشود و متغیر خودکارآمدی تحصیلی اثر میانجی بر رابطه بین عملکرد خانواده و کیفیت زندگی در مدرسه را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between familyfunctioning and quality of school life with the mediating role of academic selfefficacyin secondary school students. The research applied in terms of purpose andmethod was descriptive, correlational one. The statistical population of this studyincluded students of at the Secondary school of Neka. The statistical samplewas participants that determined by the using Krejcy and Morgan table, andselected by stratified random sampling according to gender. Data were gathered byusing three Questionnaires of Epstein et al family functioning ( ), Williams &Batten quality of school life questionnaire ( ) and Jinks, & Morgan academicself-efficacy questionnaire ( ). Their reliability was calculated to , andrespectively by the use of Cronbach Alpha. The collected data was used foranalyzed by Structural equation modeling using the partial least squares method(PLS). The results of this study showed that there is a significant relationshipbetween family functioning and quality of school life with academic self-efficacy.of academic self-efficacy and of quality of school life is explained byfamily functioning. And the academic self-efficacy variable has a mediator effect onthe relationship between family functioning and quality of school life. Fit indicesindicate that the proposed model is an appropriate fit.
_||_