اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی، تنظیم هیجانی و نارسایی شناختی بیماران افسرده
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهزهرا بستانگر 1 , علیرضا بلوطی 2
1 - دانشجوي گروه روان شناسی باليني، واحد انديمشك، دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران.
2 - نویسنده مسئول: استادیار گروه روان شناسی باليني، واحد انديمشك، دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران.
کلید واژه: تنظیم هیجانی, کارکرد اجرایی, نارسایی شناختی, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی, افسردگی,
چکیده مقاله :
چکیدهافسردگی یک اختلال شایع و جدی روان شناختی است که بر احساس، طرز تفکر و نحوه عمل فرد تأثیرمنفی می گذارد.هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برکارکرد اجرایی، تنظیم هیجانی و نارسایی شناختی بیماران افسرده مراکز مشاوره شهر اهواز بود. جامعهآماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه بیماران افسرده مراکز مشاوره شهر اهواز بود. از بین بیمارانافسرده واجد شرایط ورود به پژوهش ابتدا 65 بیمار به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورتتصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه گواه گمارش شد. روش پ ژوهش شبه آزمایشیمبتنی بر پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. برای جمع آوری داده ها از مقیاس نارسایی شناختی)برادبنت(، پرسشنامه تنظیم هیجان )گارنفسکی و همکاران(، آزمون جور کردن کارت های ویسکانسین)گرانت و برگ( استفاده شد. پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر روی بیماران افسرده درطی ده جلسه اجرا شد. روش تجزیه وتحلیل داده ها شامل تحلیل کوواریانس یک متغیری و چندمتغیریبود. بر طبق نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس یک متغیری )آنکوا( و چند متغیری )مانکوا( شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی )خطای درجاماندگی( تنظیم هیجانی و نارساییشناختی بیماران افسرده مؤثر بود. نتایج پژوهش نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهیموجب بهبود خطای درجاماندگی، تنظیم هیجانی و نارسایی شناختی بیماران افسرده می شود.کلیدواژه ها: افسردگی، تنظیم هیجانی، کارکرد اجرایی، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی،نارسایی شناختی
This research aimed to assess the impact of mindfulness-based cognitive therapy on executive functions (residual error), emotional regulation, and cognitive deficits in depressed patients attending counseling centers in Ahvaz. The statistical population included all depressed patients in Ahvaz counseling centers. Thirty eligible patients were initially selected, with 15 randomly assigned to the experimental group and 15 to the control group. The quasi-experimental research method involved a pre-test and post-test with a control group. Data were collected using the Cognitive Impairment Scale (Broadbent), Emotion Regulation Questionnaire (Garnefsky), Wisconsin Card Sorting Test (Grant and Berg, 1993), and Working Memory Test (Damin and Carpenter). Mindfulness-based cognitive therapy was implemented, and data were analyzed using mean, standard deviation, and inferential statistics through univariate and multivariate covariance analysis. Results from univariate and multivariate analyses of covariance indicated the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on executive functions, emotional regulation, and cognitive impairment in depressed patients. The findings highlight the positive impact of mindfulness-based cognitive therapy in improving executive functions, emotional regulation, and cognitive impairment among depressed patients.Keywords: Depression, Cognitive Impairment, Emotional Regulation, Executive Functions, Mindfulness-Based Cognitive Therapy
_||_