ساختاردهی توسعه الگوی ارزیابی سازمان کارآفرین الکترونیک چابک: با رویکرد جامعهشناختی سازمانی
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرند
کلید واژه: ساختاردهی, ارزیابی سازمان, سازمان چابک,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف ساختاردهی توسعه الگوی ارزیابی سازمان کارآفرین الکترونیک چابک: با رویکرد جامعه شناختی سازمانی انجام گرفتهاست. پژوهش حاضر از نظر روششناسی، از نوع آمیخته یا ترکیبی (کیفی و کمی) است. که در بخش اول بخش از روش داده بنیاد استراوس کوربین سیتماتیک، در بخش دوم پژوهش از روش مدل سازی ساختاری- تفسیری و در بخش سوم از مدلسازی به روش معادلات ساختاری استفادهشد. در فاز کیفی پژوهش حاضر، برای گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق با صاحبنظران بهکارگرفتهشد و با استفاده از نتایج این مرحله، نسبت به تدوین نظریه اقدامگردید. در فاز دوم پژوهش از پرسشنامه زوجی ISM و در بخش سوم، از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشد که از دادههای بهدستآمده از فاز کیفی پژوهش تهیه و تدوین شد. این پرسشنامه شامل ۳۹ گویه هموزن بود که با استفاده از مقیاس پنج ارزشی لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحیشدهبود که، عاملها در زیر گزارش شدهاست. جامعه اماری در بخش کیفی تحقیق، مدیران بانک صادرات هستندکه، روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. بدین منظور تعداد ۱۹ نفر از مدیران بانک صادارت به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. نمونه گیری در هر بخش تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. همچنین در بخش ISM همان جامعه اماری بخش کیفی، که ۱۹ نفر از مدیران بانک صادرات بود، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. در بخش سوم پژوهش جامعه آماری،کلیه مسئولین و مدیران ارشد و میانی بانک صادرات هستند. به دلیل نامشخص بودن تعداد دقیق جامعه اماری و با توجه به حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص، تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه اماری در نظر گرفتهشد. و از روش نمونه گیری در دسترس استفادهشد. تمامی روند تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر در نرم افزارهای SPSS و Exell و AMOS انجامگرفت. نتایج تحقیق نشاناز ایجاد سرمایهگذاری نوآور چابک، بهبود تعالی درونی اقتصادی، ایجاد ساختار حمایتگری چابک ، تصمیم سازی نخبگان ، ساختارسازی و شاخصسازی، پیمایش توسعه چابک دارد. نتایج مدل نشان میدهد که میان مولفه های شناسایی شده، همبستگی وجود دارد که بیشترین همبستگی مربوط به ایجاد سرمایه گذاری نوآور چابک و تصمیم سازی نخبگان با ضریب۰.۷۴۸ و کمترین همبستگی بین ساختارسازی و شاخصسازی و پیمایش توسعه چابک پایدار با ضریب ۰.۵۸۷ است. همچینین نتایج مدل نشان میدهد که تصمیم سازی نخبگان بر پیمایش توسعه چابک با مقدار اثر 88/0 بیشترین تاثیر و پیمایش توسعه چابک بر ایجاد سرمایه گذاری چابک با مقدار اثر 63/0 کمترین اثر را دارا است.
The present research was conducted with the aim of structuring the development of the evaluation model of the agile electronic entrepreneur organization: with an organizational sociological approach. In terms of methodology, the current research is of a mixed type (qualitative and quantitative). In the first part of the section, the data method of the Straus Corbin Foundation was used. In the second part of the research, structural-interpretive modeling method was used, and in the third part, structural equation modeling was used. In the qualitative phase of the current research, in-depth interviews with experts were used to collect data, and the theory was formulated using the results of this phase. In the second phase of the research, the ISM paired questionnaire was used, and in the third part of the research, a researcher-made questionnaire was used, which was prepared and compiled from the data obtained from the qualitative phase of the research. This questionnaire included 39 equally weighted items designed using a five-point Likert scale (very little to very much). The factors are reported below. The statistical community was formed in the qualitative part of the research of Bank Saderat managers. which was a purposeful sampling method. For this purpose, 19 managers of Sadart Bank were selected as the research sample. Sampling continued in each section until theoretical saturation was reached. Also, in the ISM department, the same statistical community of the qualitative department, which was 19 managers of Saderat Bank, was selected as the research sample. And in the third part of the research, the statistical population of the present study is all senior and middle managers of Saderat Bank. And due to the uncertainty of the exact number of the statistical population and considering the size of Cochran's sample in uncertain conditions, 384 people were considered as a statistical sample. And available sampling method was used. The entire data analysis process of this research was done in SPSS, Exell and AMOS software. The results of this research showed that the creation of agile innovative investment, improvement of internal economic excellence, creation of agile support structure, elite decision-making, structuring and indexing, agile development survey was identified. The results of the model show that there is a correlation between the identified components, the highest correlation is related to the creation of agile innovative investment and elite decision-making with a coefficient of 0.748 and the lowest correlation between structuring and indexing and surveying sustainable agile development with a coefficient of 587 / is 0. The results of the model show that elite decision-making has the greatest effect on agile development survey with an effect value of 0.88, and agile development survey has the least effect on creating agile investment with an effect value of 0.63.
سجادی، سید مجتبی، خاقانی، محمد وحید،شایق، امیرحسین. (1401). مدل عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین کسب و کارهای الکترونیک صنایع خدماتی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی15(3)461-478.
کاظمی، زهرا، عسکری فر، کاظم ابراهیمی، ابوالقاسم. (1403). شناسایی قابلیتهای بازاریابی در چرخه عمر کسب و کارهای نوپا. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی(1)÷7، 162-191
مسعودی، صاحبه، عسگری، امیر. (1403). اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر کارآفرینی در صنعت در ایران: رویکرد TVP-FAVAR. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی1(17)، 143-161
مقصودلو، سعیده، فلاح، زین العابدین، بهلکه، طاهر، عسکری، اسرا،(1400)،آزمون مدل نقش میانجی چابکی و نوآوری سازمانی در رابطه علی سرمایه فکری با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان(2)20-13-66
مرحمتی، آریا و شایق، امیرحسین،(1400)،عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینی کسب و کارهای الکترونیک،دومین همایش ملی مدیریت نوین و کسب و کارهای نوپا،شیراز
مهدی زاده، منصوره. (1403). تحلیل نقش و سازوکار نقش آفرینی کارآفرینان سیاستی در حکمرانی با تاکید بر تجارب موفق جهانی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی(1)17، 56-79
نوروزی سید حسینی، رسول، رومیانی، مراد، رومیانی، سعید. (1403). چارچوب توسعۀ کارآفرینیهای نوین در ورزش: از ایده تا کنش. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی(1)17، 80-119
ADAM، H. A. H. (2022). ROLE OF BUSINESS ENTREPRENEURSHIP AND ELECTRONIC WORKING FOR JOBS OPPORTUNITIES CREATION. Quantum Journal of Social Sciences and Humanities، 3(1)، 37-45.
Al Bakri، A. (2022). The Effectiveness of E-Entrepreneurship Training Programs in the Emerging Markets (GCC). International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI)، 12(1)، 1-16.
Bamel,N., Kumar, S., Bamel, U., & Gaur, V. (2023). International Journal of Sociology and Social Policy: a retrospective overview. International journal of sociology and social policy, 43(1/2), 247-271.
Chaidi، I.، Papoutsi، C.، Drigas، A.، & Skianis، C. (2022). Women: E-Entrepreneurship and Emotional Intelligence. Technium Soc. Sci. J.، 30، 214.
Capasso, M., & Kadri, A. (2023). The imperialist question: A sociological approach. Middle East Critique, 32(2), 149-166.
Duan، C. (2022). E-Platform-Enabled Transnational E-Entrepreneurship: Case Studies of Chinese Immigrant Entrepreneurs in New Zealand. International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI)، 12(1)، 1-16.
Ghosh، N.، & Prasad، S. K. (2021). Sustainopreneurship and E-Entrepreneurship: A Strategic Perspective. International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI)، 11(1)، 36-54.
Hossain، K.، & Azmi، I. B. A. G. (2021). The effect of entrepreneurial orientation on the export performance of apparel industry. Uncertain Supply Chain Management، 9(1)، 11-20.
Hoang، G.، Luu، T. T.، Nguyen، T. T.، Du، T.، & Le، L. P. (2022). Examining the effect of entrepreneurial leadership on employees’ innovative behavior in SME hotels: A mediated moderation model. International Journal of Hospitality Management، 102، 103142.
Криштанович, M., Shulyar, R., Svitlik, M. Я., & Фатюха, Н. (2023). Theoretical and methodological approaches to the formation of a model for increasing the efficiency of the system for ensuring the economic security of a banking institution. Financial and credit activity problems of theory and practice, 2(49), 56-64
Kollmann، T.، Kleine-Stegemann، L.، de Cruppe، K.، & Then-Bergh، C. (2022). Eras of digital entrepreneurship. Business & Information Systems Engineering، 64(1)، 15-31.
Li، Y. H.، Huang، J. W.، & Tsai، M. T. (2009). Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process. Industrial Marketing Management، 38(4)، 440-449.
Laghouag، A. A. (2022). Assessing the impact of e-entrepreneurship orientation key success factors on banks’ performance. Management and Entrepreneurship: Trends of Development، 1(19)، 98-113.
Mehmood، M. S.، Jian، Z.، Akram، U.، & Tariq، A. (2021). Entrepreneurial leadership: The key to develop creativity in organizations. Leadership & Organization Development Journal.
Qasim، D.، Bany Mohammed، A.، & Liñán، F. (2020). The Theoretical Basis of Relevant E-Entrepreneurship Results: A Systematic Literature Review. International Journal of Entrepreneurship and Small Business، 1-30.
Shimoli، S. M.، Cai، W.، Abbas Naqvi، M. H.، & Lang، Q. (2020). Entrepreneurship success traits. Do Kenyans possess the desired entrepreneur personality traits for enhanced E-entrepreneurship? Case study of Kenyan students in the people’s republic of China. Cogent Business & Management، 7(1)، 1847863.
Scheiring, G., & King, L. (2023). Deindustrialization, social disintegration, and health: a neoclassical sociological approach. Theory and Society, 52(1), 145-178.
Welter، C.، & Scrimpshire، A. (2021). The missing capital: The case for psychological capital in entrepreneurship research. Journal of Business Venturing Insights، 16، e00267.
Yoo، Sungjoon and Kim، Hag-Min and Lee، Yea-Rim، The Effects of International Entrepreneurial Orientation and Entrepreneurial Activities on SMEs’ Export Performance (November 15، 2019). Journal of Korea Trade Vol. 23، No. 7، November 2019، 156-172،
Zamzami، I. F. (2021). The key enabling criteria of e-entrepreneurship evolving practices and implementation in Saudi Arabia. SN Business & Economics، 1(9)، 1-22.