رابطه کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان با استرس ادراک شده در دانش آموزان تیزهوش
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهالهه کریمی 1 , سعیده بزازیان 2 , وحیده باباخانی 3
1 - دانش آموخته رشته راهنمایی و مشاوره
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
کلید واژه: استرس ادراک شده, تنظیم شناختی هیجان, واژه های کلیدی:کمال گرایی, دانش آموز تیزهوش,
چکیده مقاله :
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان با استرس ادراکشده در دانش آموزان تیز هوش بود. جهت انجام پژوهش حاضر از بین کلیه دانش آموزان دبیرستانتیز هوشان شهر ابهر 170 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد .سپس پرسشنامه هایکمال گرایی، تنظیم شناختی هیجان و استرس ادراک شده در بین آنها اجرا گردید .نتایج ضریبهمبستگی پیرسون نشان داد بین استرس ادراک شده مثبت با کمال گرایی مثبت رابطه مثبت و با100 / رابطه کمال گرایی و تنظیم شناختی هیجان با استرس ادراک شده در دانش آموزان تیزهوشو بین استرس ادراک شده منفی با کمال گرایی .(P<0/ کمال گرایی منفی رابطه منفی وجود دارد( 05بین استرس ادراک شده مثبت و مولفه های پذیرش، تمرکز .(P<0/ منفی رابطه مثبت وجود دارد( 01مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت رابطه مثبت و با تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و فاجعه سازی رابطهبین استرس ادراک شده منفی و مولفه های نشخوار گری، تمرکز مجدد .(P<0/ منفی وجود دارد( 01بر برنامه ریزی و فاجعه سازی رابطه مثبت و باپذیرش، تمرکز مجدد مثبت، دیدگاه پذیری و ارزیابینتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که .(P<0/ مجدد مثبت رابطه منفی وجود دارد( 01٪ تمرکز مجدد بر برنامه ریزی ، فاجعه سازی ، نشخوارگری و کمال گرایی منفی می توانند 27واریانس استرس ادراک شده منفی را تبیین کنند. و ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی ،پذیرش به همراه ملامت خویشتن می توانند 27 ٪ واریانس استرس ادراک شده مثبت را تبیینکنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با ایجاد تغییر در وضعیت کمال گرایی و تنظیم شناختیهیجان می توان وضعیت استرس ادراک شده را تغییر داد.واژه های کلیدی:کمال گرایی ، تنظیم شناختی هیجان ، استرس ادراک شده، دانش آموزتیزهوش.