رابطهی ساده و چندگانه بین سبکهای تفکر و انگیزهی پیشرفت دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهدکتر عبدالله معتمدی 1 , رجبعلی محمدزاده ادملایی 2
1 - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - Email: R_mohammadzade@yahoo.com - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مازندران واحد بندپی
کلید واژه: واژههای کلیدی سبکهای تفکر, انگیزهی پیشرفت,
چکیده مقاله :
چکیدههدف: هدف از پژوهش بررسی رابطهی ساده و چندگانه بین سبک های تفکر و انگیزه ی پیشرفت دانشجویان بود.روش: روش پژوهش به کار رفته در ای ن تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 230 نفر ازدانشجویان پسر دانشگاه مازندران بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد.برای سنجش متغیرهای مورد نظر از آزمون سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر و پرسشنامهی انگیزه پیشرفت هرمانزاستفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند (AMQ)متغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونی، قضایی، کلی، جزئی، آزا د اند یش،سلسله مراتبی، سلطنتی، آنارشیستی و درونی با انگیزه پیشرفت رابطهی مثبت معنادار و بین سبکهای تفکر اجرایی،محافظه کار و بیرونی با انگیزه پیشرفت رابطهی منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تفکر آلیگارشیستی وانگیزه پیشرفت رابطهی معناداری مشاهده نشد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که ضریبمی باشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند MR =0/ همبستگی چندگانه بین سبکهای تفکر و انگیزه پیشرفت 60متغیری نشان داد که سبکهای تفکر در مجموع 36 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت را تبیین م یکنند.واژههای کلیدیسبکهای تفکر، انگیزهی پیشرفت