تحلیلی پیرامون برنامه های آموزش جغرافیا در دانشگاه های ایران (مطالعه موردی: طرح ایجاد دوره کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی)
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسی
1 - ندارد
کلید واژه: برنامه های آموزش جغرافیا, دانشگاه ها, دوره کارشناسی, جغرافیا و برنامه ریزی روستایی, ایران,
چکیده مقاله :
در جهانی که به واسطه گسترش مرزهای علوم و فنون به سرعت تغییر و تحول می یابد، قلمروچشم اندازهای جغرافیایی نیز تغییر شکل می دهند. به تبع آن جغرافیا و نیز جغرافیدانان از این تغییرات تاثیر پذیرفته و نمی توانندبی تفاوت باشند . در جامعه ما نیز با توجه به تحولات ایجاد شده در زمینه های مختلف، در جهت مرتفع ساختن تنگناها و مشکلاتمحیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه های آموزشی را باید به شکلی هدایت نمود که از یک طرف خلأ ناشی از عدمبه کارگیری این دانش در مقیاس وسیع در کشور پر شده و از سوی دیگر با تحول و هدایت آموزش جغرافیا در دانشگاه هاومؤسسات آموزش عالی کشور، جایگاه واقعی آن در سرزمین آرایی وآماده نمودن مکان ها برای انسان و تأمین بهروزی گروه هایانسانی در حدی که در قلمرو و حیطه این علم بوده و به علمیت آن بیافزاید، نشان داده شود .در این مقاله نگارنده، بابهره گیری از تجربیات، منابع و اطلاعات به بررسی موضوعاتی ؛ مانند محتوای برنامه های آموزشیو جنبه های کاربردی آن قبل و بعد از انقلاب فرهنگی، تغییر و تحول در عناوین دروس با حفظ علمیت جغرافیایی آن، جایگاهجغرافیا در ساختار نظام آموزش عالی کشور و ایجاد تخصص در رشته و گرایش های جغرافیا اشاره داشته و سپس به ارائه طرحایجاد دوره کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی بر اساس نیازهای موجود، به عنوان نتیجه گیری و پیشنهاد پرداخته شدهاست.
The fast growing and changing world today, as regards the ever expanding borders ofscience and skills, has changed the geographical perspectives and domains as well,whereby the geography and geographers are affected likewise. In our society, asregards many a development made on different grounds to remove the cultural, social,economic and environmental predicaments, the educational programs should bedirected toward satisfying the country’s need for broad implementation ofgeographical science in one hand, and establishing and developing geographyprograms in universities and higher education institutes to maintain and enrich the truestatus of geography in land use planning, and providing man with places to live andprosperity as to the domain of the science of geography, on the other. The presentpaper, based on the writer’s experiences, and sources and information available, aimedat investigating the educational programs of studies, as to their contents andapplications, developed before and after the cultural revolution, reviewing the changesoccurred in the course titles as to preserving their scientific characteristics, the status ofgeography in the higher education system of the country, establishing professionalmajors and minors programs in the field, and finally proposing an undergraduateprogram (B.A) of study under rubric of “Geography and Rural Planning”.