تحلیل ادله جاودانگی روح بر پایه رساله فایدون افلاطون
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رساله فایدون از این جهت اهمیت دارد که سه استدلال معروف افلاطون بر جاودانگی روح را بیان می کند که به ترتیب استدلال از طریق تضاد، استدلال از طریق تذکر و استدلال از طریق بساطت نامیده شده است. در استدلال از طریق تضاد، یک اصل کلی بیان می شود که به موجب هر ضدی از ضد خویش پدید می آید.در استدلال از طریق تذکر بیان می شود که به موجب گزاره تعلم، تذکر است، انسان می باید برخوردار از روح دارای حیات قبل از تولد باشد تا بتواند به درک معقولات نائل آید. استدلال از طریق بساطت بیان می کند که علت فناپذیری اشیاء، ترکب است و چون روح ، بسیط است، فناپذیر نیست. در اشکال اول با بیان یک نظریه رقیب، نظریه ثنویت گرایی سقراطی به چالش کشیده می شود. بر اساس نظریه شبه پدیدارانگاری، روح ، کیفیت بدن محسوب می شود و آن را هماهنگی بدن دانسته اند. پاسخ های سقراط بیشتر بیان لوازم فاسده نظریه هماهنگی است؛ عدم تبعیت روح از بدن در همه موارد، عدم تفاوت ارواح نیک و بد، دو لازمه فاسد در این اشکال اند. در اشکال دوم بیان می شود که روح ممکن است مرگ ناپذیر باشد ولی ممکن نیست فناپذیر نباشد. سقراط در پاسخ خویش به نظریه مثل متوسل شده و روح را بهره مند از صورت حیات می شمارد که علی الفرض جاودانه است و صورت مرگ را نمی پذیرد. گفته اند در این پاسخ، بهره مندی همیشگی و جاودانه از صورت حیات، اثبات نشده است.
Phaedo's treatise is important because it expresses Plato's three famous arguments on the immortality of the soul, which are respectively called "argument through contradiction", "argument through suggestion" and "argument through simplicity". In reasoning through contradiction, a general principle is expressed that every opposite emerges from its opposite. In reasoning through reminder, it is expressed that according to the proposition "learning is reminder", a person should have a spirit of Life is before birth so that it can reach the understanding of reason. Reasoning through simplicity states that the reason for the perishability of things is composition, and since the soul is simple, it is not perishable. In the first form, the theory of Socratic dualism is challenged by stating a rival theory. According to the theory of pseudo-phenomenology, the soul is considered a quality of the body and it has been considered as the harmony of the body. Socrates' answers are mostly expressions of the corrupt devices of the harmony theory; The non-subordination of the soul to the body in all cases, the lack of difference between good and bad spirits, are two corrupt requirements in these forms. In the second form, it is stated that the soul may be immortal, but it is not possible that it is not perishable. In his answer, Socrates resorted to the theory of "likeness" and considers the soul to benefit from the form of life, which is immortal by default and does not accept the form of death. They have said that in this answer, eternal and eternal benefit from the form of life has not been proven.
/ اکبری، رضا، (1382) ، جاودانگی، قم، بوستان کتاب
2/ ارسطو، (1378) درباره نفس، ترجمه علیمراد داوودی، تهران، انتشارات حکمت
3/ افلاطون ، ( 1366) دوره آثار افلاطون، ترجمه محمد حسن لطفی و رضا کاویانی، تهران، انتشارات خوارزمی
4/ استراترن، پل، (1379)، آشنایی با افلاطون، ترجمه مسعود علیا، تهران، نشر مرکز
5/ بورمان، کارل، (1375) افلاطون، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران، انتشارات طرح نو
6/ دیوگنس، لائرتیوس، (1393)، فیلسوفان یونان، ترجمه بهزاد رحمانی، ن تهران، شر مرکز
7/ ریونز کرافت، ایان، (1387)، فلسفه ذهن، ترجمه حسین شیخ رضایی، تهران، انتشارات صراط
8/ کهندانی، مهدی، (1389)، جهان شناسی هراکلیتوس افسسی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
9/ کاپلستون، فریدریک، (1385)، تاریخ فلسفه، جلد اول، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
10/ طباطبایی، محمد حسین، (1422)، نهایه الحکمه، قم، موسسه النشر الاسلامی
11/ ملکیان، مصطفی، (1379)، تاریخ فلسفه غرب، جلد اول، قم، دفتر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
12/ مصباح یزدی، محمد تقی، (1405)، تعلیقه علی نهایه الحکمه، قم، موسسه فی طریق الحق
13/ هیک، جان، (1390)، فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، تهران، انتشارات بین المللی هدی
14/ هیوم و دیگران، (1383)، مرگ و جاودانگی، ترجمه سید محسن رضازاده، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی
15/ Rosen , Stanley , (2005) , Plato’s Republic , A study , London, Yale University Press
16/ Skosnik , Jeffery , (1969) , The Phaedo , A study , Michigan ,Michigan Astate university
17/ Bailey, Jesse I (2011) , Logos and Psyche in Plato's Phaedo ,Pennsylvania State , Sacred Heart University
18/ White, David ( 1989) , Myth and Metaphysics in Plato's Phaedo , Canada, associated university presses