طراحی الگوی ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان: راهکاری برای بهبود جایگاه حرفهای در نظام آموزش و پرورش (بررسی کمی)
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیرضا بهشتی باویل 1 , کرم اله دانش فرد 2 * , سراج الدین محبی 3
1 - دانشجوي دكتراي مديريت دولتي (مديريت منابع انساني)، دانشگاه آزاد اسلامي مركز بينالمللي واحد قشم، قشم،ایران
2 - استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد مديريت دولتي (مديريت منابع انساني)، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامي، شیراز، ایران
کلید واژه: ارائه الگو, منزلت اجتماعی, معلمان, جایگاه حرفهای, آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
آموزش و پرورش به عنوان محور اصلی توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه محسوب میشود، اما وضعیت کنونی آن در کشور نامطلوب است. موفقیت آموزش و پرورش که محور توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه است، به کارآمدی معلمان و مدیران بهعنوان منابع انسانی کلیدی بستگی دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان: راهکاری برای بهبود جایگاه حرفهای در نظام آموزش و پرورش میباشد. در این پژوهش، از روش پیمایشی بهعنوان یکی از انواع تحقیقات توصیفی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 69434 معلم متوسطه اول تهران، صاحبنظران، متخصصان مدیریت منابع انسانی و دستاندرکاران سند تحول بنیادین است که به منزلت اجتماعی معلمان پرداختهاند. برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان استفاده شد و 280 معلم بهطور تصادفی از مناطق شمال، جنوب، غرب و شرق تهران انتخاب شدند و پرسشنامهها توسط آنها تکمیل گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه شاخصهای منزلت اجتماعی معلمان مدارس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی، شامل فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پرسشنامهای شامل 80 گویه با آلفای کرونباخ 0.88 تدوین شد که تحلیل عاملی نشان داد زیر مؤلفهها بهطور معناداری مؤلفهها را پیشبینی میکنند و الگوی ارائهشده اعتبار لازم را برای اهداف پژوهش دارد. بحث و نتیجهگیری نشان داد که منزلت اجتماعی یک مفهوم چندبُعدی است و پژوهش قبل از ارائه طرح رتبهبندی به مجلس شورای اسلامی انجام شده است.
بازرگان، عباس، سرمد، زهره، حجازي، الهه (1384) روشهاي تحقق در علوم رفتاري، تهران: انتشارات آگاه.
بهمنی، ش. (1380) . بررسی پایگاه اجتماعی معلمان در مقایسه با سایر مشاغل از دیدگاه اولیای دانشآموزان (گزارش تحقیق)، اهواز، اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان.
تقيپور، ظهير؛ علی و رمضان جهانيان (1388). «بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائه چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور»، مجله پژوهشهای مدیریت، (پياپي 83)، زمستان 1388 شماره 4.
تقی پور ظهیر، علی، و صفایی، طیبه (1388). ارائه مدلی جهت پاسخگویی مدیران نظام آموزش عالی در ایران. مجله آیندهپژوهی مدیریت، دوره 20، شماره 3، ص 107-123.
خدابنده لو، سعید (1372) تحرک اجتماعی بین نسلی: مطالعه موردی شهر کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
خدایاری فر، سیاوش. توسلی، غلام عباس. یوسفوند، لیلا ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر مورد: شهر دره شهر دوره 7، شماره 27 - شماره پیاپی 27، تابستان 1394 صفحه 42-19.
فیروز جائیان، علی اصغر؛ گرامی، فتح اله. (1393)، بررسی رابطه ی بین سرمایه فرهنگی و منزلت اجتماعی دبیران (مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه شهر خلخال) مطالعات علوم اجتماعی ایران، سال یازدهم، شماره چهل و یکم.
رون، سیدامیر. (1391). در ضرورت ارتقای جایگاه اهتمام معلمان، نشریه رشد معلم، شماره 8. اردیبهشت 1391. صفحه 19.
زنگنه، ناصر، بررسی منزلت اجتماعی معلمان منطقه بزینهرود از توابع استان زنجان از دیدگاه دانشآموزان پسر و دختر دبیرستان در سال تحصیلی 1391-1390 چهارمین همایش مجازی بینالمللی تحولات جدید ایران و جهان فروردین 1392.
عیوضی، ع (1391)، تبیین رابطه بین وضعیت اقتصادی معلمان دوره متوسطه نیشابور و منزلت اجتماعی آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
سرمد، غلامعلی، کریم زاده، صمد و کولیوند، معصومه، بررسی منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه دانش آموزان دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال چهارم، شماره 11،1390 ، 95- 79.
سليماني، نادر. زحمتكش، محبوبه، فائض، علي. رابطه توانمندسازي کارکنان با يادگيري سازماني در ادارات آموزشوپرورش، نشریه آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، پائیز 1390، دوره 4، شماره 15، از صفحه 89 تا 105.
سلیمانی، نادر، و مطهری، اشرف السادات. (1388). رابطه توانمندسازی و تعهد شغلی مدیران در مدارس متوسطه استان سمنان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی)، 23(23)، از صفحه 101 تا 122.
طیبینیا، موسی. (1393). بررسی عوامل جامعه شناختی مرتبط با منزلت اجتماعی معلمان زن، نشریه پیام، مقاله 6 ، دوره 2، شماره 4، بهار و تابستان1393 ، صفحه 168-141.
غلامی، هـ؛ وضع کنونی آموزش و پرورش و سیمای آینده، روزنامه اطلاعات، دوشنبه دوازدهم اردیبهشت 1379.
فراستخواه، مقصود. (1387). آینده اندیشی درباره کیفیت آموزش عالی ایران؛ مدلی بر آمده از نظریه مبنایی (GT) . پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 14(4 (50))، از صفحه 67 تا 95.
لطفی یامچی، خدیجه، کلاته سیفری، معصومه، و حسینی، الهه. (1396). مدل ساختاری تاثیر مدیریت استعداد بر بهره وری نیروی انسانی و نوآوری در سازمان های ورزشی (مورد مطالعه: اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی). مدیریت منابع انسانی در ورزش، 5(1 )، از صفحه 35 تا 48.
محمدرضایی، موحده و سالاری، پروین، 1394، بررسی منزلت اجتماعی معلمان، دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد.
Blackburn, J. J., & Robinson, J. S. (2014). Assessing teacher self-efficacy and job satisfaction of early career agriculture teachers in Kentucky. Journal of Agricultural Education, 49(3), 1–11.
Carlo, A., Michel, A., Chabanne, J. C., Bucheton, D., Demougin, P., Gordon, J., Sellier, M., Udave, J. P., & Valette, S.(2013). Study on Policy Measures to improve the Attractiveness of the Teaching Profession in Europe.
Fwu, B.-J., & Wang, H.-H. (2002). The social status of teachers in Taiwan. Comparative Education, 38(2), 211-224.
P Thompson, S Hunston, D Vajn Corpora 12 (2), 243-277.
Khan, N. A., & Nasim, S. (2016). A comparative study of job satisfaction of employees in public and private sector banks in India with reference to U.P. State, Human ResourceManagement Journal, 26(2), pp.813-820.
Retelsdorf, J., Butler, R., Streblow, L., & Schiefele, U. (2010). Teachers' goal orientations for teaching: Associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout. Learning and instruction, 20(1), 30-46.
Ulrich, D. and Brockbank, W. (2005) The HR Value Proposition. Harvard Business Press, 301-331.