اثربخشی توانمندسازی روان شناختی بر معنای زندگی و فرسودگی شغلی در پرستاران
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهپارسا تاریوردی 1 , سیما خامدی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
2 - ویسنده مسئول: استادیار گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
کلید واژه: کلید واژه¬ها: درمان توانمندسازی روانشناختی, معنای زندگی, فرسودگی شغلی, پرستار,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این پژوهش بررسي اثربخشی توانمندسازی روانشناختی بر معنای زندگی و فرسودگی شغلی در پرستاران خانم بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل پرستاران خانم در شهرستان ابهر که تعداد آن ها250 نفر بود که 30 نفر با نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای داده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش توانمندسازی روانشناختی قرار گرفتند و دراین مدت گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامههای معنای زندگی استگر (2010) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1981) بوده است. نمونه ها قبل و پس از آموزش به این پرسشنامه پاسخ دادند داده های بدست آمده با تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد دوره توانمند سازی روانشناختی بر معنای زندگی و فرسودگی شغلی اثر بخش بوده است. بر اساس نتایج پژوهش می توان از مداخله درمانی توانمندسازی روان شناختی برای درمان معنای زندگی و فرسودگی شغلی استفاده کرد.
Abstract The aim of this study was to investigate the effectiveness of psychological empowerment on the meaning of life and burnout in female nurses. The present study is applied in terms of purpose and method, and is of a quasi-experimental type with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study included female nurses in Abhar County, numbering 250, of whom 30 were selected as samples by simple random sampling and were randomly assigned to two experimental groups (15 people) and control groups (15 people). The experimental group underwent psychological empowerment training for 8 sessions, while the control group did not receive training during this period. The data collection tools in the present study included the Meaning of Life Questionnaire (2010) and the Burnout Questionnaire by Maslash and Jackson (1981). The samples answered this questionnaire before and after the training. The data obtained were analyzed by analysis of covariance. The findings showed that the psychological empowerment course was effective on the meaning of life and burnout. Based on the results of the study, psychological empowerment therapeutic intervention can be used to treat meaning in life and burnout.
خوشرو رودبارکی، طراوت؛ قربان پور لفمجانی، امیر؛ و بلند، حسن. (1401). رابطه سرمایه روانشناختی با توانمندی خانواده: نقش میانجی معنای زندگی و حمایت اجتماعی ادراکشده. فصلنامه علمی فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. 18: 181-212.
فرمانی فردین، پورشهریار حسین، نجاتی وحید، شکری امید. (1402). تأثیر ترکیب توانمندسازی شناختی و تحریک الکتریکی فرا جمجمهای مغز بر سرزندگی ذهنی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به نقص شناختی خفیف. سالمند. مجله سالمندی ایران. ۱۸ (۳): ۳۶۲-۳۷۷.
یزدانپرست، صدیقه، منظری توکلی، حمدالله، شرفی، شهین، شکوه، زهرا و صیادی، سعید (1402). بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با فرسودگی شغلی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در پرستاران بیمارستانهای خصوصی شیراز. مجله علوم پزشکی صدرا، 11(4): 430-441.
Egbekpalu, P. E. (2022). Meaning-Centred Philosophico-Psychological Counselling (MCPPC) in Africa: Logo-Existential Perspective. Madonna University Thought and Action Journal of Philosophy, 1(1), 34-39.
Glaw, X., Kable, A., Hazelton, M., & Inder, K. (2017). Meaning in life and meaning of life in mental health care: An integrative literature review. Issues in mental health nursing, 38(3), 243-252.
Gong, Z., Li, M., & Niu, X. (2021). The role of psychological empowerment in reducing job burnout among police officers: a variable-centered and person-centered approach. SAGE Open, 11(1), 2158244020983305.
Ho, R. T., Sing, C. Y., & Wong, V. P. (2016). Addressing holistic health and work empowerment through a body-mind-spirit intervention program among helping professionals in continuous education: A pilot study. Social work in health care, 55(10), 779-793.
Kilinç, S., & Yener, S. (2021). The moderating role of psychological empowerment on the relationship between individualism-collectivism perceptions and burnout of teachers. Cukurova University Faculty of Education Journal, 50(2), 1100-1126
King, L. A., & Hicks, J. A. (2021). The science of meaning in life. Annual review of psychology, 72, 561-584.
Lee, S. (2015). A concept analysis of ‘Meaning in work’and its implications for nursing. Journal of advanced nursing, 71(10), 2258-2267.
Lie, D., Purba, E., Harini, S., Said, M., & Sudirman, A. (2022). Managing Innovative Work Behavior: The Role of Member-Leader Exchange, Organizational Climate and Psychological Empowerment. KnE Life Sciences, 243-255.
Maslach, C., & Leiter, M. P. (2016). Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World psychiatry, 15(2), 103-111.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2003). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397–422.
Meng, L., Jin, Y., & Guo, J. (2016). Mediating and/or moderating roles of psychological empowerment. Applied Nursing Research, 30, 104-110.
Meng, Q., & Sun, F. (2019). The impact of psychological empowerment on work engagement among university faculty members in China. Psychology research and behavior management, 983-990.
Menon, S.T. (2001). Employee empowerment: An integrative psychological approach. Applied psychology-An International Review, 50(1), 153–180.
Murray, W. C., & Holmes, M. R. (2021). Impacts of employee empowerment and organizational commitment on workforce sustainability. Sustainability, 13(6), 3163.
Nel, T., Stander, M. W., & Latif, J. (2015). Investigating positive leadership, psychological empowerment, work engagement and satisfaction with life in a chemical industry. SA Journal of Industrial Psychology, 41(1), 1-13.
Park, C. L. (2010). Making sense of the meaning literature: An integrative review of meaning making and its effects on adjustment to stressful life events. Psychological Bulletin, 136(2), 257–301.
Permarupan, P. Y., Al Mamun, A., Samy, N. K., Saufi, R. A., & Hayat, N. (2020). Predicting nurse’s burnout through quality of work life and psychological empowerment: A study towards sustainable healthcare services in Malaysia. Sustainability, 12(1), 388.
Sobrino-De Toro, I., Labrador-Fernández, J., & De Nicolás, V. L. (2019). Generational diversity in the workplace: Psychological empowerment and flexibility in Spanish companies. Frontiers in psychology, 10, 1953.
Spreitzer, G.M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38, 1442–1465.
Steger. F., Mann, J. R., Michels, P., & Cooper, T. C. (2009). Meaning in life, anxiety, depression, and general health among smoking cessation patients. Journal of Psychosomatic Research, 67, 353–358.
Thomas, K.W., & Velthouse, B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15, 666–681.