مشکلات رفتاری و تحصیلی مرتبط با آموزش از راه دور برای کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
1 - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران. bahartaheri851@gmail.com
کلید واژه: مشکلات رفتاری, انگیزش تحصیلی, مشکلات یادگیری, اختلال نقص توجه بیش فعال, - آموزش از راه دور,
چکیده مقاله :
چکیدههمه گیری ویروس کووید 19 و قرنیطنه ناشی از آن، آموزش از راه دور را معمول کرد. جدا از مسئلهدسترسی به امکانات هوشمند، شواهد پژوهشی اندکی در این زمینه وجود دارد که نشان دهد یادگیریاز راه دور برای کودکان و نوجوانان با ADHD چه مشکلاتی دارد. بنابراین، در پژوهش حاضر مشکلاترفتاری و تحصیلی مرتبط با آموزش از راه دور برای کودکان با ADHD بررسی شد. پژوهش حاضر بهصورت علّی مقایسه ای انجام شد. از طریق نمونه گیری هدفمند و با پرسشنامه غربالگری - ADHD وانجام مصاحبه بالینی ساختاریافته، تعداد 96 کودک با ADHD و 150 کودک سالم انتخاب شدند. آنهابا در نظر گرفتن شرایط آموزش آنلاین و مقایسه آن با آموزش حضوری، از طریق چک لیست مشکلاترفتاری، پرسشنامه مشکلات تحصیلی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایجتحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که دو گروه در مشکلات رفتاری و تحصیلی و همچنین انگیزشتحصیلی تفاوت معنادار داشتند. والدین کودکان با ADHD مشکلات رفتاری، تحصیلی و انگیزشیبیشتری نسبت به والدین کودکان سالم در رابطه با استفاده از آموزش آنلاین گزارش کردند. کودکان باADHD به ویژه مشکلات تمرکز و عدم پیگیری و بی انگیزگی بالاتری نشان دادند. این یافته ها نشانمی دهد که آموزش از راه دور برای همه دانش آموزها به یک اندازه متوسط مفید نیست و برای آنهاییکه به اختلالات رفتاری از جمله ADHD مبتلا هستند ممکن است نتوانند از این روش بهره ببرند.بنابراین، شناسایی مشکلات رفتاری و تحصیلی مرتبط با آن برای کودکان با ADHD جهت چاره اندیشیبرای کمک بهتر به آنها حائز اهمیت و ضرورت است.کلیدواژه ها: اختلال نقص توجه بیش فعال، مشکلات رفتاری، مشکلات یادگیری، انگیزش تحصیلی، -آموزش از راه دور.1
AbstractThe epidemic of the Covid-19 and the resulting quarantine made distance learning the norm. Apart from the issue of access to smart facilities, there is little research evidence in this field that shows the difficulties of distance learning for children and adolescents with ADHD. Therefore, the current study investigated the behavioral and academic problems related to distance learning for children with ADHD. This research was a causal-comparative study. Ninety-six children with ADHD and 150 healthy children were selected through purposeful sampling with the ADHD screening questionnaire and structured clinical interview. Considering the conditions of online learning and comparing it with face-to-face learning, they were evaluated through the behavioral problems checklist, academic problems questionnaire, and academic motivation questionnaire. The results of multivariate variance analysis showed that the two groups had significant differences in behavioral and academic problems and motivation. Parents of children with ADHD reported more behavioral, academic, and motivational problems than parents of healthy children regarding online learning. Children with ADHD especially showed higher concentration problems and lower follow-through and motivation. These findings suggest that distance learning is not equally beneficial for all students and that those with behavioral disorders such as ADHD may not be able to benefit from this method. Therefore, it is important and necessary to identify behavioral and academic problems related to it for children with ADHD in order to find solutions to help them better.Keywords: attention deficit-hyperactivity disorder, behavioral problems, learning problems, school motivation, distance learning.1.
_||_
منابع
حاجلو، نادر. و رضایی شریف، علی. ) 1390 (. بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ی مشکلات
یادگیری کلورادو. مجله ناتوانی های یادگیری، 1 ( 1 :) 24 - 43 .
شهیم، سیما.، یوسفی، فریده. و قنبری مزیدی، محبوبه. ) 1386 (. ویژگی های روانسنجی چک لیست
تجدیدنظر شده مشکلات رفتاری کوای و پترسون. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران
)اندیشه و رفتار(، 13 ( 4 :) 350 - 358 .
صدرالسادات، سیدجلال.، هوشیاری، زهرا.، زمانی، رضا. و صدرالسادات، لیلا. ) 1386 (. تعیین مشخصات
روان سنجی مقیاس درجه بندی SNAP-IV ، اجرای والدین. مجله توانبخشی، 8 ( 4 :) 65 - 59 .
Abu-Elfotuh, K., Abdel-Sattar, S. A., Abbas, A. N., Mahran, Y. F., Alshanwani, A. R., Hamdan, A. M. E., ... & El-Din, M. N. (2022). The protective effect of thymoquinone or/and thymol against monosodium glutamate-induced attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)-like behavior in rats. Biomedicine & Pharmacotherapy, 155, 11-19.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Pub.
Becker, S. P., Breaux, R., Cusick, C. N., Dvorsky, M. R., Marsh, N. P., Sciberras, E., & Langberg, J. M. (2020). Remote learning during COVID-19: Examining school practices, service continuation, and difficulties for adolescents with and without attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Adolescent Health, 67(6), 769-777.
Breaux, R., Langberg, J. M., Swanson, C. S., Eadeh, H. M., & Becker, S. P. (2020). Variability in positive and negative affect among adolescents with and without ADHD: Differential associations with functional outcomes. Journal of affective disorders, 274, 500-507.
Brown, I., & Percy, M. (2007). Intellectual and Developmental Disabilities. Baltimore: PH Brookes.
Danielson, M. L., Visser, S. N., Chronis-Tuscano, A., & DuPaul, G. J. (2018). A national description of treatment among United States children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. The Journal of pediatrics, 192, 240-246.
DuPaul, G. J., & Langberg, J. M. (2015). Educational impairments in children with ADHD. In: Barkley RA, ed. Attention-deficit/hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. 4th ed. New York: Guilford.
Evans, S. W., Van der Oord, S., & Rogers, E. E. (2020). Academic functioning and interventions for adolescents with ADHD. ADHD in adolescents: Development, assessment, and treatment, 148-169.
Faraone, S. V., Rostain, A. L., Blader, J., Busch, B., Childress, A. C., Connor, D. F., & Newcorn, J. H. (2019). Practitioner Review: Emotional dysregulation in attention‑deficit/hyperactivity disorder–implications for clinical recognition and intervention. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(2), 133-150.
Fasano, A., Biancardi, C., Masi, G., Della Vecchia, S., Frumento, P., Mazzoni, A., ... & Sicca, F. (2022). Maximum downward slope of sleep slow waves as a potential marker of attention-deficit/hyperactivity disorder clinical phenotypes. Journal of Psychiatric Research, 156, 679-689.
First, M. B., Williams, J. B. W., Karg, R. S., & Spitzer, R. L. (2016). Structured Clinical Interview for DSM-5 Disorders, Clinician Version (SCID-5-CV). Arlington, VA: American Psychiatric Association.
فصلنامه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری/ 101
Forness, S. R., & Kavale, K. A. (2001). ADHD and a return to the medical model of special education. Education and Treatment of children, 224-247.
Larsson, H., Dilshad, R., Lichtenstein, P., & Barker, E. D. (2011). Developmental trajectories of DSM‑IV symptoms of attention‑deficit/hyperactivity disorder: Genetic effects, family risk and associated psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(9), 954-963.
Lundin, C., Wikman, A., Wikman, P., Kallner, H. K., Sundström-Poromaa, I., & Skoglund, C. (2022). Hormonal Contraceptive Use and Risk of Depression Among Young Women with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 105, 25-35.
Melegari, M. G., Ferri, R., Giallonardo, M., Donfrancesco, R., & Bruni, O. (2022). Changes in sleep duration and disturbances during Covid-19 lockdown and internalizing-externalizing behaviors in children with attention deficit hyperactivity disorders. Sleep Medicine, 101, 183-189.
Melegari, M. G., Giallonardo, M., Sacco, R., Marcucci, L., Orecchio, S., & Bruni, O. (2020). Identifying the impact of the confinement of Covid-19 on emotional-mood and behavioural dimensions in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Psychiatry research, 296, 11-20.
Murray, D. W., Molina, B. S., Glew, K., Houck, P., Greiner, A., Fong, D., ... & Jensen, P. S. (2014). Prevalence and characteristics of school services for high school students with attention-deficit/hyperactivity disorder. School mental health, 6(4), 264-278.
Quay, H.C. (1983). A dimensional approach to behavior disorder: The revised behavior problem checklist. School Psychology Review, 12(3), 244-249.
Regan, S. L., Williams, M. T., & Vorhees, C. V. (2022). Review of rodent models of attention deficit hyperactivity disorder. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 132, 621-637.
Reich, J., Buttimer, C. J., Fang, A., Hillaire, G., Hirsch, K., Larke, L. R., ... & Slama, R. (2020). Remote learning guidance from state education agencies during the COVID-19 pandemic: A first look.
Sibley, M. H., Altszuler, A. R., Morrow, A. S., & Merrill, B. M. (2014). Mapping the academic problem behaviors of adolescents with ADHD. School Psychology Quarterly, 29(4), 422-37.
Smith, Z. R., Langberg, J. M., Cusick, C. N., Green, C. D., & Becker, S. P. (2020). Academic motivation deficits in adolescents with ADHD and associations with academic functioning. Journal of abnormal child psychology, 48(2), 237-249.
Swanson IV, J. M. (1981). SNAP-IV 26-item teacher and parent rating scale. Hamilton: Collaborative Mental Health Care.
Thomas, R., Sanders, S., Doust, J., Beller, E., & Glasziou, P. (2015). Prevalence of attention-deficit/hyperactivity disorder: a systematic review and meta-analysis. Pediatrics, 135(4), 994-1001.
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Brière, N. M., Senécal, C. B., & Vallières, É. F. (1993). Academic motivation scale (AMS-C 28), college (CEGEP) version. Educational and Psychological Measurement, 52(53), 1992-1993.
VandenBos, G. R. (2015). APA dictionary of psychology. American Psychological Association.
Willcutt, E.G., Boada, R., Riddle, M.W., Chhabildas, N., DeFries, J.C., & Pennington, B.F. (2011). Colorado Learn ing Difficulties Questionnaire: Validation of a Parent-Report Screening Measure. Psychological Assessment, 3, 778–791.
102 / مشکلات رفتاری و تحصیلی مرتبط با آموزش از راه دور برای کودکان…
Zhang, J., Shuai, L., Yu, H., Wang, Z., Qiu, M., Lu, L., ... & Chen, R. (2020). Acute stress, behavioural symptoms and mood states among school-age children with attention-deficit/hyperactive disorder during the COVID-19 outbreak. Asian journal of psychiatry, 51, 10-17.