اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان، سلامت روانی_جسمانی و تجربه غرقگی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهسید مجتبی عقیلی 1 , مانی منصوریان 2
1 - نویسنده مسئول: استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور گلستان. dr-aghili1398@yahoo.com
2 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران.
کلید واژه: تنظیم هیجان, کلید واژه ها: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, سلامت روانی جسمانی, تجربه غرقگی,
چکیده مقاله :
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان،سلامت روانی_جسمانی و تجربه غرقگی در دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوعپیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی رشته های علومانسانی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در سال تحصیلی 2755 2752 بودند که از میان آنها 65 دانشجو -به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه )هر گروه 20 نفر( گماردهشدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران، پرسشنامهزمینه یابی سلامت ویر و شربورن و پرسشنامه تجربه غرقگی جکسون و مارش در مراحل قبل و بعد ازدرمان استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، تحت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرارگرفتند ولی گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکرد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیلکوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر>5/ تنظیم شناختی هیجان، سلامت روانشناختی و تجربه غرقگی در دانشجویان تأثیر دارد ) 50 P(. باتوجه به نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند بر افزایش تنظیم شناختی هیجان،سلامت روانشناختی و تجربه غرقگی در دانشجویان از کارایی لازم برخوردار باشد .کلید واژه ها: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، تنظیم هیجان، سلامت روانی جسمانی، تجربه غرقگی
This study aimed to assess the impact of acceptance and commitment therapy on the cognitive regulation of emotion, mental-physical health, and the experience of flow in college students. Using a semi-experimental pre-test-post-test design with a control group, the research involved undergraduate students from the Islamic Azad University of Gorgan in the academic year 2021-2022. Thirty students were randomly assigned to experimental and control groups (15 each). Data were collected using Garnevsky et al.'s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Weir and Sherburne's Health Background Questionnaire, and Jackson and Marsh's Drowning Experience Questionnaire at pre- and post-treatment stages. The experimental group underwent 8 sessions of group therapy based on acceptance and commitment, while the control group received no treatment. Data analysis employed univariate analysis of covariance test. Results indicated that acceptance and commitment therapy significantly influenced the cognitive regulation of emotion, psychological health, and the experience of flow in students (P < 0.05). The findings suggest that therapy based on acceptance and commitment can effectively enhance cognitive regulation of emotions, psychological health, and the experience of flow in students.Keywords: Acceptance and Commitment Therapy, Emotion Regulation, Physical Mental Health, Drowning Experience.
_||_