تأثیر خودشیفتگی مدیران بر استراتژیهای تجاری و عملکرد نوآوری با تأکید بر خوشبینی مدیران
محورهای موضوعی : اخلاق و حسابدارینازنین بشیری منش 1 , یونس حمید 2 , نسرین قدمیاری 3
1 - استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
کلید واژه: مدیران, خوشبینی, خودشیفتگی, عملکرد نوآوری, استراتژی تجاری,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر خودشیفتگی مدیران بر استراتژیهای تجاری و عملکرد نوآوری با تاکید بر خوشبینی مدیران است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1394 تا 1398 میباشد که با استفاده از روش حذف سیستماتیک، تعداد 101 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار minitab و EViews انجام شده است. برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین خودشیفتگی مدیران و استراتژیهای تهاجمی و استراتژیهای تدافی وجود دارد و متغیر خوشبینی مدیران، بر رابطه بین خودشیفتگی مدیران و استراتژیهای تهاجمی تاثیر معناداری ندارد. همچنین رابطه معنیداری بین خودشیفتگی مدیران و مولفههای عملکرد نوآوری شامل نوآوری فردی، نوآوری محیطی، نوآوری اجرایی و نوآوری فنی وجود دارد و متغیر خوشبینی مدیران در ارتباط بین خوشبینی مدیران با تمام مولفههای عملکرد نوآوری، به جز نوآوری فنی، تاثیرگذار میباشد. نتایج این مطالعه میتواند با هدایت و تأثیرگذاری در تصمیمگیریها، تأثیر مولفههای روانشناختی مانند خودشیفتگی بر عملکرد افراد را شناسایی کند.
The purpose of the present study is to review the impact of managers’ narcissism on their trade strategies and innovative acts with an emphasis on their optimism. The research population includes all accepted corporations in Tehran Stock Exchange during the years from 2015 to 2019. Using a systematic removal method, 101 corporations were chosen as the statistical sample and data analysis was conducted by EViews and Minitab software. For hypothesis testing, multivariate linear regression was used. The results showed that there is a significant correlation between managers’ narcissism and their aggressive and defensive strategies while the variable of their optimism has no significant effect on the relationship between their narcissism and aggressive strategies. Furthermore, there is a significant correlation between managers’ narcissism and components of innovative acts including personal innovation, environmental innovation, administrative innovation, and technical innovation and managers’ optimism is effective on the correlation between this variable and all components of innovative acts, except technical innovation. The results of this study can lead to an effect on decision-making and identify the impact of psychological components such as narcissism on people’s performance.
انصاری، منوچهر؛ اشرفی، شیدا؛ جبلی، هدی (1395). بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر نوآوری سبز. مدیریت صنعتی، 8(2)، ص162-141.
برزیده، فرخ؛ جوانی قلندری، موسی؛ عظیمی، عابد (1397). تأثیر استراتژیهای تجاری بر کارایی سرمایهگذاری. دانش حسابداری، 9(4)، ص153-184.
پورحسین، رضا (1394). روانشناسی خود. تهران: انتشارات امیرکبیر.
حاجیپور، بهمن؛ نظر پورکاشانی، حامد (1389). اولویتبندی انواع فرهنگ سازمانی (طبق مدل کویین) بر مبنای میزان اثرگذاری آنها بر یادگیری سازمانی. اندیشه مدیریت راهبردی، 4(1)، ص181-208.
حسینپور، مهدی؛ جمشیدی، محمدجواد؛ محمدیفر، یوسف؛ بهور، شهین (1399). بررسی تأثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد نوآورانه با نقش تعدیلگر محیط تجاری (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط کرمانشاه). کارافن، 17(ویژهنامه)، ص177-194.
داداشی، ایمان؛ یحییزادهفر، محمود؛ شامخی امیری، عباس (1397). تاثیر خوشبینی مدیران بر همزمانی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پیشرفتهای حسابداری، 10(2)، ص167-192.
رحیمنیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا؛ قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسب وکارهای صادراتی. مدیریت کسب و کار بینالمللی، 1(3)، ص22-1.
زاده گرگان، محمد؛ سلطانی تربتی، فاطمه (1400). تاثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای منابع انسانی و گرایش به کارآفرینی بر عملکرد شرکت با توجه به نقش تعدیلگر استراتژی بازاریابی (مورد مطالعه: شرکت ایران مال استان تهران). مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، 1، ص282-258.
سلیمانیان، بهنام (1392). اثرخودشیفتگی مدیران بر تضاد و تعارض سازمانی (مورد مطالعه: مدیران ادارات شهر بجنورد). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور استان تهران.
شکرکن، مهناز؛ مهرابیزاده هنرمند، حسین؛ نوین تام، غلام عباس (1380). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای رهبری مدیران. علوم تربیتی و روانشناسی، 3(3-4)، ص106-87.
صفری گرایلی مهدی؛ رضائی پیته نوئی، یاسر (1398). استراتژی تجاری و خوانایی گزارشگری مالی. حسابداری مالی، ۱۱(۴۲)، ص۱۳۰-۱۵۰.
قلیپور، آرین؛ خنیفر، حسین؛ فاخریکوزهکنان، سمیرا (1387). اثرات خودشیفتگی مدیران بر آشفتگی سازمانها. فرهنگ مدیریت، 6(18)، ص79-93.
گنج خانلو، علی اصغر؛ عسگری، فرید؛ لطفی، رسول (1399). تاثیر رهبری و نوآوری بر استراتژی تمایز و عملکرد شرکت. در: ساری: اولین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری.
منتظری، شهریار (1390). رهیافتی بر ریسک و مدیریت ریسک و جایگاه آن در سطوح مدیریتی. تدبیر، 229، ص45-32.
نمازی، محمد (1392). حسابداری مدیریت استراتژیک: از تئوری تا عمل. تهران: انتشارات سمت.
نمازی، محمد؛ دهقانیسعدی، علیاصغر؛ قوهستانی، سمانه (1396). خودشیفتگی مدیران و استراتژی تجاری شرکتها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 6(22)، ص52-37.
نمازی، محمد؛ مقیمی، فاطمه (1397). تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکتها در صنایع مختلف. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 25(2)، ص289-310.
Caers, R., Du Bois, C., Jegers, M., De Gieter, S., De Cooman, R., & Pepermans, A. (2009). Micro-Economic Perspective on Manager Selection in Nonprofit Organizations. European Journal of Operational Research, 192(1), P.173-197.
Chatterjee, A. & Hambrick, D.C. (2007). It’s All about Me: Narcissistic Chief Executive Officers and Their Effects on Company Strategy and Performance. Administrative Science Quarterly, 52, P.351-386.
Foster, J.D., Reidy, D.E., Misra, T.A. & Goff, J.S. (2011). Narcissism and Stock Market Investing: Correlates and Consequences of Cocksure Investing. Personality and Individual Differences, 50(6), P.816-821.
Herrmann, P. & Nadkarni, S. (2014). Managing Strategic Change: The Duality of CEO Personality. Strategic Management Journal, 35, P.1318-1342.
Higgins, D., Omer, T.C. & Phillips, J.D. (2015). The influence of a firm's business strategy on its tax aggressiveness. Contemporary Accounting Research, 32(2), P.674-702.
Jimenez-Jimenez, D. & et al. (2008). Fostering Innovation: The role of market orientation and organizational learning. European Journal of Innovation Management, 11(3), P.389-412.
DOI: https://doi.org/10.1108/14601060810889026
Jirakraisiri, J., Badir, Y.F. & Frank, B. (2021). Translating green strategic intent into green process innovation performance: the role of green intellectual capital. Journal of Intellectual Capital, 22(7), P.43-67.
Kashmiri, S., Nicol, C.D. & Arora, S. (2017). Me, myself, and I: influence of CEO narcissism on firms’ innovation strategy and the likelihood of product-harm crises. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(5), P.633-656.
March, J.G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Science, 2(1), P.71-87.
Marissen, M.A.E., Deen, M.L. & Franken, I.H.A. (2012). Disturbed emotion recognition in patients with narcissistic personality disorder. Psychiatry Research, 198, P.269-273
Miles, R.E. & Snow, C.C. (1978). Organizational strategy structure and process. New York: McGraw-Hill.
Olsen, K.J. & Stekelberg, J.M. (2016). CEO Narcissism and Corporate Tax Sheltering. Journal of the American Taxation Association, 38(1), P.1-22
Rusydi, M. (2021). The Impact of CEO Narcissism Behavior on Firm Performance through Earnings Management. ATESTASI: Journal Ilmiah Akuntansi, 4(1), P.53-60.
Schumpeter, J.A. (1934). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. USA: Harvard Economic Studies.
Thomas, A.S. & Ramaswamy, K. (1996). Matching managers to strategy: Further tests of the miles and snow typology. British Journal of Management, 7(3), P.247-261.
Yang, J., Chang, M., Li, J., Zhou, L., Tian, F. & Zhang, J. (2020). Exploring the moderated mediation relationship between leader narcissism and employees’ innovative behavior. Chinese Management Studies. DOI: https://doi.org/10.1108/CMS-10-2019-0363
_||_