تحلیل نقش خدمات و زیرساختهای گردشگری بر وفاداری گردشگران از مقاصد گردشگری (موردی: شهر یاسوج)
محورهای موضوعی : جغرافیا و برنامه ریزی شهریفرزانه باقرپور نجف آباد 1 , سعید امانپور 2
1 - پژوهشگر
2 - هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: وفاداری گردشگران, زیرساختهای گردشگری, شهر یاسوج, سیستم فازی,
چکیده مقاله :
گسترش گردشگری در جهان مستلزم شرایط و امکانات ویژهای آبوهوا، آثار باستانی، جاذبههای طبیعی، آداب و سنن، زیرساختها، امکانات و تجهیزات است. هدف این پژوهش تحلیل نقش خدمات و زیرساختهای گردشگری بر وفاداری گردشگران از مقاصد گردشگری در شهر یاسوج میباشد که بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی تحلیلی است. دادههای موردنیاز از شیوه کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) گردآوری شده و جامعه آماری گردشگرانی است که بهار و تابستان سال 1398 از یاسوج دیدن کردند که شامل 250 نفر میباشند. جهت تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه آزمون t، رگرسیون خطی و سیستم استنتاج فازی (در نرمافزار MATLAB) استفاده شد. نتایج حاصل شده از آزمون t نشان داد که گردشگران از خدمات و زیرساختهای گردشگری، محیط اجتماعی و محیطزیست رضایت کمتر از حد متوسط دارند؛ اما جاذبههای تاریخی و فرهنگی، جاذبههای طبیعی و جاذبههای محلی رضایتمندی بیشازحد متوسط 3، اظهار کردهاند. درنهایت برای تکمیل نتایج به دست آمده، از سیستم استنتاج فازی که نتایج کلی این سیستم نشان داد اگر وضعیت زیرساختها و خدمات 18/2 و وضعیت محیط اجتماعی و زیستمحیطی 19/2 و وضعیت و میزان جاذبههای تاریخی، طبیعی و محلی 43/3 باشد، آنگاه میزان وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری شهر یاسوج (خروجی)؛ 315/0 خواهد بود.
۱۰۵۸/۵۰۰۰The expansion of tourism in the world requires the special conditions and facilities of Abhova, antiquities, natural attractions, customs and traditions, infrastructure, facilities and equipment. The purpose of this study is to analyze the role of tourism services and infrastructure on the loyalty of tourists to tourism destinations in Yasuj city based on practical purpose and descriptive-analytical nature. The required data are collected from the library and field method (questionnaire) and the statistical population of tourists who visited Yasuj in spring and summer of 1398, which includes 250 people. It was used to analyze the data of t-test questionnaire, linear regression and fuzzy inference system (in MATLAB software). The results of the t-test showed that tourists are less than average satisfied with tourism services and infrastructure, social environment and living environment; But historical and cultural attractions, natural attractions and local attractions have expressed above-average satisfaction. To complete the results of the fuzzy inference system, if the status of infrastructure and services is 2.18 and the status of social and environmental environment is 2.19 and the status and amount of historical, natural and local attractions is 3.43, the level of tourist loyalty tourism destinations (output ); It will be 0.315.
_||_