نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانهای دختران دانشجو
محورهای موضوعی :مهتاب یکانی 1 , سیده معصومه عزیزیان 2
1 - استادیار، گروه روانشناسی ،واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
2 - دکتری، گروه علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران. آدرس الکترونیکی نویسنده مسئول: mahtab.yeganei@gmail.com
کلید واژه: کلیدواژهها: خودکار آمدی عمومی, فرا شناخت, اضطراب رایانه.,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش بررسي نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانهای دختران دانشجو بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی به شیوه معادلات ساختاری و مقطعی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی واحد تهران مرکز به تعداد 1600 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 بود كه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲۲۵ دانشجوی دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای فراشناخت ولز، کاترایت وهاتن، اضطراب رایانه ایهاینس، گلاس و نایت و خودکارامدی شررو مادوکس پاسخ دادند. تحلیل دادهها با بهره گیری از مدل معادلات ساختاری ونرم افزارهای spss18 وAmoss23 انجام پذیرفت. نتايج نشان داد که فراشناخت و خودکارآمدی بر اضطراب رایانهای اثری برابر ۲۶۲/0 و ۲۴۹/0 دارند و مسیرهای فراشناخت وخودکار امدی به طورمشخص ۸۰/0 و ۷۲./0 از واریانس مشترک اضطراب رایانهای را تبیین وپیش بینی میکنند. نتایج پژوهش همچنين نشان داد که مدل معادلات ساختاری پژوهش دارای برازش مناسبی میباشد و نتایج حاکی از آن بود که باورهای فراشناختی وخودکارامدی در اضطراب رایانهای بسیار تاثیرگذار است. کلیدواژهها: خودکار آمدی عمومی، فرا شناخت، اضطراب رایانه.
Abstract In the present research, the mediating role of self-efficacy in the relationship between metacognition and computer anxiety of female students has been investigated. Descriptive and correlational research method was carried out using structural and cross-sectional equations. The statistical population included all undergraduate female students of the Faculty of Psychology, Tehran Branch, in the number of 1,600 students in the academic year 1402-1401, and using the available sampling method, 225 female students were selected as a sample and applied to Wells metacognitive questionnaires. , Cutright and Hutton, Haynes, Glass and Knight's computer anxiety and Maddox's villainous self-efficacy have answered. Data analysis was done using structural equation model and spss18 and amoss23 software. The analysis of the obtained data showed that metacognition and self-efficacy had an effect of 262.0 on computer anxiety. and 249/0 and the paths of metacognition and automaticity are specifically 80/0 and 72/0 They explain and predict computer anxiety from the common variance. The results of the research showed that the structural equation model of the research has a good fit and the results indicated that metacognitive and self-efficacy beliefs are very effective in computer anxiety, therefore by considering these factors and appropriate measures, computer anxiety can be reduced. Keywords: General Automaticity, Metacognition, Computer Anxiety
احدی، الناز ؛ انتصار فومنی، غلامحسین ؛ کیانی، قمر (۱۴۰۰). اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکار آمدی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دختر با درماندگی آموخته شده. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، ۱۴، (۵۴) ۳۳_ ۵۰.
اکبری بور رنگ، محمد ؛ رضائیان، حمید (۱۳۸۷). اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با کار آمدی رایانه. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۵۲، ۹۰ _ ۹۲.
اعلم الهدی، مهسا ؛ زینالی، علی (۱۴۰۰). مدل خودکار آمدی تحصیلی دانش آموزان نقش فراشناخت و فرا هیجان با میانجیگری یادگیری خود راهبر. مجله آموزش و یادگیری، ۳۴.
بیرامی، منصور ؛ پورفرج، مجید (۱۳۹۲) بررسی باورهای فراشناختی، خودکار امدی و خوش بینی، با اضطراب امتحان دانشجویان علوم پزشکی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۱ (۷) ۹_۱۶.
حسین خانی، خلیل ؛ حجازی، مسعود ؛ قاسمی ؛ مسعود (۱۴۰۰). اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر مولفههای شناختی، تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکار آمدی و سر زندگی تحصیلی دانش آموزان، مجله تازههای علوم شناختی، ۹۲، ۵۲_۶۰.
خیاط غیاثی، پروین ؛ خواجه افضلی، طیبه ؛ صمدی، سهیلا ( ۱۴۰۲). بررسی اثر بخشی آموزش نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی، مسئولیت پذیری و خودکار امدی دانشجو معلمان ( پردیس نسیبه ). مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی و علوم تربیتی، ۶ (۵۸).
خوشنویسان، زهرا ؛ افروز، غلامعلی (۱۳۹۰). رابطه خودکار آمدی با اضطراب، افسردگی و استرس دانش آموزان. مجله علوم پزشکی کرمان، ۵ (۲۰) ۳۷ _ ۸۰.
رحمانی، ملیحه ؛ زنجانی، زهرا ؛ امیدی، عبدالله (۱۴۰۱). بررسیواسطهای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانههای اضطراب فراگیر در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، ۱۰ (۲).
رستگار، احمد (۱۳۹۵). مدل علی روابط باورهای هوشی و پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات: نقش واسطهای اهداف پیشرفت، اضطراب رایانه با خود کار آمدی رایانه دانش آموزان متوسطه. مجله روانشناسی شناسی تربیتی، ۳۹ ۱۵۷_ ۱۷۴.
رضوی، سید عباس (۱۴۰۲). بررسی نسخه ۱ و ۲ شبکه آموزشی دانش آموزان ( شاد ) از نظر قابلیتهای آموزشی، طراحی و ظاهر، عملکرد و ویژگیهای فنی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۱۴ (۲) ۵_۲۷.
زارع، حسین ؛ پور اصغر، ، نصیبه ( ۱۳۹۴). تجربیات قبلی و عملکرد تکالیف مرتبط با رایانه دانشجویان: نقش خودکار آمدی رایانه، اضطراب رایانه و جنسیت. مجله پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ۹، ۶۹ _ ۸۲.
سیفی پور امشی، ندا ؛ ابوالقاسمی، عباس (۱۴۰۲). نقش واسطهای خودکار امدی عمومی و تحمل پریشانی در رابطه بین امید به زندگی و اضطراب کرونا در بزرگسالان. مجله دست آوردهای روان شناختی، ۱۴ (۳۰) ۱۸۳_ ۲۰۴.
سیاحی، مهین؛ همایی، رضوان ؛ (۱۳۹۹). اثربخشی آموزش توانمند سازی فردی بر خودکار آمدی، کار آفرینی و انسجام خانواده در زنان سرپرست خانوار. فصلنامه زن و جامعه، ۱۱(۴) ۲۸۹_ ۳۰۸.
سپندار نیا، مینا ؛ برجعلی، احمد ؛ حسین ثابت، فریده (۱۴۰۰). رابطه بین باورهای فراشناختی و اضطراب با نقش میانجیگری سبکهای حل مسئله در دانشجویان، http:// civil ca.com/ doc/ 1532288
سالاری فر، محمد حسین ؛ پور اعتماد، حمید رضا (۱۳۹۰). رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب. مجله علمی پژوهشی یافته، ۱۳(۴) ۲۹_ ۳۸.
شیرین زاده دستگیری، صمد، گودرزی، محمدعلی، رحیمی، چنگیز، و نظیری، قاسم. (1387). بررسی ساختار عاملی, روایی و اعتبار پرسشنامه فراشناخت 30. مجله روانشناسی، 12(4 (پیاپی 48))، 445-461.
شهنی ییلاق، منیجه ؛ دبستانی، فا طمه؛ عالی پور، سیروس ؛ حاجی یخچالی، علیرضا (۱۳۹۱) خودکارامدی وهدفهای پیشرفت. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، ۹(۱۶). ۸۱ _ ۱۱۰.
ظاهر زاده قهقرای، سجاد ؛ عزیزیان پور، حسن ؛ شانه نیا، زینب (۱۴۰۱). رابطه بین حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان دانشجویان. فصلنامه انجمن ایرانی روانشناسی، ۲۶ (۳) ۳۰۰ _ ۳۰۸.
قمری وفا، بهروز (۱۳۹۶). بررسی باورهای فراشناختی و خودکار آمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه ۲ شهر همدان. پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره و آموزش در ایران، تهران http//civil ca. Com / doc / 686824
مال امیری، محمد رضا ؛ خسرو نژاد، شیوا ؛ قربانی کهریزی سنگی، معصومه (۱۴۰۲). بررسی تاثیر برنامه آموزش مبتنی بر تفکر مثبت بر توسعه خودکار آمدی در دانش آموزان. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، ۶ (۶۲) ۳۹۵ _ ۴۱۱.
موحدیان، زهرا ؛ قمرانی، امیر !؛ سجاد یان الناز (۱۴۰۱). اثر بخشی آموزش فراشناختی و تحول مثبت نوجوانی بر تاب آوری و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دختر با مشکلات رفتاری. مجله روانشناسی تحولی
موحدیان، زهرا ؛ قمرانی، امیر ؛ سجاد یان، ایلناز.(۱۴۰۱). اثر بخشی آموزش فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دارای مشکلات رفتاری. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۲، ۲۷۱_۲۶۳.
Brown, RG& Fernie,B.A(2015).metacognitive, anxiety, and distress related to motor fluct uations in Parkinson's disease.JOURNAL of psychology Research, 78 , 143 _ 148.
Clerk, j; PH ; & Cosneefroy L.(2014).Young children's transfer of strategies: utilization deficiencies, executive function, and metacognition. Development Review, 34, 378 _ 393.
Hainssen, R. K , Glass c.R.& kinght, L, A (1987). Assessing computer anxiety Development and validation of the computer anxiety rating scale. Computer inhuman Behavior, 3 , 49.
Kline R. (2016). Principles and practices of structural equation Modeling (4thed; pp64_ 96) NewYork , NY Guilf Ford.
Murire, o ;& Villiers, L , (2019). Critical success Factors to improve the adoption of social media in teaching and learning: A case study at a traditional university. International JOURNAL of Interactive Technology (IjiM) , 13 (3).
Rogier, G ; zoble, S. B ; Morgantiw ; ponzoni, S. & Velotti , p (2020). Metacognition in gambling disorder: Systematic review and meta analysis. Addictive Behavior s , 106600.
Raffard, S ; Lebrun , c ; Bayard , S , Macgregor, A & capdeville, D(2020).self _ awareness deficits of cognitive impairment in individuals with schizophrenia. Really ? Frontiers in psychiatry, 11 , 731.
Sherer , MM., Maddux , E.(1982). The self- efficacy scale: Construction and validation. Psychology Report, 51, 663-671.
Wells, A, & Cartwright _ Hatton , a. (2004).A short from of the metacognitive questionnaires properties of the McQ _ 30.Behavior Research. 42 _ 385 _ 369.
Wells,A.(2009).Metacognitive therapy for anxiety and depression, New York ; theGuiford press.
Wells, A ; Welford, M, king , p ; papageorgiou , c , wisely, J , & Mendel , E ,.(2010).Pilot randomized of metacognitive therapy vs applied relaxation in the treatment of adult with general ized anxiety disorder. Behavior Research and therapy, 48 , 429 _ 434.
Yilmaz , A. E ; Gencoz , T.& wells , A ,. (2011).The temporal precedence of metacognition in the development of anxiety and depression symptoms in the context of life stress A prospective study. JOURNAL of Anxiety disorders, 25 , 389 - 396.