ارزیابی عوامل موثر در کارآفرینی اقتصادی مقاصد گردشگری روستایی نمونه موردی: روستاهای هدف گردشگری استان کهکیلویه و بویر احمد
محورهای موضوعی : جغرافیا و برنامه ریزی روستاییعلی سینا بام زر 1 , عبدالرضا رکن الدین افتخاری 2 * , ریباز قربانی نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه جغرافیا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی اقتصادی, مقاصد گردشگری, روستا, کهکیلویه و بویراحمد,
چکیده مقاله :
شناسايي و ارزيابي کارآفرینی در نواحي مقصد گردشگری روستايي، سنگ محکي براي موفقيت برنامهريزيهاي روستايي و رويکردهاي حاکم بر نظام برنامه ريزي کشور و روستايي به شمار مي رود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در توسعه کارآفرینی اقتصادی مقاصد گردشگری روستایی استان کهکیلویه و بویراحمد انجام شده که از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف در گروه پژوهش های کاربردی به شمار می رود. جامعه آماری تحقیق صاحبان کسب و کار و مدیران محلی (دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا) در ده روستای هدف گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد هستند. جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسش نامه و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون واریانس و آزمون تعقیبی توکی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین عوامل موثر در کارآفرینی اقتصادی مقصد گردشگری، سهم عوامل اجتماعی و نهادی بیش از سایر عوامل است. لذا در توسعه کارآفرینی اقتصادی مقاصد گردشگری روستایی استان در کنار ویژگی های اجتماعی و فردی همچون روحیه و اندیشه کارآفرینانه و دانش و میزان مشارکت مردمی عامل نهادی نیز تاثیرگذار و حائز اهمیت است. براساس دید گاه صاحبان کسب و کار، دهیاران و اعضای شورا (مدیران محلی) بین عامل نهادی،اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی و توسعه کارآفرینی اقتصادی مقاصد گردشگری در سطح آلفا 01/0 و با اطمینان 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به رویکردهای نظری، روابط، ضرایب و سهم عوامل و متغیرها و مدل تحلیل مسیر الگوی مناسب کارآفرینی اقتصادی مقصد گردشگری روستاهای استان کهکیلویه و بویراحمد الگویی مشارکتی و شبکه ای است.
Identifying and evaluating entrepreneurship in rural tourism destination areas is a touchstone for the success of rural planning and approaches to the country and rural planning system. The aim of this study was to identify the factors affecting the development of economic entrepreneurship in rural tourism destinations in Kohkiluyeh and Boyer-Ahmad provinces, which in terms of nature and method, descriptive and survey and in terms of purpose in the group of applied research. The statistical population of the study is business owners and local managers (Dehyari and members of the Islamic Council of the village) in ten target villages of tourism in Kohkiluyeh and Boyer-Ahmad provinces. A questionnaire was used to collect data and analysis of variance and Tukey post hoc test and path analysis were used.
The results showed that among the effective factors in the economic entrepreneurship of tourism destinations, the contribution of social and institutional factors is more than other factors. Therefore, in the development of economic entrepreneurship of the rural tourism destinations of the province, along with social and individual characteristics such as entrepreneurial spirit and thought, knowledge and the level of public participation, the institutional factor is also influential and important. Based on the point of view of business owners, villagers and council members (local managers), there is a significant relationship between the institutional, economic, social and ecological factors and the development of economic entrepreneurship of tourist destinations at the alpha level of 0.01 and with 99% confidence. According to the theoretical approaches, relations, coefficients and contribution of factors and variables and path analysis model, the appropriate model of economic entrepreneurship of tourism destination villages of Kohkiloyeh and Boyer Ahmad provinces is a collaborative and network model.
1. حسینی کهنوج، سیدرضا.، سجاسی قیداری، حمدلله.، عنابستانی، علی اکبر.، شهدادی، علی.(1400). شناسایی چالش های اثرگذار بر توسعه اکوسیستم کسب و کارهای گردشگری با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی، برنامه ریزی و آمایش فضا، 25(4)، 112-71.
2. حیدری مکرر.، حمید، سارانی، افسانه. (1394)، بررسی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی زنان در مناطق روستایی،همایش ملی عمران ومعماری با رویکردی بر توسعه پایدار، 1-15.
3. رکن الدین افتخاری، عبدالرضا.، سجاسی قیداری، حمدلله.( 1393). توسعه روستایی با تاکید بر کارآفرینی، سمت، تهران.
4. سجاسی، قیداری.، حمدلله، افتخاری، رکن الدین.، مهدوی.، داوود(1395). توسعه پایدار کارآفرینی گردشگری، سمت، تهران.
5. شارپلی، ریچارد.(1380). گردشگری روستایی، مترجمین رحمت الله منشی زاده و فاطمه نصیری، تهران، کانون اسلامی انصار.
6. شایق، امیرحسین.، کرمپور، عبدالحسین.(1400). بررسی عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در نوآوری گردشگری سلامت روستایی، مورد مطالعه: روستای قلات، نشریه گردشگری و اوقات فراغت، 6(11)، 99-91.
7. صیدایی، سید اسکندر.، صادقی، حسین.(1393).کارآفرینی و برنامه ریزی توسعه روستایی، اصفهان، نشر دارخوین.
8. عباسی، صوفیا .، میردامادی، سیدمهدی. (1401)، طراحی مدل توسعۀ کارآفرینی اکوتوریسم روستایی با رویکرد کیفی، فصلنامه جغرافیا و توسعه،20(66)، 160-131.
9. فلاح تفتی.، حامد، دوزنده زیابری.، فاطمه، نبیل، اصغر. (1400)، تحول معیارهای کارآفرینی اجتماعی در توسعه گردشگری روستایی استان گیلان، فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 11(22)، 340-309.
10. هاشمی، سید سعید.، مطیعی لنگرودی، سیدحسن.، قدیری معصوم، مجتبی.، رضوانی، محمد رضا.، مقیمی، سید محمد.(1390). تبیین نقش دهیاری ها و شوراهای اسلامی در توسعه کارآفرینی روستایی مطالعه موردی: بهاباد استان یزد، نشریه پژوهش های روستایی، 2(1)، 114-93.
11. شهیکی تاش، مهیم.، ولی نفس، عبدالعزیز.، رئیسی، ابوبکر.(1397)، نقش عوامل کارآفرینی غیرکشاورزی در ارتقاء کیفیت زندگی خانوارهای روستایی شهرستان کنارک، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال هفتم، 3(25)، 223-209.
12. عباسی، محمد جواد.، سجادی، ژیلا.، عبدالهی، علی.، رضویان، محمد تقی.(1399)، تبیین عوامل مؤثر بر توسعۀ کارافرینی گردشگری روستایی در ایران، مطالعات مدیریت گردشگری، 15(53)، 26-1.
13. فاطمی صدر، مینا. ( 1400)، نقش کارآفرینی اجتماعی در توسعه فرهنگ گردشگری مورد مطالعه صنعت گردشگری قشم، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت کارآفرینی، استاد راهنما: اکبر عالم تبریز، دانشگاه شهید بهشتی.
14. فلاح. محبوبه.، ثامنی، علیرضا.، رحمت نیا، علیرضا. (1398). ارائه راهکارهای توسعه کارآفرینی گردشگری در کویر لوت بر اساس مدل اکوسیستم کارآفرینی آیزرنبرگ، اولین کنفرانس بین المللی گردشگری لوت.
15. مطیعی لنگرودی، سیدحسن.، رضوانی، محمدرضا.، دهقانی.، ندا.(1397)، اثرات ارزیابی محصولات گردو بر ویژگی های کارافرینانه روستاییان شهرستان جیرفت، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال هفتم، 3(25)، 18-1.
16. Hall, J.K., Daneke, G.A., and Lenox, M. J. (2010), Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, 25(5): 439-448.
17. Harvey, D. (2010), The Enigma of Capital: and the Crises of Capitalism, Oxford University Press.
18. Wang, S., & Xu, H., (2015). Influence of place-based senses of distinctiveness, continuity, selfesteem and self-efficacy on residents' attitudes toward tourism, Tourism Management, 47, , 241-250.
19. York, J.G., & Venkataraman, S. (2010). The entrepreneur–environment nexus: Uncertainty, innovation, and allocation. Journal of Business Venturing, 25(5): 449-463.
20. .Guta, G., Vhudzi, G., and Chazovachii, B. (2017). Sustainability of Rural Entrepreneurship as a Livelihood Strategy in Zaka District, Zimbabwe. Bangladesh Sociological Society, 14(1): 70.
21. -.Kroesen, O., & Darson, R. (2013). Capacity building as part of sustainable rural entrepreneurship. In Engineering, Technology and Innovation (ICE) and IEEE International Technology Management Conference, 2013 International Conference on (pp. 1-8). IEEE.
22. Aggarwal, A. K. (2018). Rural Entrepreneurship Development Ecosystem–An Emerging Paradigm of Rural Socio-Economic Development. Project of Rural Entrepreneurship Development in the State of Haryana, India, 1-16. Dahles, H., Khieng, s., Verver, M., & Manders, R. (2019). Social entrepreneurship and tourism in Cambodia: advancing community engagement, Journal of Sustainable Tourism. Pp 1-18. Daniele, R., & Quezada, I. (2017). Social entrepreneurship and tourism: Philosophy and practice. (pp. 81–100).
23. -Dixon, S.E., and Clifford, A. (2007). Ecopreneurship–a ne w approach to managing the triple bottom line. Journal of Organizational Change Management, 20(3): 326-345.
24. Karami, S., & Agahi, H. (2018). SWOT analysis of strategies for agricultural entrepreneurs empowerment. International Journal of Agricultural Management and Development, Vol.8 No. 2, pp. 307-320.
25. Lai, Y., & Vonortas, N. S. (2019). Regional entrepreneurial ecosystems in China. Industrial and Corporate Change, Vol. 28, No. 4, PP.875-897. Lee, T. H. (2013). Influence analysis of community resident support for sustainable tourism development. Tourism Management, 34, 37-46. doi:10.1016/j.tourman.2012.03.007.
26. Nwankwo, F. O., & Okeke, C. S. (2017). Rural entrepreneurship and rural development in Nigeria. Africa’s Public Service Delivery and Performance Review, Vol. 5, No. 1,. 1-7.
27. Sangolagi, K., & Alagawadi, K. (2016). Woman entrepreneurs. International Journal of Advancement In Engineering Technology Management & Apllied Science, 3(1), 216-222.
28. Sheldon, P., Pollock, A., & Daniele, R. (2017). Social entrepreneurship and tourism: Setting the stage. In P. J. Sheldon, & R. Daniele (Eds.). Social entrepreneurship and tourism: Philosophy and Practice (pp. 1–18). Cham, Switzerland: Springer International Publishing.
29. Su, M., & Wall, G. (2014). Community participation in tourism at a world heritage S.M. Rasoolimanesh et al. / Tourism Management 60 (2017) 147e158 157 site: Mutianyu Great Wall, Beijing, China. International Journal of Tourism Research (Vol. 16,(2), 146e156.
30. Vladasel, T., Lindquist, M. J., Sol, J., & Van Praag, M. (2021). On the origins of entrepreneurship: Evidence from sibling correlations. Journal of business venturing, Vol. 36, No. 5, pp.1-21.