توثیق قرآن بر قدرت مطلوب
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیمنظر نریمانی زاده 1 , یداله ملکی 2 , علی اکبر محمدی گراشی 3
1 - دانشجوی دکتری، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران
2 - استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، ایران
3 - استادیار و عضو هیأت علمی گروه الهیات و تمدن اسلامی، دانشگاه شهید محلاتی قم، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با تأمل در آیات نورانی قرآن کریم مشخص میگردد که مفهوم قدرت، مانند دیگر مفاهیم موجود در کتاب وحی؛ برای قریب به ذهن گردیدن مخاطبان و منادیان خویش، نیازمند وجود مصادیق عینی است تا تبیین گردد و در این میان قدرت در وجه پسندیده، میتواند نقش خود را برای غایتی که برای آن در نظر گرفته شده به خوبی ایفا نماید. بنابراین لحاظ ساختن نگاه قرآن بر حضرت سلیمان(ع) به عنوان نمونه قدرت پسندیده به منظور آشکار ساختن مفهوم دقیقی از قدرت در کلام وحیانی پروردگار است که نویسنده را بر آن میدارد تا شناختی کافی و وافی از قدرت را منطبق بر سیمایی که قرآن از مصادیق آن در داستان سلیمان نبی(ع) متبلور شده است، به دست دهد. پس از ایجاب این شناخت از قدرت مطلوب است که از قدرت نامطلوب متمایز گردیده و در مقابل آن قرار میگیرد. از این رو؛ آنچه مقاله حاضر در صدد تشریح این موضوع، با عنایت به کلام وحیانی پروردگار و استعانت از روایات مربوطه، و به شیوه توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانهای انجام شده است.
Reflecting on the luminous verses of the Holy Quran, it becomes clear that the concept of power, like other concepts in the book of revelation; In order to get close to the mind of its audience and preachers, it needs the existence of objective examples to be explained, and in the meantime, power in a desirable way, can play its role well for the purpose for which it is intended. Therefore, considering the Qur'an's view of Prophet Sulayman (AS) as an example of desirable power in order to reveal is an exact concept of power in the revelation of God, which leads the author to obtain a sufficient and accurate knowledge of power in accordance with the image that the Qur'an is crystallized in the story of the Prophet Sulayman (PBUH). After requiring this knowledge of desirable power, it is distinguished from undesirable power and placed in front of it. Therefore; What the present article seeks to explain this issue, with regard to the revelation of God and using the relevant narrations, and IT has been done in a descriptive-analytical manner and library method.
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبۀ الله. 1404ق، شرح نهج البلاغه، قم: کتابخانه مرعشی نجفی.
ابن ابی جمهور، محمد بن زینالدین. 1403ق، عوالی اللئالی، قم: انتشارات سیّد الشهدا.
ابن منظور، محمد بن مکرم. 1414ق، لسان العرب، بیروت: دار صادر.
آرنت، هانا. بی تا، قدرت مبتنی بر ارتباط، تهران: نشر نی.
آقابخشی، علی و مینو افشاری راد. 1376ش، فرهنگ علوم سیاسی، تهران: نشر چاپار.
بشیریه، حسین. 1380ش، آموزش دانش سیاسی(مبانی علم سیاست نظری)، تهران: نشر نگاه معاصر.
تافلر، الوین. 1370ش، جابهجایی در قدرت، ترجمه شهیندخت خوارزمی، تهران: نشر علم.
جوادی آملی، عبدالله. 1387ش، جامعه در قرآن، قم: مرکز نشر اسراء.
حائری یزدی، مهدی. 1385ش، هرم هستی، تحلیلی از مبادی هستی شناسی تطبیقی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
حرّ عاملی، محمد بن حسن. 1367ش، وسایل الشیعة، قم: مؤسسه آل البیت.
دهخدا، علی اکبر. 1344ش، لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
راسل، برتراند. 1351ش، قدرت، ترجمه نجف دریابندری، تهران: نشر خوارزمی.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1390ش، المفردات فی غریب القرآن، ترجمه حسین خداپرست، قم: نشر نوید اسلام.
سیوطی، جلال الدین. 1371ش، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه مرعشی نجفی.
صدر المتألهین، محمد. 1366ش، تفسیر قرآن کریم، قم: انتشارات بیدار.
طباطبایی، سیّدمحمدحسین. 1380ش، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سیّدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طریحی، فخرالدین. 1375ش، مجمع البحرین، تهران: کتابفروشی مرتضوی.
فضل الله، سیّدمحمدحسین. 1419ق، من وحی القرآن، بیروت: دار الملاک للنشر.
قرشی، سیّدعلی اکبر. 1371ش، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
قزوینی، محمدکاظم. 1378ش، شرح نهج البلاغه، نجف: مطبعة النعمان.
کواکبی، عبدالرحمان. 1362ش، طبایع الاستبداد، ترجمه عبدالحسین قاجار، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
محمودی، محمدباقر. 1385ش، نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مصطفوی، حسن. 1360ش، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
معین، محمد. 1360ش، فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. 1374ش، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
موسوی خمینی، روح الله. 1361ش، ولایت فقیه، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
وبر، ماکس. 1362ش، سلطه با کمک قدرت اقتصادی و از طریق آمریت، تهران: نشر نیکان.
وجدی، محمدفرید. بی تا، دایرة المعارف القرن العشرین، مصر: بینا.
_||_The Holy Quran.
Nahj Al-Balagheh.
Ibn Abi Al-Hadid, Abdul Hamid Ibn Hiba Allah. 1404 AH, Sharh Nahj al-Balaghah, Qom: Marashi Najafi Library.
Ibn Abi Jumhur, Muhammad ibn Zayn al-Din. 1403 AH, Awali al-Laali, Qom: Sayed al-Shuhada Publications.
Ibn Manzur, Muhammad ibn Makram. 1414 AH, Arabic language, Beirut: Dar Sader.
Arendt, Hannah. No date, Power Based on Communication, Tehran: Ney Publishing.
Aghabakhshi, Ali and Minoo Afshari Rad. 1997, Dictionary of Political Science, Tehran: Chapar Publishing.
Bashirieh, Hussein 2001, Teaching Political Science (Fundamentals of Theoretical Political Science), Tehran: Contemporary View Publishing.
Toffler, Alvin. 1991, Transition in Power, translated by Shahindokht Kharazmi, Tehran: Alam Publishing.
Javadi Amoli, Abdullah 2008, Society in the Quran, Qom: Esra Publishing Center.
Haeri Yazdi, Mehdi. 2006, Pyramid of Existence, An Analysis of the Principles of Comparative Ontology, Tehran: Research Institute of Iranian Philosophy and Philosophy.
Harr Ameli, Muhammad ibn Hassan. 1988, Vasael Al-Shiite, Qom: Al-Bayt Foundation.
Dehkhoda, Ali Akbar. 1965, Dictionary, Tehran: University of Tehran Press.
Russell, Bertrand. 1351, Power, translated by Najaf Daryabandari, Tehran: Kharazmi Publishing. Ragheb Isfahani, Hussein bin Mohammad. 2011, Al-Mufradat Fi Gharib Al-Quran, translated by Hussein Khodaparast, Qom: Navid Islam Publishing.
Siouti, Jalaluddin 1992, Al-Dar Al-Manthur Fi Tafsir Al-Mathour, Qom: Marashi Najafi Library., Sadr Al-Mutallehin, Mohammad, 1987, Interpretation of the Holy Quran, Qom: Bidar Publications. Tabatabai, Seyed Mohammad Hussein. 2001, Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran, translated by Seyyed Mohammad Baqir Mousavi Hamedani, Qom: Islamic Publications Office.
Tarihi, Fakhreddin 1996, Bahrain Assembly, Tehran: Mortazavi Bookstore.
Fazlullah, Sayed Muhammad Hussein. 1419 AH, from the revelation of the Qur'an, Beirut: Dar al-Malak for publishing.
Qurashi, Seyed Ali Akbar. 1992, Quran Dictionary, Tehran: Islamic Bookstore.
Qazvini, Mohammad Kazem 1999, Sharh Nahj al-Balaghah, Najaf: Al-Naman Press.
Kawakebi, Abdul Rahman 1983, The Nature of Authoritarianism, translated by Abdolhossein Qajar, Qom: Islamic Propaganda Office.
Mahmoodi, Mohammad Baqir 2006, Nahj al-Saadah fi Mustadrak Nahj al-Balaghah, Tehran: Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Mustafavi, Hassan 1981, Research in the words of the Holy Quran, Tehran: Book Translation and Publishing Company.
Moein, Mohammad 1981, Persian Dictionary, Tehran: Amirkabir.
Makarem Shirazi, Nasser et al. 1995, Sample Interpretation, Tehran: Islamic Bookstore.
Mousavi Khomeini, Ruhollah. 1982, Velayat-e-Faqih, Tehran: Imam Khomeini Publishing House. Weber, Max. 1983, Dominance with the help of economic power and through directorate, Tehran: Nikan Publishing.
Wajdi, Mohammad Farid, no date, Encyclopedia of the Twentieth Century, Egypt: Bina.