توزیع جغرافیایی محصولات فرهنگی و نقش آن درایجاد انگیزه برای مهاجرت جوانان روستایی شرق گیلان به شهر
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسی
1 - ندارد
کلید واژه: مهاجرت روستا-شهری, محصولات فرهنگی, شرق گیلان,
چکیده مقاله :
گسترش و نفوذ محصولات فرهنگی در روستاها را می توان برآیند توسعه خدمات بویژه راه و برق و توسعه ارتباطات فیمابین نقاط شهری و روستایی دانست.در پرتو این تحولات جامعه روستایی هم امکان استفاده از خدمات فرهنگی شهر را بیش از گذشته پیدا نموده و هم شاهد راهیابی گسترده کالاهایی مثل رادیو، تلویزیون، ویدئو، جراید و.......بوده است. براین اساس دهه اخیر را می توان مقطع خروج روستاها از انزوای فرهنگی دانست.در طی این دوره روستاها تحت تاثیر محصولات فرهنگی،دگرگونیهای زیادی را تجربه کرده اند که این تغییرات در بین نسل جوان چشمگیر تر است.این مقاله میکوشد تا به بررسی ابعاد اثرگذاری محصولات فرهنگی بر افزایش خواسته ها،آرزوها،و انتظاراتی که نسل جوان را ترغیب به مهاجرت می کند، بپردازد. از نتایج قابل توجه این تحقیق، تفاوتهایی است که محصولات فرهنگی مختلف در ایجاد انگیزه برای مهاجرت جوانان به شهر دارند.بطوریکه رابطه بین محصولات الکترونیکی نظیر تلویزیون،ویدئو،و ماهواره و انگیزه های دسترسی به کتابخانه،و ادامه تحصیل بیشترین همبستگی و ارتباط بین امکانات فرهنگی مثل سینما وتئاتر دارای کمترین همبستگی با جریان مهاجرت روستا- شهری می باشد
The development and influence of cultural production hn the village is the result ifthe expantion of services specially roads and electrical power and the relation betweencities and village.By mean of these reforms the rural society could also use the citycultural Services more and we also observed the entrance of the goods suchasRadio’Television’Video’Newsepaper’and ect to the villages. Therefore’we may callthis desade as the departure of villages from cultural isolation. Villages havechangedduring this period because of the influence of these cultural production andthese changes more significant in youth.This article is going to show The influence of youth’s desire’wishes’andexpectations’ which make them to immigrate to the cities.the significant result of thisstudy is the distinctions of different cultural production in their desire to immigrationto the cities.the relation of electronical production such as television’video’and sateliteusing libraries and further education had the most correlated with urban-ruralimmigration of youth and the relation bettwen cultural facilities suchas’ movie andtheater had the least correlated with this immigration