تاثیراعتیادبه شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و کاریابی دانشجویان علمی-کاربردی ا ستان تهران
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهسپیده علیزاده 1 , فهیمه السادات حقیقی 2 , ایرج ساعی ارسی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - دکتری برنامه ریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3 - استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرsaiearasi@gmail.com
کلید واژه: عملکرد تحصیلی, کلمات کلیدی:اعتیاد به شبکه های اجتماعی, کاریابی,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتیاد به شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی وکاریابی)باورهای کاریابی، فعالیت کاریابی و خودکارآمدی کاریابی(دانشجویان علمی-کاربردی استانتهران می باشد.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه علمی–کاربردی استانتهران)5دانشگاه در شهر تهران) (4دانشگاه در شهرستان(در نیمسال اول95-94هستند که درمقطع فوق دیپلم و لیسانس مشغول به تحصیل می باشند.حجم نمونه تحقیق از طریق فرمول1.کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.2.دکتری برنامه ریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج3.استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرsaiearasi@gmail.com 166/اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-ر فتاری بر افزایشرضایت جنسی و زناشویی زوجینکوکران384نفر بدست آمده استکهازطریقنمونه گیری خوشه ای تصادفیانتخاب شدند.ابزارتحقیق پرسشنامه استاندارداعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی یانگ)1999(و پرسشنامهاستاندارد کاریابی صالحی)1384(می باشد.آلفای کلی متغیر کاریابی)79(%و اعتیاد به شبکه هایاجتماعی)94(%بدست آمد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی)توزیع فراوانی،درصدها،رسم نمودارها(و روشهای آمار استنباطی ناپارامتریک)توزیع دوجمله ای و اسپیرمن(باکمک نرم افزارspssبه دلیلنتایج آزمون کولموگروف که بیانگر توزیع غیر نرمال داده ها بودهاست، استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد که:الف-دانشجویان علمی کاربردی به شبکه هایاجتماعی اعتیاد دارند.ب-اعتیاد به شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر منفیدارد یعنی هر چه قدر اعتیاد به شبکه های اجتماعی بیشتر باشد عملکرد تحصیلی کاهش پیدا میکند و افت تحصیلی دانشجویان بیشتر می شود.ج-اعتیاد به شبکه های اجتماعی بر روی متغیرباورهای کاریابی و خودکارآمدی تاثیر ندارد ولی بر روی فعالیت کاریابی تاثیر و رابطه معناداری دارد.آگاه نمودن دانشجویان از عواقب اعتیاد به شبکه های اجتماعی و فرهنگ سازی برای مبارزه با اینپدیده که در نهایت آسیب های خانوادگی،اجتماعی و اقتصادی را به همراه داردضروری می باشد.