واکاوی تحولات فرهنگ و ارزشها در فرآیند جهانی شدن و تاثیر آن در اقتدار ملی
محورهای موضوعی : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)سعید جهانگیری 1 , محسن عبداللهی 2 , سیده سمانه غفاراف 3
1 - دکتری، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه تاریخ، دانشگاه علمی کابردی، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد، مترجمی زبان انگلیسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ ملی, ارزشهای ملی, اقتدار ملی, رسانههای گروهی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی آثار مثبت و منفی نقش فرهنگ و ارزشها در اقتدار ملی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که فرهنگ بیش از هر بخش دیگری با جهانی شدن در ارتباط است. هویتهای فرهنگی، ملی، دینی و اخلاقی بر بستر جهانی شدن شکل جدیدی به خود خواهند گرفت. پس نباید آنها را چون سنتّی ثابت و تغییرناپذیر تقدیس کرد، بلکه میبایست این عناصر را فرآیندی شکلپذیر دانست که نه تنها میتوانند خود را با وضعیتهای نوین تطبیق دهند، بلکه در عین حال، اهداف و غایت آن را باز تعریف نموده و در عین انعطافپذیری، انسجام خود را در عصر جهانی شدن حفظ کنند و بیگمان ایران جهانی شده نیز در حفظ هویت خویش، بیش از یک ایران منزوی و عقب مانده، موفق خواهد بود.
The purpose of the present study is to review the positive and negative impacts of the role of culture and values in national authority. The method of research is descriptive-analytic and the results showed that culture more than any other aspect is related to globalization. Cultural, national, religious, and ethical identities get a new form in the ground of globalization so they should not be sanctified as definite and unchangeable traditions but rather, should be considered as flexible processes that not only can adapt themselves to new circumstances but also be redefined in terms of purposes and goals to sustain their solidarity despite flexibility. Undoubtedly, Iran as a globalized country would be more successful in keeping its identity than an isolated and backward country.
استوری، جان (1383). جهانی شدن و فرهنگ عامه. ترجمه حسین پاینده. ارغنون، 24.
تاملینسون، جان (1381). جهانی شدن و فرهنگ. ترجمه محسن حکیمی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
توحیدفام، محمد (1381). فرهنگ در عصر جهانی شدن: چالشها و فرصتها. تهران: انتشارات روزنه.
رابرتسون، رولند (1383). جهان- محلی شدن: زمان- فضا و همگونی-ناهمگونی. ترجمه مراد فرهادپور. ارغنون، 24.
ربانی، رسول؛ احمدی، یعقوب (1384). جهانی شدن و آینده فرهنگهای بومی. اطلاعات سیاسی- اقتصادی، 215-216، ص51-36.
روشه، گی (1374). کُنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانیزاده. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
سلطانیفر، محمد (1384). فرهنگ مجازی در عصر اطلاعات. کیهان فرهنگی، 226، ص47.
سلیمی، حسین (1383). فرهنگگرایی، جهانی شدن و حقوق بشر. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امورخارجه.
شعبانی، رضا (1385). ایرانیان و هویت ملی. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
گلمحمدی، احمد (1381). هانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشر نی.
محسنی تنکابنی، محمد (20/07/1387). نسبت سینما و هنر با جهانی شدن. روزنامه رسالت.
نش، کیت (1387). جامعهشناسی سیاسی معاصر. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: انتشارات کویر.
نوذری، حسینعلی (1385). صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته. تهران: انتشارات نقش جهان، چاپ دوم.
واتسون، سیدبلیو (1381). کثرتگرایی فرهنگی. ترجمه حسن پویان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
وایت، بریان؛ لتیل، ریچارد؛ اسمیت، میشل (20/01/1381). دین و جهانی شدن. ترجمه منیژه جلالی. روزنامه همشهری.
هلد، دیوید؛ مکگرو، آنتونی (1382). جهانی شدن و مخالفان آن. ترجمه مسعود کرباسیان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Held, F. (2007). Culture and Globalization in Third Word. London: International Security.
Merkal, F. (2008). Identity and Globalization. London: Rutledge.
_||_