رابطه سبکهای مقابلهای و اضطراب با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
سارا محمدی
1
,
جهان سادات اسدی بیجائیه
2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
2 - گروه مشاوره-دانشکده علوم انسانی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان- لاهیجان-ایران
کلید واژه: کلید واژه ها: اعتیاد به اینترنت, سبکهای مقابلهای, اضطراب.,
چکیده مقاله :
با توجه به گسترش استفاده از اینترنت مخصوصا در میان دانشجویان، و پیامدهای منفی آن، موضوع اعتیاد به اینترنت مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سبکهای مقابلهای و اضطراب با اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان انجام شد. این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 8933 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد لاهیجان، در سال 1403 بودند.که 150 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، و به پرسشنامههای کاربری مشکلزا از اینترنت کاپلان، راهبردهای مقابلهای بلینگز و موس و اضطراب کتل پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون همزمان متغیرهای اضطراب و سبک مقابلهای هیجانمدار و سبک مقابلهای مسئلهمدار نشان داد، اضطراب و سبک مقابلهای هیجانمدار، میتوانند اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کنند، ولی سبک مقابلهای مسئلهمدار نمیتواند اعتیاد به اینترنت را پیش بینی کند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب، اضطراب آشکار، اضطراب پنهان و سبک مقابلهای هیجانمدار با تمام مؤلفههای اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت وجود دارد، و بین سبک مقابلهای مسئلهمدار و تمام مؤلفههای اعتیاد به اینترنت بهجز مشغولیت ذهنی نسبت به اینترنت و صرف زمان بیش از حد در اینترنت رابطه منفی وجود دارد، به این معنا که با افزایش اضطراب و استفاده از سبک مقابلهای هیجانمدار اعتیاد به اینترنت افزایش مییابد. بنابراین میتوان با آموزش تنظیم اضطراب و استفاده از سبک مقابلهای کارآمد از اعتیاد به اینترنت جلوگیری کرد.
Abstract Due to the expansion of the use of the Internet, especially among students, and the resulting negative consequences, the issue of Internet addiction has attracted the attention of psychologists. The present study was conducted with the aim of determining the relationship between coping styles and anxiety with Internet addiction among students. This study was a descriptive correlational research. The statistical population of the research was 8933 students of Islamic Azad University, Lahijan branch in 2024. 150 students were selected by available sampling method and they responded to Caplan Problematic Internet Usage Questionnaire, Billings and Moose Coping Strategies and Cattell Anxiety Questionnaire. For data analysis, Pearson correlation and regression analysis were performed. The results obtained from the simultaneous regression analysis of variables anxiety and emotion-oriented coping style and task-oriented coping style showed that anxiety and emotion-oriented coping style can predict Internet addiction, but task-oriented coping style cannot predict Internet addiction. Also, the results of Pearson's correlation coefficient showed that there is a positive relationship between anxiety, state anxiety, trait anxiety and emotion-oriented coping style with all components of Internet addiction, and There is a negative relationship between task-oriented coping style and all components of Internet addiction except mental preoccupation with the Internet and Excessive Time Online. These results showed that with increasing anxiety and emotion-oriented coping style, Internet addiction increases. Therefore, it is possible to prevent Internet addiction by teaching anxiety regulation and using adaptive coping style.
منابع
احتشام زاده، پروین؛ صبری نظرزاده، راشین و معمارباشی اول، مژگان. (1392). رابطه بین احساس انسجام و عملکرد شغلی با میانجیگری سلامت روان و راهبردهای مقابله. روشها و مدلهای روانشناختی، 13(3)، 83-95.
امینپور، حسن؛ بایرامنژاد، حوریه و داودی، کیوان. (2016). رابطه بین مهارتهای ذهن آگاهی و اعتقادات دینی با اعتیاد به اینترنت در بین اهالی اشنویه. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (موسسه آموزش عالی نگاره)، 5(2)، 174-183.
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ و هاشمی نصرت آباد، تورج. (1390). رابطه سبک های دلبستگی, راهبردهای مقابله ای و سلامت روانی با اعتیاد به اینترنت. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 8(30)، 177-188.
بیدی، فاطمه؛ نامداری پژمان، مهدی؛ امانی، احمد؛ قنبری، سیروس و کارشکی، حسین. (1391). تحلیل ساختاری ارتباط بین اعتیاد به اینترنت با افسردگی، سازگاری اجتماعی و عزت نفس. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 19(3) ، 41-48.
پیری، زهرا؛ امیری مجد، مجتبی؛ بزازیان، سعیده و قمری، محمد. (1398). نقش میانجی راهبردهای مقابله ای در رابطه بین دشواری تنظیم هیجان و اعتیاد به اینترنت. افق دانش، 26(1)، 38-53.
جعفری، نسیم و فاتحی زاده، مریم.(1391). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با افسردگی، اضطراب، فشار روانی و هراس اجتماعی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 17(4)، 1-9.
حسینی قدمگاهی، جواد؛ دژکام، محمود،؛ بیان زاده، سیداکبر و فیض، ابوالحسن. (1377). کیفیت روابط اجتماعی، میزان استرس و راهبردهای مقابله با آن در بیماران عروقی قلب. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،40(1)، 14-25.
خیری، رویا و مظفری، ناصر (1397). اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با کیفیت خواب و اضطراب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله ره آورد سلامت، 4(2)، 47-57.
روزنهان، دیوید ال؛ سلیگمن، مارتین ای پی. (1392). آسیب شناسی روانی 2، (ترجمه یحیی سیدمحمدی)، تهران: ویرایش.(2005).
سالاری فر محمدحسین و پوراعتماد حمیدرضا. (1390). رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 13(4)، 29-38.
سپهریان، فیروزه و جوکار، لیلا. (1391). ارتباط اعتیاد به اینترنت با اضطراب در تیپهای شخصیتی نوع A وB پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 2(2)، 17-30.
سلطانی، اسماعیل و بقاییفرد، حسین. (1399). بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت با علائم اضطراب درتعاملات اجتماعی وسبکهای مقابله با استرس در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر سال 1397. علوم پزشکی صدرا، 8(4 )، 429-442.
شاه رجبیان، فاطمه؛ عمادی چاشمی، سید جواد. (1399). بررسی علل اعتیاد به تلفن هوشمند و رابطه آن با اضطراب و افسردگی، مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 5(44)، 25-42.
طالقانی نژاد، محمدعلی؛ داوری، رحیم و لطفی کاشانی، فرح. (1398). پیش بینی گرایش به سوء مصرف مواد و اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس با میانجیگری هوش هیجانی در دانش آموزان. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، 9(35)، 107-125.
طیوری، امیر؛ میری، محمدرضا؛ بهشتی، داوود؛ یاری الهه؛ خدابخشی حوریه و عنانیسراب غلامرضا. شیوع اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با اضطراب، استرس و افسردگی در دانشآموزان متوسطه شهر بیرجند در سال ۱۳۹۳. (1394). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، ۲۲ (۱)، ۶۷-۷۵.
عشایری، طاها؛ جهان پرور، طاهره؛ امین، مریم و سوری، مسلم. (1400). فراتحلیل پژوهشهای اعتیاد به اینترنت: بازه زمانی 1384-1400. مطالعات راهبردی فرهنگ، 1(4)، 31-58.
علوی، سیدسلمان؛ جنتی فرد، فرشته و مرآثی محمدرضا. (1388). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت GPIUS در کاربران دانشجوی دانشگاه های شهر اصفهان در سال 1388، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 1(1)، 38-50.
علیپور، وحیده. (1395). بررسی پدیده استفاده مشکل زا از اینترنت در دانشجویان دانشگاه پیام نور آبیک. علوم رفتاری (ابهر)، 27(8)، 145-168.
غفاری، مسعود و احدی, حسن. (1385). بررسی تاثیر آموزش خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه در کاهش کناره گیری اجتماعی و کاربری اجباری اینترنت. مطالعات روانشناختی، 3(2)، 91-107.
فتحی آشتیانی، علی؛ محمدی، بهاره و فتحی آشتیانی، مینا. (1395). آزمونهای روانشناختی، چاپ اول. تهران: بعثت.
کشاورز، داوود؛ موسوی، سیدعلیمحمد و کشاورز ارهکش، رضا. (1394). مقایسه راهبردهای مقابلهای و خودکارآمدی در کاربران وابسته به اینترنت و عادی. تعالی مشاوره و روان درمانی، 15(4)، 7-16.
مام شریفی، پیمان؛ اکبری بجندی، نگار و اسدی، نازنین. (1399). تدوین مدل پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس کیفیت زندگی و رضایت از زندگی: نقش واسطه ای راهبردهای مقابله با استرس. مجله علوم روانشناختی، 19(89 )، 541-551.
موسوی، سید ولی اله. (1399). شیوع اعتیاد به اینترنت و وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نوجوانان و جوانان ایرانی در سال 1397. طب نظامی، 22(3)، 281-288.
نور علیزاده، مسعود؛ جان بزرگی، مسعود. (1389). رابطۀ اضطراب وجودي و اضطراب مرضی و مقایسۀ آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادي و مذهبی. روانشناسی و دین، 2(10)، 29-44.
Azher, M., Khan, R. B., Salim, M., Bilal, M., Hussain, A., & Haseeb, M. (2014). The relationship between internet addiction and anxiety among students of University of Sargodha. International Journal of Humanities and Social Science, 4(1), 288-293.
Baltaci, U. B., Yilmaz, M., & Tras, Z. (2021). The Relationships between Internet Addiction, Social Appearance Anxiety and Coping with Stress. International Education Studies, 14(5), 135-144.
Caplan, S. E. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in human behavior, 18(5), 553-575.
Chou, W. P., Ko, C. H., Kaufman, E. A., Crowell, S. E., Hsiao, R. C., Wang, P. W., ... & Yen, C. F. (2015). Association of stress coping strategies with Internet addiction in college students: The moderating effect of depression. Comprehensive psychiatry, 62, 27-33.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
Lei, H., Cheong, C. M., Li, S., & Lu, M. (2018). The relationship between coping style and Internet addiction among mainland Chinese students: A meta-analysis. Psychiatry research, 270, 831-841.
Mehroof M, Griffiths MD. Online gaming addiction: The role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, behavior, and social networking. 2010 Jun 1;13(3):313-6.
Saikia, A. M., Das, J., Barman, P., & Bharali, M. D. (2019). Internet addiction and its relationships with depression, anxiety, and stress in urban adolescents of Kamrup District, Assam. Journal of family & community medicine, 26(2), 108.
Seabra, L., Loureiro, M., Pereira, H., Monteiro, S., Marina Afonso, R., & Esgalhado, G. (2017). Relationship between Internet addiction and self-esteem: Cross-cultural study in Portugal and Brazil. Interacting with computers, 29(5), 767-778.
Shan, X., Ou, Y., Ding, Y., Yan, H., Chen, J., Zhao, J., & Guo, W. (2021). Associations between internet addiction and gender, anxiety, coping styles and acceptance in university freshmen in South China. Frontiers in psychiatry, 12, 558080.
Spielberger, C. D. (2010). Test anxiety inventory. The Corsini encyclopedia of psychology, 1-1.
Tao, Z., Wu, G., & Wang, Z. (2016). The relationship between high residential density in student dormitories and anxiety, binge eating and Internet addiction: a study of Chinese college students. Springerplus, 5, 1-8.
Weinstein, A., Feder, L. C., Rosenberg, K. P., & Dannon, P. (2014). Internet addiction disorder: Overview and controversies. Behavioral addictions, 99-117.
Xie, X., Cheng, H., & Chen, Z. (2023). Anxiety predicts internet addiction, which predicts depression among male college students: A cross-lagged comparison by sex. Frontiers in Psychology, 13, 1102066.
Xu, L. X., Wu, L. L., Geng, X. M., Wang, Z. L., Guo, X. Y., Song, K. R., ... & Potenza, M. N. (2021). A review of psychological interventions for internet addiction. Psychiatry Research, 302, 114016.
Zhou, Y., Li, D., Li, X., Wang, Y., & Zhao, L. (2017). Big five personality and adolescent Internet addiction: The mediating role of coping style. Addictive behaviors, 64, 42-48